تاثیرات جانبی گاباپنتین (عوارض کپسول گاباپنتین)

گاباپنتین

گاباپنتین و یا نورونتین در گروه دارو های ضد تشنج قرار میگیرد و معمولا برای درمان تشنج های صرع و یا در مواردی برای میگرن تجویز میشود ولی این دارو عوارضی دارد که بیماران باید از ان اگاه باشند .

معرفی دارو

گاباپنتین ۱ داروی ضد صرع یا ضد تشنج است که بر مواد کیمیایی (شیمیایی) و عصب هایی که سبب شکل گیری تشنج و برخی از دردها می‌شوند، اثر میگذارد.

این دارو در بزرگسالان جهت التیام و بهبود دردهای عصبی، که بوسیله میکروب (ویروس) تبخال یا میکروب (ویروس) زونا شکل گیری می‌گردد، استفاده میشود.

این دارو به نام‌های دیگری همچون Gralise , Horizant , Neurontin , Gabarone نیز شناخته شده است.

برند Horizant جهت درمان نشانگان بی قراری اندامها (پای بی قرار) هم استفاده میشود و برند Neurontin از گاباپنتین ، جهت درمان تشنج در بالغین و بزرگسالان و بچه‌های بزرگتر از سه سال به کار می‌رود. دقت شود که از نوعی از برندِ گاباپنتین که پزشک (طبیب) جهت شما تجویز کرده است بهره جویی کنید.

در هر زمانیکه به داروخانه مراجعه می‌نمایید تا بسته‌ی دیگری از این قرص را بخرید، قطعا شکل (نوع) آن را با نسخه تجویز شده پزشک (طبیب) خود مطابقت دهید تا اطمینان حاصل کنید که شکل (نوع) درستِ این دارو را که جهت درمان بیماری فعلی شما تجویز شده، مصرف میکنید.


نحوه‌ی استعمال

 

گاباپنتین را حتماً با تجویز دکتر (پزشک) استفاده کنید و پیش از استعمال، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه کنید. هم چنین از استعمال دوز بیشتر یا کم‌تر از میزانی که جهت شما تجویز شده است، امتناع کنید و فقط در همون دوره‌ی زمانیکه جهت شما تجویز شده، آن را استفاده کنید.

هم چنین جهت این که برترین برآیند را بگیرید، این برند را بهمراه خوراک، و در حوالی ساعت پنج عصر استعمال نمائید.

نکته‌ای که در زمینه نورنتین ضروری است دقت کنید این است که چنانچه نصف این قرص را استعمال کردید، در استعمال بعدی نصفه‌ی دیگر را استعمال نمایید و بین آن‌ها وقفه نیندازید. به بیان دیگر، هر قرصی که به دو نیم تقسیم انجام می‌دهید (می کنید)، باید در حین چند روز آتی و در سریع‌ترین زمان استفاده شود.

چنانچه دکترتان در برند مورد کاربرد، شدت یا شکل (نوع) گاباپنتین تغییراتی را در نسخه‌ی تجویزی جهت شما در نظر گرفت، میزان دوز مصرفی شما امکان دارد تغییر کند.

در حالتی که در زمینه شکل (نوع) جدید این دارو که در داروخانه اخذ کردید، سوالاتی داشتید، از مسئول مربوطه بپرسید.

استعمال این دارو را بطور غیرمنتظره قطع نکنید! حتی چنانچه با استعمال غیرمنتظره آن، احساس التیام و بهبود داشتید. قطع استعمال غیرمنتظره این دارو امکان دارد سبب ازدیاد تشنج‌ها شود. درباره‌ی کاهش دوز مصرفی، از دستورالعمل دکتر (پزشک) تبعیت کنید.

پسندیده‌تر است. ۱ کارت شناسایی به همراه خود داشته باشید که در موقعیت‌ها لزوم نشان بدهد. شما از داروی گاباپنتین یا هرنوع داروی دیگر مرتبط به تشنج استفاده میکنید.

ضروری است بدانید این دارو امکان دارد سبب مثبت شدن آزمایش خوگیری (اعتیاد) شما شود.

در حالتی که جهت این کار به آزمایشگاه مراجعه کردید، توضیحات خود را مبنی بر استعمال داروی مورد نظر به مسئول مربوطه بدهید.

قرص‌ها و کپسول‌ها را در درجه حرارت اتاق حفاظت کرده و دور از گرما و رطوبت بگذارید.

نوعِ مایع این دارو را در یخچال حفاظت کرده و از یخ زدگی آن نیز جلوگیری نمایید.

داروی گاباپنتین

استعمال بیشتر از مقدار یا کم‌تر از میزان واجب و ضروری

چنانچه ۱ بار استعمال این دارو را فراموش کردید، بمحض اینکه به یاد آوردید، آن را استفاده کنید و آن را قطعا در هنگام خوراک میل کردن (خوردن) استعمال ‌کنید

چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را استعمال نکنید.

تنها در نوبت بعدی، گاباپنتین را استفاده کنید.

چنانچه افزون‌تر از میزان مورد احتیاج، این دارو را استعمال کردید، به موردها اورژانسی در زمینه استفاده بیش از حد این دارو مراجعه نمایید و یا از دکتر مدد (کمک) بگیرید.

در هنگام استعمال گاباپنتین، از استعمال چه دارو هایی باید پرهیز کرد؟

این دارو امکان دارد بر روی نیرومندی اندیشه کردن یا عکس العمل نشان دادن فرد، اثر گذارد.

بنابراین چنانچه قصد دارید رانندگی کنید یا کاریکه احتیاج به هوشیاری دارد را انجام دهید، احتیاط کنید.

از استعمال داروی ضد اسید معده، ۲ ساعت پیش و پس از استعمال گاباپنتین ، اجتناب نمائید. به علت این که این دارو امکان دارد فرآیند جذب گاباپنتین در پیکر (بدن) را دشوار سازد.

هم چنین از استفاده از الکل مصادف با استعمال این دارو اجتناب کنید؛ چرا که میتواند برخی اثرات ناخواسته را ایجاد نماید.

اثرات ناخواسته

چنانچه نشانه‌های مرتبط به سهندگ (آلرژی) داشتن به گاباپنتین (شامل کهیر، دم و بازدم دشوار، ملتهب شدن یا ورم صورت، لب‌ها ، زبان یا گلو) را تماشا کردید، به پزشک (طبیب) خود اطلاع دهید. در حالتی که جوش‌های پوسیتی، با نشانه‌هایی از ۱ بازتاب آلرژیکی سهمگین و شدید که میتواند بر دیگر نواحی پیکر (بدن) نیز اثر داشتهه باشد، داشتید به دکتر (پزشک) اطلاع دهید.

مثلاً : تب، ادرار تیره رنگ، ادرار خونی، تورم غده‌های، حلق درد، ملال و خستگی یا سستی سهمگین و شدید، کبودی یا خونریزی غیرعادی، دردهای ماهیچه‌ای (عضلانی)، زرد شدن چشم‌ها یا پوست (یرقان)

هرنوع نشانه یا نامطلوب‌تر شدن نشانه‌های قبلی خود را به پزشک (طبیب) اطلاع دهید. مثلاً : دگرگونی (تغییرات) اخلاق و رفتار یا رفتار، پریشانی (اضطراب)، دلمردگی (افسردگی)، احساس تلاطم و آشوب، احساس بی قراری، خشونت، به بیش فعالی (جسمی یا روحی)، داشتن افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود

در حالتی که موردها زیر را تماشا کردید، بی درنگ به دکتر (پزشک) اطلاع دهید:

” افزایش تشنج، سستی یا ملال و خستگی سهمگین و شدید، درد در والای شکم، درد قفسه‌یسینه، آغاز سرفه یا نامطلوب‌تر شدن سرفه به همراه تب، دم و بازدم دشوار، بیحسی یا مور مور شدن سهمگین و شدید، حرکات عقب و جلو شدن چالاک چشم‌ها ، مشکلات کلیوی مانند ادرار ناچیز یا فقدان ادرار و یا ادرار دردآور یا دشوار، ورم کف پا یا مچ، حس خسته بودن، دم و بازدم کوتاه، واکنش‌های پوستی سهمگین و شدید، تب، حلق درد، ملتهب شدن صورت یا زبان، قرمز شدن چشم‌ها ، دردهای پوستی به همراه جوش‌های پوستی بنفش یا قرمز که درحال گسترده شدن باشند ( مخصوصاً در صورت یا ناحیه‌ی والای بدن) که منتهی به تاول زدن یا پوست انداختن شود. ”

احتمال رخ دادن اثرات ناخواسته در کودکانی که این دارو را استعمال میکنند افزونتر است. چنانچه هر یک از نشانه‌های زیر را در اثر استعمال این دارو در طفل خود تماشا کردید، با پزشک خود تماس بگیرید:

  • دگرگونی (تغییرات) رفتاری
  • مشکلات و اختلالاتی در حافظه‌
    مشکلاتی در حواس و تمرکزی
  • احساس بی قراری، تلاطم یا آشوب

اثرات ناخواسته متداول داروی گاباپنتین امکان دارد در برگیرنده موردها زیر باشد:

– گیجی، خواب آلودگی

– درد سر (سردرد)

گاباپنتین و عوارض آن

البته ضروری است ذکر شود که امکان دارد اثرات ناخواسته دیگری نیز در صورت بکارگیری این دارو اتفاق بیوفتد که خیلی نادر است.

اثرگذاری (تاثیر) دواهای دیگر بر گاباپنتین

استعمال همزمان این دارو با دواهای خواب آور، میتواند سبب خواب آلوده‌تر شدن فرد گردد. پیش از استعمال گاباپنتین به همراه ۱ داروی خواب آور، دواهای تسکین دهنده درد روانگردان، شل کننده‌ی ماهیچه‌ها (عضلات)، دواهای پریشانی (اضطراب)، دلمردگی (افسردگی) یا تشنج با پزشک خود مشاوره کنید. دیگر داروها – به مانند ویتامین‌ها ، داروو‌های بی نسخه و دواهای گیاهی – نیز امکان دارد با این دارو تداخل داشته باشند. در صورت استعمال هرنوع دارو، یا قصد آغاز استعمال ۱ دارو یا قطع آن، با دکتر حاذق در میان گذارید.


برخی از سایر عوارض

 

گیجی

بیمارانی که این دارو را برای درمان میگرن مصرف میکنند معمولا گیجی را تحربه میکنند و زمانیکه در حال رانندگی  و یا کار با دستگاههای خطرناک  هستند باید بسیار هشیار باشند .در صورتی که بیمار گیچی و حواس پرتی بیش از اندازه ای را تجربه نماید باید با پزشک مشورت نماید .

تغییر احساسات و رفتار 

تعدادی از بیمارانی که گاباپنتین مصرف میکنند ,تغییر رفتار ها و احساسات را تجربه نمایند .در صورتی که بیمار حالتهای خشم و اضطراب و ناراحتی و عصبانیت و یا افکار خود کشی داشته باشد باید حتما به پزشک خود مراجعه نماید .

افراد خانواده و دیگر افراد نزدیک به بیمار باید به تغییر رفتار های وی دقت نمایند و از اثرات جانبی این دارو ها اگاه باشند .

حالت تهوع و سوزش معده 

بیمارانی که از گاباپنتین برای درمان میگرن استفاده میکنند ممکن است علائمی مانند حالت تهوع و سوزش معده را داشته باشند . درصورتی که این قرص را بهمراه غذا یا شیر مصرف نمایید ,مشکلات گوارشی شما کمتر خواهند شد .

بیمارانی که حالت تهوع شدید دارند باید به پزشک مراجعه نمایند و در صورتی که به این حالت توجه نشود ,اب بدن بیمار بسیار کم شده و تعادل الکترولیت به هم میخورد بنابراین خطرناک است .

علائم شبه سرما خوردگی 

گاباپنتین میتواند باعث ایجاد علائم شبه سرما خوردگی شود مانند ابریزش بینی و تب و عطسه و سرفه و گوش درد و گلودرد و حتی چشمان قرمز .

معمولا این علائم موقتی بوده و تا زمانی که بدن شما به گاباپنتین عادت کند ادامه خواهد داشت .

روش های درمان طبیعی نیز شامل بخور ,شست و شوی بینی و یا استفاده از مواد نعناع دار میباشد .

همچنین بیماران میتوانند در خصوص امکان استفاده از دارو های ارام بخش درد و ضد نفخ و یا انتی هیستامین سوال نمایند .


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «تاثیرات جانبی گاباپنتین (عوارض کپسول گاباپنتین)»

  1. با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم داروی گاباپنتین را با چه دارو هایی نباید مصرف شود

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای کسب اطلاعات دارویی به سایت sabzosalem.com مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *