بهترین روش درمان اختلال وسواس کندن مو

wib1884

به منظور آشنایی بیشتر با این بیماری از یک مثال ساده استفاده می کنیم. نوجوانی را در نظر بگیرید که پس از مدرسه مستقیم به منزل باز می گردد، روی مبل می نشیند و تلویزیون تماشا می کند، اما حدود یک ساعت بعد، مادر نوجوان موردنظر ناگهان متوجه می شود که فرزندش دائما با مژه و ابروهای خود بازی می کند و دانه دانه موها را از ریشه بیرون می کشد. نوجوان هیچ اختیاری بر روی کارهای خود ندارد و در واقع اصلا قصد انجام چنین کاری را نداشته است. زمانی که دوستانش  از او درخواست می کنند که زمانی را در جمع دوستانه آنها بگذارد، نوجوان دلایلی برای آنها بهانه میاورد و از آنها خواهش می کند که این بار را نادیده بگیرند. در واقعیت، نوجوان هراس از این دارد که در معرض نگاه های پرسشگر و سوالات متعدد آنها قرار بگیرد. او از کاری که انجام می دهد احساس شرم و خجالت می کند و همین عامل سبب می شود که نوجوان تنهایی و گوشه گیری را بر هر چیزی ترجیح دهد و بتدریج اعتماد به نفس او از بین می رود.

فرد بیمار با جویدن ناخن یا کندن موهای خود استرس درونی خود را بیرون می ریزد.
فرد بیمار با جویدن ناخن یا کندن موهای خود استرس درونی خود را بیرون می ریزد.

نوجوان ما به اختلال وسواس کند مو دچار شده است. افرادی که تجربه چنین بیماری را داشته اند، نمی توانند دربرابر تمایل جبری به کشیدن موهای خود مقاومت نشان دهند. بسیاری از افراد نسبت به کاری که انجام می دهند آگاه نیستند. زمانی که این افراد از نظر فکری و روحی احساس خستگی می کنند، به طور ناخودآگاه و بعنوان واکنش طبیعی بدن به این شرایط شروع به کشیدن و کندن موهای خود می کنند. برخی از بیماران دیگر نیز به طور کامل به عملی که انجام می دهند واقف هستند و برای رها سازی و بیرون ریزی استرس خود تعمدا چنین واکنشی را از خود نشان می دهند. برای این دسته از بیماران تمایل به کشیدن مو مقامت ناپذیر است.

اختلال وسواس کندن مو یک بیماری مزمن است، اما افرادی که به این به اصلاح اختلال یا بیماری دچار هستند، می توانند روش هایی را به کار بندند که رفتار خود را کنترل کنند.
اختلال وسواس کندن مو یک بیماری مزمن است، اما افرادی که به این به اصلاح اختلال یا بیماری دچار هستند، می توانند روش هایی را به کار بندند که رفتار خود را کنترل کنند.

اختلال وسواس کندن مو یک بیماری مزمن است، اما افرادی که به این به اصلاح اختلال یا بیماری دچار هستند، می توانند روش هایی را به کار بندند که رفتار خود را کنترل کنند. علاوه بر آگاهی بر عمل انجام شده، افراد مبتلا به اختلال وسواس کند مو می بایست نسبت به احساسات درونی خود نیز آگاهی کامل پیدا کنند و خود را بیشتر بشناسند و در کنار آن به عوامل و شرایطی که به بروز چنین رفتارهایی کمک کرده است، توجه دقیق داشته باشند. انگیزاننده ها و محرک های رفتاری هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

تحقیقات نشان داده است که بهترین روش درمان اختلال وسواس کند مو و دیگر رفتارهای تیک مانند، جویدن ناخن و کندن گوشت بدن رفتار درمانی است. این روش درمانی خود به مراحل مختلفی از جمله آموزش تغییر عادات تقسیم بندی می شود. این روش درمانی در اوایل دهه 1970 توسط دکتر ناتان آزرین و گرگوری نان توسعه داده شد.

رفتار درمانی
رفتار درمانی

چهار رکن اصلی برای اصلاح و تغییر عادات وجود دارد:

  • آموزش خودآگاهی: به بیماران آموزش داده می شود که نسبت به شرایطی که در آن قرار دارند و اعمالی که از خود بروز می دهند آگاهی پیدا کنند و جزئیات را به طور دقیق و موشکافانه یادداشت کنند.
  • آموزش خود آرامش یابی و تمدد اعصاب
  • آموزش کنترل تنفس: در این مرحله علاوه بر مهارت های تمدد اعصاب، بیماران با روش های تنفس صحیح آشنا می شوند.
  • آموزش بروز عمل متقابل: در اینجا بیماران اموزش می بینند هرزمان که تمایل جبری کندن و کشیدن مو به سراغ آنها آمد، رفتاری یا عملی را از خود نشان دهند که در تعارض با رفتار قبلی است. یکی از این کارها می تواند سست کردن و منقبض کردن عضلات دست باشد.

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین روش درمان اختلال وسواس کندن مو»

  1. سلام. سه ماهه دختر نه سال و نیمه من دچار وسواس موکندن شده .‌‌داروی فلوکسیتین براش تجویز شده و مشاوره رفتار درمانی ولی هیچ نتیجه ای نگرفتیم و بدتر هم شده .‌‌‌ایا روش نوروفیدبک رو پیشنهاد میدید؟ عوارض جانبی روی مغز بچه و عملکرد مغزش به چه صورت هست؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      خیر، به هیچ وجه عارضه جانبی ندارد، جهت بررسی میزان اثربخشی در این شرایط، نیاز به یک جلسه تست و بررسی می باشد تا بتوانیم دقیق تر پاسخ دهیم.
      نوروفیدبک برای اختلال وسواس فکری اثربخشی خوبی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *