تاثیرات مصرف طولانی مدت قرص های ضد افسردگی

افسردگی

نظرات متناقضی درباره مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی و داروهای مرتبط با روانپزشکی در سطح بین المللی وجود دارد. محققان دریافتند که مصرف طولانی مدت داروهای ضد افسردگی موجب مرگ زودهنگام فرد بیمار می شوند و اینکه این شبه داروها تاثیر چندانی بر بهبود بیماری افراد ندارند و باید هر چه زودتر از دسترس بیمار خارج شوند.

محقق انگلیسی الاصل، آلن یانگ بدین نکته پی برد که داروهای وابسته به روانپزشکی و بیماری های روحی که قرص های ضد افسردگی را نیز شامل می شود، با دقت زیاد از نظر تاثیرگذاری، اثر بخشی و بی خطر بودن مورد بررسی قرار گرفتند و اگرچه برای تضعیف بیماری روحی مورد استفاده قرار میگیرند اما عمر فرد را کوتاه می کنند.

این اختلاف نظرهای سختگیرانه و شدید منعکس کننده مخالفت ها و ناهماندیشی ها در میان متخصصان سلامت و بهداشت روان  است که باعث می شود بیماران بر سر دوراهی مصرف یا عدم مصرف این داروها بمانند و تا مدت ها با این بیماری چالش برانگیز زندگی کنند.

طبق گزارشات سازمان غذا و دارو، درصد خودکشی افرادی که قرص های ضد افسردگی مصرف میکنند، 15 درصد بیشتر از افراد عادی و سالم است و همین عامل سبب می شود که این داروها به یک به اصلاح ابزار پیچیده تبدیل شوند که متخصصان و پزشکان روانشناس را با مشکل مواجه می کند. پس از مطالعات صورت گرفته بر روی بیش از 1000 نفر بیمار، محققان دریافتند اقدام به خودکشی و حتی افکار خودکشی گرایانه تا دو برابر بیشتر در افرادی که قرص های ضد افسردگی مصرف می کنند، رخ می دهد.

تاثیرات داروهای ضد افسردگی

تاثیرات اندکی که این داروها را در بهبود بیماری دارند، نمی تواند توجیه کننده خطرات جبران ناپذیر ناشی از مصرف قرص های ضد افسردگی باشد.

داروهای وابسته به روانپزشکی و قرص هایی که برای بیماری های روحی تجویز می شوند، مسئول مرگ میلیون ها نفر بین سنین 65 و بیتشتر است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است میزان مرگ و میر در افراد سالخورده که به خاطر بیماری های ناشی از پیری و کهنسالی چون اسکیزوفرنی ( روان گسیختگی)  داروهای ضد روان پریشی استفاده می کنند، یا بنزودیازپین که در واقع برای رفع اضطراب و استرس بیمارگونه و شوک های روحی تجویز می شوند، به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

محققان بر این باورند که عدم مصرف بسیاری از داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی و داروهای مخصوص بیماران مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه موجب طولانی شدن عمر و بهتر شدن کیفیت زندگی افراد می گردد.

داروهای ضد افسردگی 2

از طرف دیگر محقق و روان شناس معروف، آلن یونگ اظهار داشت که داروهای وابسته به روانپزشکی و بیماری های روحی و روانی می توانند همچون روش های درمانی دیگر موثر و مفید واقع شوند. بیش از یک پنجم نقاط ضعف و محدودیت هایی که بعلت عدم سلامت روح و روان برای فرد پیش می آید، موجب عملکرد ضعیف بیمار در فعالیت های روزانه و دیگر پیامدهای جبران ناپذیر در طول زندگی او می گردد. یونگ بر این عقیده بود که مصرف داروهای وابسته به روانپزشکی و بیماری های روحی و روانی حتی می تواند میزان و مرگ و اقدام به خودکشی را تا حتی زیادی کاهش دهد. او باور داشت که نباید بدون انجام مطالعات و پژوهشات دقیق و موشکافانه و مشاهدات بی پایه و اساس در این باره نظر قطعی ارائه داد، بلکه باید برای مدتی کوتاه تعدادی از بیماران را تحت کنترل و بررسی قرار داده و تجربه تاثیر داروها را بر الگوی رفتاری و فکری آنها مشاهده کنیم.

در حالت کلی، در ارتباط با موضوع مصرف یا عدم مصرف قرض های ضد افسردگی بحث ها و نظرات متناقض زیادی مطرح است. البته در زمان حال نگرانی هایی نیز در خصوص مصرف بیش از حد این داروها و تجویز نادرست وجود دارد.

مصرف و یا تجویز هر نوع دارو چیزی نیست که بتوان آن را بدون فکر و با بی توجهی انجام داد، بلکه باید با کمال دقت  و درصورت برخورداری از دانش کافی در زمینه داروها این کار را انجام داد.

اما خطرات مرتبط با داروهای غیر روان درمانی نباید پزشکان را از از تجویز این داروها باز دارد. پزشکان بر این باورند که قطع داروها به صورت نگهانی و یکجا بیمار را بیشتر در معرض خطر قرار میدهد. خطر افسردگی شدید می تواند بسیار بیشتر از خطر مصرف صحیح داروهای روان درمانی باشد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

5 دیدگاه دربارهٔ «تاثیرات مصرف طولانی مدت قرص های ضد افسردگی»

  1. با سلام و احترام من 42 سالمه من داروی مکلوبماید مصرف میکردم حالم خوب بود بعد از چندسال به پزشکم مراجعه کردم به من قرص پاروکستین 20 داده شبی نصف قرص میخورم حالم خوب است الآن که ماه رمضان است روزه می گیرم نمی دانم از روزه است یا نه در طول روز دچار یک گیجی یا احساس عدم تعادل میکنم خواستم از اساتید گرامی بپرسم آیا مصرف طولانی مدت این عازضه را ایجاد کرده یا نه و مدتی هم هست احساس فراموشی دارم حس میکنم عدم تمرکز دارم مطالب زود از ذهنم میرود لطفا راهنمایی بفرمائید در ضمن چه دارویی مصرف کنم تا سرترالین مغزم بیشتر شود محل سکونت شهرستان نیشابور. ممنون

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست گرامی ، در مورد مصرف سرترالین باید بدانید که سر خود مصرف کردن داروها ممکن است باعث عوارض جانبی شود و هرگز سرخود دارو مصرف نکنید
      روزه هم با توجه به ساعات طولانی ، طبیعتا با ضعف و بیحالی همراه است
      در مورد عوارض جانبی پاروکستین این دارو میتواند تمرکز شما را تحت تاثیر قرار دهد. در دوره مصرف پاروکستین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید . در صورتی که با مصرف این دارو هرگونه علائمی از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به پاروکستین می تواند شامل این موارد باشد : خارش چشم و قرمز شدن چشم ها ، تنگی نفس ، آبریزش بینی ، زکام ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش پوست و …
      در صورتی که در دوره مصرف پاروکستین تغییرات خلقی و عصبانیت شدید احساس کردید به پزشک مراجعه نمایید . تغییراتی مانند : تمایل به خودکشی ، تمایل به آسیب رساندن به دیگران ، تمایل شدید به درگیری و دعوا ، شنیدن صداهایی که شما را دعوت به آسیب رسانی به اطرافیان می کند و …سایر عوارض جانبی مصرف پاروکستین عبارتند از :
      کم خوابی و بی خوابی / حرف زدن در خواب / خواب آلودگی
      سیاهی رفتن چشم / تاری دید / دوبینی / دیدن هاله نور در اطراف اجسام / مشکل در تشخیص رنگ
      درد عضلات / بدن درد / درد استخوان ها
      افزایش اشتها و چاقی
      کبود شدن آسان بدن با کوچکترین برخورد و ضربه / خونریزی لثه / زخم در دهان / خونریزی بینی / افزایش خونریزی پریود / خونریزی از واژن و مقعد
      افزایش ضربان قلب / بیش فعالی / درد قفسه سینه
      زیاد حرف زدن / تحرک زیاد
      حالت تهوع / استفراغ / اسهال / ضعف / غش
      تورم لب و زبان / پف کردن پلک و زیر چشم / جمع شدن آب زیر پوستی / تورم و پف کردن شکم و پهلوها / پاها و دست ها
      کاهش میل جنسی / مشکل نعوظ / از دست دادن نعوظ در بین رابطه جنسی / مشکل در ارگاسم و ارضا شدن / خشکی واژن / کاهش ترشحات واژن / درد در هنگام رابطه جنسی
      سرگیجه / مشکل حفظ تعادل / مشکل در تغییر حالت از خوابیده و نشسته به حالت ایستاده
      مشکل در حرف زدن / مشکل در پیدا کردن کلمات و ساخت جمله / کاهش سرعت حرف زدن / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید
      بزرگ و گشاد شدن مردمک چشم / احساس درد در هنگام حرکت دادن چشم / خشک شدن آب چشم / حساسیت به نور
      کم شدن ادرار / تکرر ادرار / ادرار کردن همراه با درد و سوزش / تغییر رنگ ادرار / عدم کنترل ادرار و مثانه
      در این زمینه باید با پزشک معالج مشورت کنید
      امید است پاسخ سوال خود را دریافت کرده باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *