بیماری سندروم تونل کارپال (مچ دست) یا التهاب تاندون

•سندروم تونل کارپال (مچی) یا التهاب تاندون چیست؟
• سندروم تونل کارپال (مچی) یا التهاب تاندون چیست؟
  • سندروم تونل کارپال (مچی) یا التهاب تاندون چیست؟
  • علائم بیماری سندروم تونل کارپال چیست؟
  • علل بروز بیماری سندروم تونل کارپال چیست؟
  • چه کسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؟
  • چگونه بیماری سندروم تونل کارپال تشخیص داده می شود؟
  • روش های درمانی بیماری التهاب تاندون چیست؟
  • چه تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته است؟
  • چه منابع اطلاعاتی در رابطه با بیماری سندروم تونل کارپال موجود است؟!

در حالی که در محل کار پشت میز خود نسشته و مشغول کار کردن هستید و تلاش می کنید که بی حسی و سوزشی که ماه هاست در دستان و مچ دست خود احساس می کنید نادیده بگیرید، به طور ناگهانی درد شدیدی در آن ناحیه به سراغ شما می آید، مثل اینکه کسی  سعی دارد  مچ دست شما را  با سوزن يا  هر چيز سر تيز سوراخ کند. در ابتدا تصور می کنید که عضلات دست گرفته است و ماهیچه ها بر اثر کار و فشار زیاد منقبض شده اند، اما این امکان وجود دارد که شما به بیماری سندروم تونل کارپال دچار شده باشید، شرایطی که بعلت همفشردگی عصب اصلی مچ دست بوجود می آید.

سندروم تونل کارپال (مچی) یا التهاب تاندون چیست؟

•سندروم تونل کارپال (مچی) یا التهاب تاندون چیست؟
• سندروم تونل کارپال (مچی) یا التهاب تاندون چیست؟

التهاب تاندون زمانی رخ می دهد که عصب میانی که از ساعد تا کف دست کشیده شده است، در ناحیه مچ دست به همفشرده شده و تحت فشار قرار می گیرد. حسی که در دستان و انگشتان جریان دارد و همچنین انتقال پیام های عصبی به عضلات دست در جهت حرکت انگشتان برعهده عصب میانی ست. تونل مچ دست—گذرگاه یا دالان باریک و انعطاف ناپذیری از رباط و استخوان ها در بست دست است که از عصب میانی و تاندون ها محافظت کرده و آنها را پوشش می دهد. گاهی اوقات، قطور و ضخیم شدن تاندون های التهابی و آماس گذرگاه های دیگر برخی از قسمت های آن موجب باریک و محدود شدن تونل و به همفشردگی عصب میانی می گردد. پیامد این برهمشفشردگی، بروز دردهای شدید، ضعف و بی حسی و لمس شدن  دست (از شانه تا نوك انگشت ) می گردد. البته بروز درد می تواند نشانه های دیگری داشته باشد، اما سندروم تونل مچ دست از شایع ترین و گسترده ترین بیماری های پی آسیبی است که  تحت تاثیر آن، اعصاب پیرامونی بدن برهمفشرده شده و مورد آسیب قرار می گیرند.

            علائم بیماری سندروم تونل کارپال چیست؟

نشانه های بیماری معمولا بتدریج بروز پیدا می کنند، همراه با سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش شدید و بی حسی کف دست و انگشتان، بویژه انگشتان شست، سبابه و انگشت میان. برخی افرادی که از این بیماری رنج می برند اظهار دارند که نمی توانند از انگشتانشان استفاده کنند، چون انگشتان دچار تورم و التهاب شده است. در بیشتر مواقع علائم در یک یا هر دو دست بروز پیدا می کند، چون بسیاری از افراد با مچ های در هم پیچیده و خم کرده می خوابند. چنین فردی زمانی که از خواب بر می خیزد ناگزیر می شود که دست ها را به شدت تکان دهد تا حس به آنها برگردد. همان طور که علائم بیماری بدتر می شود، سوزش و گزگز دست در طول روزهای آینده نیز بیشتر می گردد. کاهش قدرت دست سبب فرد را در بلند کردن اشیاء و اجسام و مشت کردن دست با مشکل رو به رو می کند. در صورت عدم درمان بیماری، عضلات انگشتان و دست بتدریج تحلیل رفته و ضعیف می شوند، تا جایی که برخی افراد در تشخیص جسم سرد و گرم باز می مانند.

علل بروز بیماری سندروم تونل کارپال چیست؟

نشانه های بیماری معمولا بتدریج بروز پیدا می کنند، همراه با سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش شدید و بی حسی کف دست و انگشتان، بویژه انگشتان شست، سبابه و انگشت میان.
نشانه های بیماری معمولا بتدریج بروز پیدا می کنند، همراه با سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش شدید و بی حسی کف دست و انگشتان، بویژه انگشتان شست، سبابه و انگشت میان.

بیماری سندروم تونل مچ دست (کارپال) در نتیجه برهمفشردگی عصب میانی و التهاب تاندون دست بوجود می آید تا آسیب به سلسله اعصاب. به احتمال زیاد این اختلال مادرزادی ست—تونل کارپال یا مچ دست در برخی افراد باریک تر و کوچکتر است. از دیگر عوامل احتمال می توان به وارد آمدن ضربه یا آسیب به مچ دست که باعث تورم آن می شود، مانند: شکستگی یا رگ به رگ شدگی؛ پرکاری غده هیپوفیز؛ كم كارى غده ى تيروئيد؛ رماتیسم مفاصل؛ فشار کار؛ وجود مشکل در مچ دست؛ استفاده مکرر از ابزار دست ارتعاشی؛ رسوب گذاری و احتباس مایعات در دوران حاملگی و یائسگی یا پیشرفت تومور یا کیست در داخل مجرا اشاره کرد. در برخی موارد خیچ علت خاصی برای بروز بیماری شناسایی نشده است.

مطالعات بالینی بسیار کمی درباره ارتباط مستقیم تاثیر حرکات و تکان های شدید دست بر بروز بیماری سندروم تونل کارپال صورت گرفته است. اختلالات دیگر چون التهاب تاندون و التهاب كيسه  زلالي (به ويژه در مفصل شانه و بازو) نیز در اثر تکان و حرکات مداوم کارهای یدی بوجود می آیند. انقباض ماهیچه های دست نویسنده و گرفتگی عضلات دست او نیز می تواند بدین خاطر باشد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند؟

carpaltunnel

زنان سه برابر مردان دچار بیماری سندروم تونل کارپال (مچ دست) می شوند، شاید بدین دلیل که تونل کارپال در زنان بسیار باریک تر و کوچکتر از مردان است. دست غالب ابتدا اول تحت تاثیر قرار می گیرد و درد به تمام نقاط دست انتقال پیدا می کند. افرادی که از بیماری دیابت یا دیگر اختلالات دگرگوهرشی رنج می برند، سلسله اعصاب بدن آنها بیشتر در معرض آسیب قرار دارد و همین عامل خطر برهمفشردگی عصب میانی را افزایش می دهد. افراد بزرگسال بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

خطر پیشرفت بیماری سندروم تونل کارپال  تنها به یک عده افراد خاص یا حرفه خاصی محدود نیست، بلکه تمامی افرادی که کارهای یدی انجام می دهند و دست و مچ دست آنها بیشتر درگیر کار است، مانند: خیاطی، سوزن زنی، خطوط تولید، ماهیگیری، خانه داری و …بدین بیماری دچار میشوند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *