بواسیر یا هموروئید ، علت، علائم و درمان آن!

هموروئید

هموروئید یا بواسیر در واقع رگ های ملتهبی است که در پایین ترین قسمت مقعد بروز می کنند. زمانی که دیواره این رگ ها کشیده می شوند، باعث تحریک آنها می شود. گرچه هموروئید دردناک و ناخوشایند است، اما به راحتی درمان شده و قابل پیشگیری است. هموروئید به مرور زمان بدتر می شود، به همین دلیل توصیه می شود به محض بروز هموروئید لازم است درمان شود.

در ادامه به چند واقعیت مهم درباره هموروئید می پردازیم:

  • خانم ها در دوران بارداری بیشتر در معرض ابتلا به هموروئید هستند.
  • احتمال ابتلا به هموروئید با افزایش سن بیشتر می شود.
  • هموروئید زمانی بروز می کند که رگ های اطراف مقعد بزرگ یا گشاد می شوند.
  • گاهی برای درمان هموروئید جراحی یا مصرف دارو لازم است.

علت بروز هموروئید چیست؟

زمانی که رگ های اطراف مقعد بزرگ یا گشاد می شوند، فرد به هموروئید مبتلا شده است. علل زیر باعث بروز این شرایط می شوند:

  • بارداری – هموروئید در بین خانم های باردار زیاد مشاهده می شود، زیرا زمانی که رحم بزرگ می شود، رگ های داخل روده را فشار داده و منجر به ملتهب شدن آنها می شود.
  • افزایش سن – این عارضه در سنین بین 45 تا 65 سالگی بسیار مشاهده می شود. به هرحال این مسئله به این معنا نیست که جوانان و کودکان به هموروئید مبتلا نمی شوند.
  • اسهال – به ویژه به شکل مزمن
  • یبوست مزمن – در این شرایط حرکت کردن مدفوع در روده فشار بیشتری به رگ های خونی دیواره روده وارد می کند.
  • نشستن به مدت طولانی (به ویژه در توالت)
  • بلند کردن اجسام سنگین – به ویژه اگر به طور مداوم تکرار شود.
  • مقاربت از راه مقعد – برقراری رابطه جنسی مقعدی باعث بروز هموروئید یا بدتر شدن آن می شود.
  • چاقی – اغلب اضافه وزن ناشی از رژیم غذایی، به ویژه رژیمی که دارای فیبر بالا نیست.
  • ژنتیک – برخی افراد ابتلا به هموروئید را به ارث می برند.

احتمال بروز هموروئید با افزایش سن بیشتر می شود، زیرا بافت هایی که از رگ ها در روده و مقعد محافظت می کنند، ضعیف شده و کشیده می شوند.

نشانه های بیماری

نشانه های این بیماری اغلب عبارتند از:

  • خونریزی بدون درد
  • خارش یا حساسیت در ناحیه مقعد
  • ناراحتی و درد در ناحیه مقعد
  • توده ای که از مقعد خارج می شود
  • التهاب
  • نشت غیرارادی مدفوع

علائم معمولا ناخوشایند و هشدار دهنده هستند، اما نگران کننده نیستند، زیرا این عارضه قابل درمان است.

انواع هموروئید

هموروئید داخلی: این نوع از بیرون قابل مشاهده نیست و معمولا بدون درد است. اولین نشانه مربوط به هموروئید داخلی خونریزی از مقعد است.

گاهی فشار باعث می شود هموروئید داخلی به بیرون هل داده شود که این شرایط هموروئید پرولاپس نامیده می شود و بسیار دردناک خواهد بود.

هموروئید خارجی: این نوع هموروئید زیر پوست اطراف مقعد است، بنابراین قابل مشاهده است. از آنجایی که در این قسمت بدن رگ های حساس بیشتری وجود دارد، این نوع دردناک تر خواهد بود. فشار ناشی از خروج مدفوع باعث خونریزی می شود.

هموروئید ترومبوز: گاهی ممکن است در یک هموروئید خارجی خون ایجاد شود و تشکیل یک لخته بدهد، این مسئله منجر به بروز درد شدید، التهاب و بروز توده سخت در نزدیکی مقعد می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی در زمان حرکت روده یکی از رایج ترین علائم هموروئید است. پزشک می تواند معاینات و آزمایشاتی انجام دهد تا از بروز هموروئید اطمینان پیدا کرده و دیگر بیماری ها را رد کند.

اگر دچار هموروئید هستید که منجر به درد و خونریزی مداوم شده و با درمان های خانگی بهبود پیدا نمی کند، به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی مقعد را همیشه به حساب ابتلا به هموروئید نگذارید، به ویژه اگر بیشتر از 40 سال سن دارید. این خونریزی ممکن است براثر شرایط جدی تر بروز کند، از جمله سرطان کولورکتال و سرطان مقعد. اگر دچار خونریزی همراه با تغییرات چشمگیر در عادات معده و یا تغییر رنگ و مدفوع شده اید، حتما با پزشک مشورت کنید. این ها ممکن است علائم خونریزی های جدی تر در بخش های دیگر دستگاه گوارش باشند.

اگر خونریزی مقعدی زیادی مشاهده کردید که با سرگیجه، سبکی سر و یا ضعف همراه بود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید؛ این شرایط نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد.

پیامدهای بیماری

به طور کلی هموروئید با موفقیت و بدون عوارض درمان می شود، به ویژه اگر درمان زودتر شروع شود. به هرحال این مشکل ممکن است عوارض زیر را در پی داشته باشد:

  • هموروئید Strangulated – اگر خونرسانی به هموروئید قطع شود، منجر به بروز آسیب و درد شدید می شود.
  • کم خونی – اگر هموروئید منجر به خونریزی مزمن شود، کم خونی بروز می کند.
  • لخته های خون – گاهی خون ممکن است تجمع یابد و ترومبوز (لخته) بروز کند که بسیار دردناک خواهد بود. در این شرایط این ناحیه متورم و ملتهب می شود.

پیشگیری از هموروئید

بهترین روش برای پیشگیری از هموروئید سهولت بخشیدن به دفع مدفوع است. برای پیشگیری از هموروئید و کاهش علائم مربوط به آن به نکات زیر توجه کنید:

  • غذای حاوی فیبر بالا بخورید. میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را به مقدار فراوان مصرف کنید. به این ترتیب دفع مدفوع راحت تر شده و فشار وارد شده به دیواره روده ها و مقعد کاهش پیدا می کند. فیبر را به تدریج به رژیم خود اضافه کنید تا از بروز دیگر مشکلات جلوگیری کنید.
  • مایعات به مقدار فراوان بنوشید. در روز 6 تا 8 لیوان آب و دیگر مایعات (به جز الکل) بنوشید.
  • مکمل های حاوی فیبر مصرف کنید. اکثر افراد فیبر به اندازه توصیه شده مصرف نمی کنند – خانم ها 25 گرم در روز و آقایان 38 گرم در روز. بررسی ها نشان داده اند که مکمل های فیبر علائم و خونریزی ناشی از هموروئید را بهبود می بخشند. اگر از مکمل های فیبر استفاده می کنید، حتما آب فراوان بنوشید زیرا در غیر اینصورت این مکمل ها ممکن است باعث یبوست شوند.
  • زور نزنید. زور زدن و حبس کردن نفس در زمان دفع مدفوع فشار بیشتری به رگ های قسمت پایین مقعد وارد می کند.
  • دستشویی رفتن را به هیچ وجه به تعویق نیندازید. اگر رفتن به دستشویی و دفع مدفوع به تعویق بیفتد، مدفوع خشک شده و دفع آن سخت تر خواهد بود.
  • ورزش کنید. فعالیت و تحرک داشته باشید تا از بروز یبوست پیشگیری شود و فشار وارد شده به رگ های داخلی کاهش پیدا کند. به علاوه ورزش کردن به کاهش وزن کمک می کند که یکی ز عوامل تشدید کننده هموروئید وزن زیاد است.
  • از نشستن های طولانی مدت پرهیز کنید. نشستن طولانی مدت، به ویژه در دستشویی، فشار وارد شده به رگ های مقعد را افزایش می دهد.

درمان همورئید

در اکثر موارد اقدامات ساده به بهبود علائم همورئید کمک می کنند. با این حال داروها و حتی جراحی گاهی نیاز خواهد بود.

درمان های خانگی برای هموروئید

روش های زیر علائم هموروئید را بهبود می بخشند، اما آن را به طور کامل برطرف نمی کنند:

  • پمادها و کرم های موضعی – پمادها یا شیاف هایی که حاوی هیدروکورتیزون هستند، بدون نسخه در دسترس می باشند. پدهای مخصوص که حاوی بی حس کننده های موضعی می باشند نیز موثر خواهند بود.
  • کمپرس یخ – استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ بر روی بخش آسیب دیده به بهبود التهاب کمک می کند.
  • نشستن در آب گرم باعث بهبود علائمی مانند سوزش و خارش می شود.
  • استفاده از دستمال های مرطوب- استفاده از دستمال توالت های خشک باعث تشدید مشکل می شود.
  • مصرف داروهای ضد درد- برخی ضد دردها، مانند آسپیرین، ایبوپروفن و استامینوفن به بهبود درد و ناراحتی کمک می کنند.

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

[button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hemorrhoids/diagnosis-treatment/dxc-20249208″ target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]    [button color=”purple ” size=”medium” link=” http://www.medicalnewstoday.com/articles/73938.php” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

نگارنده و محقق: سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *