بهترین درمان برای کابوس های شبانه چیست؟

درمان کابوس های شبانه

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

درمان کابوس شبانه معولا ضروری نیست. اما، در صورتی که کابوس ها باعث ناراحتی یا اختلال در خواب و اختلال در عملکرد روزانه ی شما هستند درمان لازم است.

علت اختلال کابوس شبانه به تعیین نوع درمان کمک می کند. انواع درمان ها برای این اختلال ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • درمان پزشکی. در صورتی که کابوس ها با یک بیماری زمینه ای همراه باشند، هدف درمان رفع مشکل زیر بنایی است.
  • درمان استرس یا اضطراب. اگر به نظر برسد که یک وضعیت مربوط به سلامت روان، از قبیل استرس یا اضطراب، در کابوس های شبانه دخیل است، پزشک شما تکنیک های کاهش استرس، مشاوره یا روان درمانی با یک متخصص سلامت روان را پیشنهاد می دهد.
  • درمان مرور ذهنی تصاویر. این درمان اغلب برای کسانی استفاده می شود که کابوس هایشان ناشی از اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) می باشد، در درمان مرور ذهنی تصاویر، شما در زمان بیداری به نحوی پایان کابوس های خود را تغییر می دهید که دیگر تهدید کننده نباشند. سپس پایان جدید را در ذهن خود مرور می کنید. این روش فراوانی کابوس ها را کاهش می دهد.
  • دارو درمانی. داروها برای درمان کابوس های شبانه به ندرت استفاده می شوند. هرچند، برای کابوس های شدیدی که همراه با اختلال استرس پس از سانحه هستند ممکن است توصیه شوند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر کابوس ها باعث نگرانی هایی در مورد اختلال خواب یا مشکلات اساسی هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشکتان شما را به یک متخصص خواب یا متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

یک دفتر یادداشت تهیه کنید، و تمام وقایع مربوط به خواب خود را طی دو هفته ی قبل از مراجعه به پزشک در آن ثبت کنید، این کار می تواند به پزشک شما در مورد درک بهتر برنامه ی خواب، عوامل موثر بر خوابتان و زمانی که کابوس ها اتفاق می افتند کمک کند. صبح ها، هر چیزی را که در مورد مراسم قبل از خواب، کیفیت خواب خود، و غیره می دانید تبت کنید. و در پایان روز، رفتارهایی را که ممکن است بر خواب شما تاثیر بگذارند، از قبیل اختلالات برنامه ی خواب، مصرف الکل و یا مصرف هر داروی دیگری را ثبت کنید.

در صورت امکان، یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را برای ارائه ی اطلاعات اضافی همراه خود ببرید.

آن چه شما می توانید انجام دهید

قبل از ملاقات با پزشک، لیستی از موارد زیر تهیه کنید:

  • علائم تجربه شده، شامل هر چیزی که به علت مراجعه ی شما به پزشک مربوط می شود.
  • اطلاعات شخصی کلیدی، شامل تنش های عمده یا تغییرات زندگی.
  • همه ی داروها، از قبیل ویتامین ها، داروهای گیاهی یا مکمل های دیگر مصرفی، و مقدار مصرف آن ها.
  • پرسیدن سوالاتی از پزشک خود که کمک می کند تا بهترین استفاده را از زمان داشته باشید. برخی از سوالاتی که می توانید از پزشکتان بپرسید شامل موارد زیر می باشد:
  • چه چیزی این علائم را ایجاد می کند؟
  • علل احتمالی دیگر چیست؟
  • چه نوع آزمایشاتی لازم هستند؟
  • این شرایط موقتی است یا مزمن؟
  • بهترین اقدام چیست؟
  • آیا شما دیدن یک متخصص را توصیه می کنید؟
  • آیا کتاب یا بروشوری وجود دارد که مطالعه ی آن کمک کننده باشد؟ آیا سایتی هست که مراجعه به آن برای دریافت اطلاعات در مورد این مشکل به من کمک کند؟

آمادگی برای مراجعه به پزشک

به احتمال زیاد پزشکتان از شما سوالاتی می پرسد. آماده ی پاسخ دادن به آن ها باشید تا بتوانید زمان بیشتری برای صرف نکاتی که مد نظر دارید قرار دهید. پزشک شما ممکن است سوالاتی شامل موراد زیر را از شما بپرسد:

  • تجربه ی این علائم در شما یا فرزندتان از چه زمانی آغاز شد؟
  • کابوس ها اغلب در چه موردی هستند؟
  • زمان معمول خواب شما چه وقتی است؟
  • آیا سابقه ی مشکلات خواب دارید؟
  • آیا شخص دیگری در خانواده مشکل خواب دارد؟

سبک زندگی و درمان های خانگی

اگر کابوس های شبانه برای شما یا فرزندتان مشکل ایجاد می کند، راهبردهای زیر را امتحان کنید:

  • قبل از خواب یک برنامه منظم و آرامش بخش داشته باشید. داشتن یک برنامه ی خواب منظم و انجام فعالیت های آرام و آرامش بخش قبل از خواب، از قبیل خواندن کتاب، چیدن پازل یا یک حمام آب گرم اهمیت دارد. دارو، تنفس عمیق(تنفس توجه آگاهانه) یا تمرین های آرمیدگی نیز ممکن است مفید باشند. همچنین، سعی کنید اتاق خوابتان برای خواب راحت و آرام باشد.
  • اطمینان بخش باشید. اگر فرزندتان با کابوس های شبانه درگیر است، صبور، آرام و اطمینان بخش باشید. زمانی که فرزندتان با دیدن کابوس از خواب بیدار می شود، به سرعت به او پاسخ داده و او را در کنار خود قرار دهید. این کار ممکن است از کابوس های آینده جلوگیری کند.
  • در مورد محتوای کابوس ها صحبت کنید. از کودک خود بخواهید تا کابوس خود را شرح دهد. چه اتفاقی افتاد؟ چه کسی در کابوسش بود؟ چه چیزی او را ترساند؟ سپس به کودک خود یادآوری کنید که کابوس ها واقعی نیستند و نمی توانند به او آسیبی برسانند.
  • بازنویسی پایان. یک پایان شاد را برای کابوس تصور کنید. در مورد فرزندتان، می توانید او را تشویق کنید تا تصویری از کابوسش را نقاشی کند، با شخصیت های داخل کابوس صحبت کند یا در مورد کابوس خود در یک دفترچه یادداشت بنویسد. گاهی اوقات کمی خلاقیت می تواند کمک کند.
  • استرس و اضطراب. در صورتی که مشکل استرس یا اضطراب است، در مورد آن صحبت کنید. برخی از فعالیت های ساده ی تسکین استرس، از قبیل تنفس عمیق یا آرمیدگی را تمرین کنید. در صورت نیاز یک متخصص سلامت روان می تواند کمک کند.
  • ابزارهایی که موجب آرامش می شوند را فراهم کنید. ممکن است کودک شما با یک عروسک، اسباب بازی، پتو یا وسایل دیگر احساس امنیت بیشتری کند. شب ها در اتاق کودک خود را باز بگذارید تا احساس تنهایی نداشته باشد. در اتاق خود را نیز باز بگذارید، در این مورد کودک شما در طول شب نیاز به آسودگی خاطر دارد.
  • از یک چراغ خواب استفاده کنید. یک چراغ خواب در اتاق کودکتان قرار دهید. در صورتی که شب از خواب بیدار شود این چراغ می تواند آرامش بخش باشد.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nightmare-disorder/diagnosis-treatment/treatment/txc-20324944″ target=”blank” ]لینک منبع 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nightmare-disorder/diagnosis-treatment/preparing-for-appointment/ptc-20324977″ target=”blank” ]لینک منبع 2[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nightmare-disorder/manage/ptc-20324923″ target=”blank” ]لینک منبع 3[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین درمان برای کابوس های شبانه چیست؟»

  1. سلام و عرض خسته نباشید
    یکی از آشنایان بنده در کودکی مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند و ایشون دختر هستن به گفته ی خودشون ازون موقه تا الان که 26 سالشون هس شبانه کابوس می بینن و با فریاد از خواب بیدار می شن هنوز این مسله رو نتونستن با خونوادشون در میون بذارن از ترس قضاوت و …
    و از رفتن به دکتر و گرفتن مشاوره هم هراس دارن می خواسم ببینم چه راهکاری برای ایشون دارین؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      قطعا بهترین راه حل مراجعه فرد به روانپزشک می باشد. بهبودی پیامدهای تجاوز و آزار جنسی به زمان نیاز دارد و روند بهبودی می تواند دردناک باشد. اما به کمک راهکارهایی فرد می تواند حس کنترل خود را یابد، ارزش شخصی خود را دوباره بسازد و فرآیند بهبود را بیاموزد. مهم است که فرد به یاد داشته باشد آنچه که به عنوان پیامدهای تجاوز و آزار جنسی تجربه می کند یک واکنش طبیعی در برابر آسیب است. احساس ناتوانی، شرم، نقص و سرزنش خود از علائم آن هستند و حقیقت ندارند. هر چقدر هم دشوار به نظر برسد، با این نکات و تکنیک ها فرد می تواند با آنچه اتفاق افتاده است کنار بیاید، احساس امنیت و اعتماد خود را بازیابد و بهبودی و ادامه زندگی خود را بیاموزد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *