تاثیرات تلفن های همراه هوشمند بر مغز انسان

تاثیرات مثبت و منفی گوشی های هوشمند

در حالی که گوشی های هوشمند همواره در حال تکامل از نظر توانایی و کارکرد هستند، والدین نگران این هستند که فرزندان عزیزشان به این گوشی ها عادت (قوی) پیدا کنند و این گوشی ها جایگزین تمام فعالیت های زندگی آنها شوند. طبق گفته های والدین، تنها کاری که فرزندانشان انجام می دهند این است که هندزفری را روی گوشش خود می گذارند به طوری که گوش هایشان هیچ صدایی را نمی شنود و چشم هایشان چیز دیگری را نمی بیند و به طور کامل محو اطلاعات داخل گوشی ها می شوند و دائما صفحات را بالا و پایین می کنند. اما دانشمندان کشف کرده اند که تنها از یک جهت کاربرد گوشی های هوشمند تاثیرا ت مثبتی بر مغز انسان دارد.

افرادی زیادی بر این باورند که گوشی های هوشمند آفت زندگی های خانوادگی و به نوعی حواس فرد را از رسیدگی به کارهای مهم زندگی پرت می کند. اما در این میان افرادی نیز وجود دارند که گوشیهای هوشمند را بعنوان یک فن آوری شگرف می دانند. بی علت نیست که والدین نگران استفاده بیش از حد از گوشی های هوشمند هستند. اما هیچ چیزی به بدی که مردم فکر می کنند نیست.

کاربرد گوشی های هوشمند قابلیت بازسامانی ساختار مغز را دارد!

مغز

 

افرادی که به صورت مرتب از گوشی های هوشمند خود استفاده می کنند،  در پاسخ به حرکت انگشتان میانی، اشاره و شست،  میزان فعالیت بیشتری در ناحیه وابسته به قشر مخ (لايه ى بروني ماده ى خاكسترى ) نشان می دهند. برحسب اتفاق، انگشت اشاره و انگشت شست بیشتر توسط کاربران تلفن های همراه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

محققان به مقایسه نتایج بدست آمده از تصاویر اسکن مغز کاربرانی که از گوشی های قدیمی استفاده می کردند و کاربران  کنونی گوشی های هوشمند پرداختند. یافته های بدست آمده از این مطالعه مقایسه ای نشان می دهد انگشتان کاربران گوشی های هوشمند نسبت به صفحه تاچ گوشی حساستر و زودانگیزتر از کسانی بودند که از مدل های قدیمی گوشی های همراه استفاده می کردند و از همه مهم تر، فعالیت در ناحیه وابسته به قشر مخ (لايه ى بروني ماده ى خاكسترى ) متناسب با میزان استفاده از گوشی همراه افزایش پیدا می کند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد  در ایم میان انگشت شست  از سوهوشمندترین انگشتان دست است. البته باید ذکر شود که در این مطالعه دانشمندان به هیچ گونه ارتباطی میان فعالیت قشر مغز و تعداد روزها یا سالیانی که کاربر از گوشی هوشمند استفاده می کرده است، دست نیافته اند. پس از اینکه کاربر شروع به استفاده از گوشی همراه هوشمند می کند،  پس از گذشت چند هفته  مغز نیز بتدریج شروع به تغییر می کند هرچند که تغییرات بسیار نامحسوس است. دانشمندان  بر این باورند که مغز متاثر از فعالیت های روزانه ای که کاربر انجام می دهد ( برای مثال، استفاده از فن آوری نوین)، توانایی بازدیسی خود را دارد.

A07F515A-A3B5-40FA-A1EE41AAFC63792C

کاربران گوشی های هوشمند شکل پذیری عصبی، همسان با نوازندگان  پیانو دارند!

Right-Brain-vs-Left-Brain-2

 

یافته های بدست آمده از مطالعات فوق الذکر به گونه ای می تواند مهر تاییدی بر نتایج بدست آمده از تحقیقات صورت گرفته بر روی موسیقی دانان و نوازندگان آلات موسیقی مختلف در دهه های اخیر باشد. در این مطالعه محققان به بررسی و مقایسه دقت و حساسیت حس لامسه در غیر نوازندگان و همچنین پانیست های حرفه ای که به صورت روزانه پیانو تمرین می کردند و دائم با پیانو در ارتباط بودند، پرداختند. محققان دریافتند که حس لامسه در پیانیست های حرفه ای بسیار بیشتر از غیرنوازندگان بود. در میان موسیقی دانان نیز افرادی که به طور حرفه ای پیانو تمرین می  کردند، از حس لامسه قوی تری برخوردار بودند.

به منظور تحقیقات گسترده تر ، دانشمندان تعدادی از پیانیست های حرفه ای و افراد غیرنوزانده را مورد آزمایش با دستگاه فعال کننده حس لامسه قرار دادند. این دستگاه یک پروتکل انگیزش و تحریک پالس های منفعل است که سبب افزایش فعالیت در ناحیه ای از مغز می شود که  نسبت به محرک های حسی و لامسی عکس العمل مثبت نشان می دهد. این نکته بسیار قالب توجه است که  بدون نیاز به برنامه های آموزشی و تربیت بدنی، حس لامسه و تجسم فضایی در افراد تا حدی زیادی تقویت می شود. لازم به ذکر است به هر میزان که فرد عملکرد بهتری از خود نشان می دهد، فعالیت مغز در قشر مخ تني- حسي اوليه و ثانوی به همان نسبت افزایش می یابد.

مهارت های تقویت حافظه و دقت

محققان دریافتند پس از  فعالیت مشترک حسی، در هر دو گروه پیانیست های حرفه ای و غیرموسیقیدانها، حس لامسه به شدت تقویت شده و پیشرفت کرده بود، اما باز هم موسیقی دانها نسبت به غیر موسیقی دانها پیشرفت بیشتری داشتند. این میزان پیشرفت تا حدی زیادی با میزان تمرین موسیقیایی آنها مرتبط بود. به هر میزان که افراد تمرین بیشتری داشتند، حس لامسه آنها قوی تر و قوی تر می شد. این نتایج دانشمندان را به این مرحله رساند که ساختار سوهشی جنبشی وابسته به قشر مخ (لايه ى بروني ماده ى خاكسترى ) و میزان عملکرد اساسا در موسیقی دانان و غیرموسیقی دانان متفاوت اند و ساختار مغزی موسیقی دانان به گونه ای است که قابلیت تغییر دارد و پذیرای نکات جدید آموزشی هستند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *