تاثیرات روانشناختی واژینیسموس بر همسر

ر مقاله زیر نیز مطالبی در مورد تاثیرات منفی روانشناختی بیماری واژینیسموس از دیدگاه روانکاوی توسط خانم دکتر ندا فرزانه روانپزشک بیان شده است.

همان طور که در مقاله قبلی در مورد بیماری واژینیسموس توضیح داده شد، انقباض غیرارادی واژن یا بیماری واژینیسم عبارت است از انقباض غیرارادی عضلات یک سوم خارجی واژن که غیر قابل کنترل بوده و مانع از ورود آلت تناسلی مرد به واژن در زمان مقاربت می شود که البته میتواند در زمان معاینه متخصص زنان نیز ایجاد شود. البته بررسی های طبی و روانپزشکی از لحاظ تشخیص هر گونه اختلال جسمی مرتبط یا بیماری روانپزشکی دیگر توسط روانپزشک ضروری است .

بیماری واژینیسموس
بیماری واژینیسموس

علل سایکولوژیک

-گاهی در خانمهای با تشخیص واژینیسموس مواردی وجود دارد که هدف از درمان را داشتن فرزند از رابطه جنسی به صرف فشار از طرف همسر بیان میکنند اما این جملات را میتوان به عنوان مکانیسم های دفاعی ناخود آگاه ”دلیل تراشی و یا انکار” و مقاومت ناخودآگاه برای درمان شدن در نظر گرفت.چه بسا که این مسیله موج شکل گیری سیکل معیوبی در زوجین با واژینیسموس شده است به طوری که زن و مرد هرکدام در مسیر های مختلفی برای حل موضوع از دید خود تا قبل از مراجعه به روانپزشک قرار میگیرند.

-از موارد مهم در تشخیص و نیز در درمان این بیماری این است که نه تنها هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می شود بلکه منجر به راه افتادن مجدد دور باطلی می گردد که بخاطر ترس از درد و انقباض غیرارادی شروع و به درد شدید و عدم دخول ختم می‌شود که در ادامه بحث به این دور سیکل معیوب یا دور باطل اشاره خواهم کرد.

-واژینیسم در زنان میتواند منجر به ایجاد احساس عدم اعتماد به نفس، اینکه غیر طبیعی هستند، سرزنش خود و نیز بروز مشکلات فراوان در روابط زوجین به صورت طلاق عاطفی، روابط خارج زناشوئی، افسردگی زوجین و..میشود در حالی که در صورت تشخیص به موقع، درمان آن در زوجه مبتلا میتواند منجر به بهبودی شود.

توضیح

در زمان ویزیت برخی از خانمهای مبتلا به بیماری واژینیسموس متوجه ” دور باطل ناامیدی از درمان ” در شوهرانشان ایشان شدم و اینکه این بیماری میتواند چه تاثیرات نامطلوبی در شوهر خانم مبتلا نیز میتواند ایجاد کند:

در شب زفاف بعد از ابنکه شوهر متوجه وجود اشکال در رابطه جنسی واژینال میگردد،مضطرب شده و فکر میکند که شاید اشکال در فرایند های فیزیولوژیک،آناتومی و یا عملکرد جنسی اش دارد ،بنابراین به اورولوژیست مراجعه کرده و تستهای جسمی و هورمنی از لحاظ بررسی سلامت جسمی را انجام میدهد. خانم نیز به متخصص زنان و زایمان مراجعه میکند و بعد از اینکه هردو نفر از سلامت جسمی خود اطمینان یافتند،به روانپزشک مراجعه میکنند.چه بسا که از مصرف ژلهای بیحسی و قرصهای محرک جنسی نیز نتیجه نگرفته و دچار مشکل عظیمی که در روند درمان زوجین با واژینیسموس به صورت یاس و ناامیدی از داشتن رابطه واژینال نیز شده باشند.

اختلال نعوظ
تاثیرات منفی روانشناختی واژینیسموس بر روی همسر

– البته اگر این سیکل معیوب به صورت شدید و یا طولانی مدت شود، بعد از مدتی اضطراب ناشی از ناکارامدی جنسی نیز در مرد ایجاد شده که موجب اختلال نعوظ در مرد در حین مقاربت میشود که این مسیله موجب پیچیده تر شدن درمان واژینیسموس شده و احساسات خشم یا ترس نیز در روند درمان واضحتر میگردند که این احساسات چه بسا باید در جلسات رواندرمانی بررسی شوند که البته مواردی نیز بوده که خانم مبتلا به واژینیسوس و یا همسرش این بحث را مطرح کرده است که :

اینکه ما نمیتوانیم رابطه واژینال داشته باشیم، چه ربطی به روانکاوی و رواندرمانی و مخارج رواندرمانی که بیمه ها نیز اکثرا تقبل نمیکنند دارد!!!!!!!

یا اینکه چه بسیار خانمهایی که به کلینیک با این شکایت مراجعه کرده اند و در زمانی که از آنها خواسته شد تا همسرشان نیز با ایشان در روند درمان مراجعه کنند، همسر از مراجعه سر باز زده و چه بسا مانع از مراجعه مجدد خانم نیز شده با این عنوان که ” خانمم بیماری روانی داره و این روانپزشک حتما کارش رو بلد نیست که گفته شوهرتم بیاد :-))!!!!!

البته باید بیان کنم که هدف از بیان این موارد در اینجا افزایش آگاهی مبتلایان به این بیماری و توضیح در مورد “سیر روند درمان” و کمک به فرد مبتلا و شوهر برای درک بهتر از روند درمان می باشد.

بعضی از جلسات درمان واژینیسموس
تاثیرات منفی روانشناختی واژینیسموس بر روی همسر

درمان

-البته همین موارد است که نیاز به صبر و تحملی فراتر از صبر و تحمل روانپزشکان که در روند ویزیت و درمان افراد مراجعه کننده با شکایتهای روانشناختی وجود دارد را ایجاب میکند و باید به ایشان توضیح داد که بنا به دلایلی که در بالا ارائه شد، درمان واژینیسموس “زمان بر” می باشد و چه بسا که درمان بیماری ای با این میزان تعارض در سیستم روانی فرد مبتلا و نیز تاثیرات ثانویه بر روی شوهر نیاز به صبر و مداومت در روند درمان دارد تا بتوان در خصوص سلامت جنسی و روانی خانواده اقدام موثری انجام داد که البته روشهای مداخلاتی دیگری نیز که همراه با آموزش روانپزشکی به زن و شوهر باشد، موجب بهبود روند درمان میشود.

درمان
درمان

 

بیشتر بدانیم:

[button color=”red” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D9%88%D8%A7%DA%98%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85%D9%88%D8%B3-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D8%B4%D9%88%DB%8C%DB%8C/” target=”blank” ]واژینیسموس و تاثیرات منفی آن بر روابط زناشوئی[/button]

[button color=”blue” size=”small” link=”http://www.drnedafarzaneh.ir” target=”blank” ]Dr Farzaneh.site[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://gyrusclinic.com/%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%86%D8%AF%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D8%AF-%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF/” target=”blank” ]در مورد واژینیسموس بیشتر بدانیم[/button]


 

دکتر ندا فرزانه

 

روانپزشک و روان درمانگر

بورد تخصص اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن رواندرمانی از 1396

عضو انجمن روانپزشکان ایران از 1391

عضو علمی انجمن ترنس سکچوال از 1396

برای کسب نوبت ویزیت دکتر فرزانه و ورود به صفحه تماس با ما اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *