این خوراکی ها و نوشیدنی ها روی مصرف دارو تاثیر می گذارند!!!

بدترین تاثیر خوراکی ها بر داروها
تاثیر خوراکی ها بر داروها

همه می دانید که مصرف همزمان برخی داروها توصیه نمی شود، اما احتمالا نمی دانید که بعضی خوردنی ها و یا نوشیدنی ها نیز بر روی برخی داروها تاثیر می گذارند. قبل از اینکه یک دارو را برای اولین بار مصرف کنید، حتما با پزشک مشورت کنید تا اقدامات احتیاطی مربوط به دارو را برایتان بیان کند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

گریپ فروت

این میوه باعث تغییر سلول های خاصی در روده شده و دارو را در بدن به حرکت در می آورد – گریپفروت بر روی بیش از 50 دارو تاثیر می گذارد. گریپ فروت تاثیر برخی داروها، مانند فکسوفنادین (fexofenadine) برای حساسیت را کمتر کرده و تاثیر داروهای دیگری مانند داروهایی که برای کاهش کلسترول تجویز می شوند را تشدید می کند.

شیر

این محصول لبنی پردازش برخی آنتی بیوتیک ها را در بدن سخت می کند. مواد معدنی موجود در شیر، مانند کلسیم و منیزیم همراه با پروتئین کازئین، باعث بروز این مشکل می شوند. اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، در مورد نوشیدنی ها و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، با پزشک مشورت کنید.

شیرین بیان

برخی مردم از این داروی گیاهی برای رفع مشکلات گوارشی استفاده می کنند و برخی دیگر برای طعم دادن به غذا از شیرین بیان استفاده می کنند. اما یک ماده شیمیایی در این گیاه دارویی به نام  glycyrrhizin می تواند اثر بخشی بعضی داروها را کاهش دهد و منجر به دفع دارو از اندام های داخلی می شود.

شکلات

شکلات به ویژه کشلات تلخ اثر بخشی داروهای آرام بخش و خواب آور را کم می کند، داروهایی مانند زولپیدم. به علاوه شکلات می تواند تاثیر برخی داروهای محرک، مانند دیتالین، را تشدید کند. اگر در حال مصرف مسدود کننده MAO، نوعی ضد افسردگی، هستید، مصرف شکلات با این دارو باعث افزایش فشار خون به میزان خطرناک خواهد شد.

مکمل آهن

مکمل آهن می تواند تاثیرات لووتیروکسین (levothyroxine) را کاهش دهد – لووتیروکسین دارویی است که در زمان کم کاری تیروئید برای جبران کمبود هورمون تیروئید تجویز می شود. اگر در حال مصرف لووتیروکسین و مولتی ویتامین هستید، چک کنید مولتی ویتامین حاوی آهن نباشد. اگر نیاز به مصرف مکمل آهن دارید با پزشک در مورد زمان مصرف داروی لووتیروکسین و مکمل آهن با پزشک مشورت کنید.

الکل

مصرف الکل اثر بخشی برخی داروها را کم و یا گاهی بی اثر می کند، از جمله برخی داروها که برای فشار خون و قلب تجویز شده اند. به علاوه الکل می تواند تاثیر برخی داروها را به شکل خطرناکی تشدید کند.

قهوه

قهوه تاثیر بعضی داروها، مانند لیتیوم و کلوزاپین را کم می کند، اما اثر بخشی – و عوارض جانبی – برخی داروها را بیشتر می کند. داروهایی که بر اثر مصرف الکل قوی تر می شوند عبارتند از: آسپیرین، اپینفرین (برای درمان واکنش های حساسیتی تجویز می شود) و آلبوترول. به علاوه قهوه دریافت و جذب آهن را برای بدن سخت تر می کند.

آنتی هیستامین ها

این داروها به بهبود آبریزش بینی و عطسه کمک می کنند، اما برخی از آنها اثر بخشی داروهای فشار خون را کم می کند و میزان ضربان قلب را افزایش می دهد.

داروهای ضد تشنج

این داروهای کنترل کننده تشنج ممکن است تاثیر داروهای ضد بارداری را کاهش دهند و بررسی ها نیز نشان داده اند داروهای ضد تشنج می توانند تاثیر برخی داروها را تشدید کرده و عوارض جانبی جدی در پی خواهند داشت.

ویتامین K

ویتامین K می تواند رقیق کننده های خون را کم اثر کند و خطر بروز لخته های خونی را افزایش دهد. بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، لازم است میزان مصرف ویتامین K را در خود کاهش دهید.

مسئله مهم دیگر مصرف دقیق داروست. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. اغلب مردم دارو را کمتر از میزان نیاز خود مصرف می کنند، نظم خاصی برای مصرف داروهای خود ندارند و گاهی فاصله زیادی بین وعده های دارویی خود می گذارند، تمام این عوامل اثربخشی دارو را کاهش می دهد.

[button color=”blue” size=”small” link=” https://www.webmd.com/a-to-z-guides/ss/slideshow-affect-medication” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)