تاثیر دیابت بر روی چشم ها

تاثیر دیابت بر روی چشم ها

وقتی که شما مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 هستید، بیشتر از دیگران در وعرض خطر ابتلا به مشکلات چشم خواهید بود. قند خون بالا می تواند به مرور زمان به عروق خونی کوچک در چشم آسیب برساند. این امر منجر به نوعی بیماری چشمی به نام رتینوپاتی دیابتی می شود. قند خون بالا به علاوه باعث بروز کاتاراکت و گلوکوم می شود. بنابراین مراقب بیماری دیابت خود باشید تا به این طریق از چشم های خود نیز مراقبت کنید.

دیابت و مشکلات چشم

رتینوپاتی دیابتی: از هر 3 فرد مبتلا به دیابت یک نفر به رتینوپاتی – آسیب به عروق خونی در شبکیه چشم – مبتلا می شود. شبکیه پوششی در پشت چشم می باشد. رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو(Non-proliferative retinopathy)، که معمولا بینایی را تهدید نمی کند، بسیار شایع است.

اگر در طول چند سال مبتلا به دیابت هستید و میزان قند خون شما بالاست، ممکن است دچار مشکل بینایی شدیدتری به نام رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو شوید. این بیماری به این دلیل پرالیفراتیو نامیده می شود که عروق خونی جدید بر روی سطح شبکیه چشم شروع به رشد می کنند. این عروق خونی شکننده هستند و منجر به نشت خون و مایعات می شوند. این امر باعث زخمی شدن شبکیه و از دست دادن طولانی مدت بینایی می شود.

رتینوپاتی دیابتی ممکن است باعث بروز ادم ماکولا شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که مایع به بخشی از شبکیه نشت می کند. شبکیه به دید مرکزی و تیزبینی شما کمک می کند. شما به این دید در زمان مطالعه، رانندگی و مشاهده جزئیات ریز احتیاج دارید. در این شرایط دچار تاری دید می شوید.

بررسی نشان داده اند که با کنترل دقیق قند خون، فشار خون و کلسترول خطر نابینایی ناشی از رتینوپاتی و ادم ماکولا کاهش می یابد.

اگر رتینوپاتی دیابتیک زود تشخیص داده شده و درمان شود، بروز مشکل بینایی کاهش یافته و یا حتی معکوس می شود. اگر به دیابت مبتلا هستید، حداقل یک بار در سال باید به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر معاینات سالانه طبیعی باشند، پس از آن می تواند هر 2 یا 3 سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

روش های زیادی برای درمان رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو وجود دارد. پزشک ممکن است شبکیه را با یک لیزر ویژه هدف قرار داده و عروق خونی جدید را از بین ببرد. این کار بینایی را برای مدت طولانی تری بهبود می بخشد. اگر قبل از اینکه عروق خونی شکننده جدید شروع به خونریزی کنند، از این روش استفاده شود خیلی تاثیر بهتری خواهد داشت.

اگر آسیب های وارده به چشم بدتر شده و تقریبا شروع به خونریزی کرده اند، ممکن است نیاز به ویترکتومی داشته باشید. این فرایند عروق خونی غیرطبیعی را از کره چشم خارج می کند. عروق خونی شکننده ممکن است پاره شده و باعث خونریزی داخل چشم شوند. به علاوه ممکن است نیاز به درمان و ترمیم شبکیه آسیب دیده داشته باشید که در نتیجه رشد عروق خونی جدید بروز کرده است.

اگر مبتلا به ادم ماکولا شده باشید، جراحی با لیزر یا مصرف داروهای داخل چشم باعث می شود نشت مایع در اطراف ماکولا کاهش یابد.

دیابت و آب مروارید: اگر به دیابت مبتلا باشید، خطر ابتلا به آب مروارید در شما افزایش می یابد. آب مروارید بر لنز چشم تاثیر گذاشته و باعث تاری دید می شود. اگر مبتلا به آب مروارید خفیف هستید، استفاده از عینک آفتابی موثر خواهد بود. اگر آب مروارید شدید باشد، نیاز به جراحی خواهد بود و بهبود دید کمک می کند.

دیابت و گلوکوم: بیماری دیابت احتمال بروز گلوکوم را نیز دو برابر می کند. گلوکوم شرایطی است که باعث افزایش فشار به چشم می شود. این فشار اضافه باعث آسیب دیدن شبکیه و عصب بینایی، عصب اصلی چشم، می شود. علائم این مشکل خیلی زود بروز نمی کنند. برخی افراد به تدریج بینایی خود را از دست می دهند یا ممکن است هاله روشن یا حلقه های رنگی در اطرف چراغ ها مشاهده کنند. گلوکوم با مصرف قطره های چشمی قابل درمان است. در برخی موارد نیز لیزر درمانی یا جراحی نیاز خواهد بود.

جلوگیری از بروز مشکلات چشمی

از بینایی چشم خود با استفاده از نکات زیر مراقبت کنید:

  1. مدیریت قند خون

بهترین کمکی که می توانید به چشمان خود داشته باشید، حفظ سطح قند خون در سطحی نزدیک به سطح طبیعی می باشد. کنترل مداوم سطح قند خون آسیب های وارده به عروق کوچک خونی در چشم را کاهش می دهد. این امر از هر گونه بروز مشکلاتی بینایی جلوگیری می کند یا آنها را به تعویق می اندازد. 2 تا 4 بار در سال آزمایش قند خون داشته باشید که میزان گلوکز شما را طی 2 تا 3 ماه گذشته اندازه گیری می کند. این امر به پزشک کمک می کند تا برنامه ریزی بهتری برای درمان شما داشته باشد.

  1. مدیریت سطح فشار خون

سطح فشار خون خود را کنترل کنید تا بروز بیماری های چشمی را کاهش داده یا از آنها پیشگیری کند. در هر مراجعه به پزشک فشار خون شما نیز باید اندازه گیری شود. اگر اقداماتی مانند رژیم غذایی کم نمک، ورزش کردن و داشتن یک ورزن سالم برای کنترل فشار خون کافی نیستند، نیاز به مصرف دارو خواهید داشت. در بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، فشار خون مورد نظر کمتر از 80/140 می باشد.

  1. معاینات سالانه چشم انجام دهید.

لازم است که پزشک مردمک چشم را با قطره های چشمی خاص گشاد کند تا علائم مربوط به آسیب های اولیه چشم را شناسایی کند. سالانه یک معاینه کامل چشمی انجام دهید. به این صورت پزشک می تواند سریعتر مشکلات چشمی را پیدا کرده و درمان کند.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، در اوایل بارداری خود معاینه چشمی انجام دهید و در طول دوره بارداری با چشم پزشک خود در ارتباط باشید.

  1. مراقب علائم هشدار دهنده باشید.

هر چه زودتر متوجه مشکلات بینایی شوید، درمان سریعتر و موثرتر خواهد بود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تاری دید یا دوبینی
  • هاله یا حلقه نور در اطراف چراغ
  • نقاط تاریک یا خالی در محدود دید
  • درد، فشار یا قرمزی مداوم در چشم ها
  • مشکل دید در تابلوها یا خطوط صاف
  • مشکل دید از گوشه چشم ها
  • هر گونه تغییر ناگهانی دید در چشم ها

سیگار کشیدن به عروق خونی چشم آسیب می رساند و بروز مشکلات چشمی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید، از پزشک خود کمک بخواهید و برنامه منظمی برای ترک سیگار تنظیم کنید تا بتوانید سیگار را ترک کنید.

مراقبت از دیابت و چشم به طور همزمان

مراقبت از چشمان در زمان ابتلا به بیماری دیابت کار سختی نیست. اقداماتی که برای کنترل دیابت انجام می دهید در این زمینه خیلی موثر خواهند بود. رژیم غذایی مخصوص دیابتی داشته باشید، به اندازه کافی ورزش کنید و داروهای تجویز ده را مرتب مصرف کنید. این اقدامات به حفظ سطحی مناسب برای قند خون کمک می کند و به بهترین شکل می توانید از بینایی خود محافظت کنید.

منبع:

http://www.webmd.com/diabetes/head2toe-15/diabetes-eye-care


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *