بهترین درمان برای حرف زدن و حرکت در خواب چیست؟

اختلال رفتار خواب REM

اختلال رفتار خواب با حرکات سریع چشم یک اختلال خواب است که در آن شما اقداماتی را به صورت فیزیکی و به وضوح انجام می دهید، اغلب با رویاهای ناخوشایند با صداهای بلند و ناگهانی، و حرکات شدید بازوها و پاها در طی خواب REM همراه است که گاهی اوقات رویای اجرایی نامیده می شود.

به طور طبیعی شما در طول خواب REM حرکت نمی کنید، خواب REM یک مرحله ی طبیعی از خواب است که چندین بار در طول شب اتفاق می افتد. حدود 20 درصد از خواب شما در خواب REM یعنی زمان معمول برای رویا دیدن صرف می شود، که عمدتا طی نیمه ی دوم شب اتفاق می افتد.

شروع اختلال رفتار خواب REM اغلب تدریجی است و با گذشت زمان شدیدتر می شود.

اختلال رفتار خواب REM ممکن است با دیگر بیماری های عصب شناختی از قبیل زوال عقل(دمانس) لوی بدن، پارکینسون یا آتروفی سیستم چندگانه در ارتباط باشد.

علائم

در صورت ابتلا به اختلال رفتار خواب REM، به جای تجربه ی فلج موقت طبیعی در بازوها و پاهایتان(فقدان تونوس) در طول خواب REM، رویاهای خود را به صورت فیزیکی اجرا می کنید.

شروع این اختلال می تواند تدریجی یا ناگهانی باشد، و دوره ها ممکن است گهگاه اتفاق بیافتند و یا چندین بار در یک شب رخ دهند. این اختلال اغلب با گذشت زمان شدیدتر می شود.

علائم اختلال رفتار خواب REM ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حرکت، از قبیل لگد زدن، مشت زدن، یا پریدن از رختخواب، در پاسخ به رویاهای خشونت آمیز، مثل تعقیب و گریز یا دفاع از خود در مقابل یک حمله.
  • سرو صدا، از قبیل حرف زدن، خندیدن، داد زدن، فریاد های هیجانی یا حتی فحش و ناسزا گفتن.
  • این رویا قابلیت به یادآوری پس از بیداری را دارد.

چه زمانی برای مراجعه به پزشک مناسب است؟

اگر هر یک از علائم بالا را دارید یا مشکلات خواب دیگری را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

سبب شناسی

مسیرهای عصبی ای در مغز وجود دارند که در حالت طبیعی در طول خواب REM یا خواب رویا از حرکت عضلات جلوگیری می کنند، و در نتیجه باعث فلج موقت بدن شما می شوند، اما این مسیرها، در اختلال رفتار خواب REM، دیگر کار نمی کنند و در نتیجه ممکن است شما رویاهایتان را به صورت فیزیکی اجرا کنید.

عوامل خطر

عواملی که با رشد اختلال رفتار خواب REM در ارتباط هستند، عبارتند از:

  • مرد بودن و سن بالای 50 سال داشتن _هرچند که، در حال حاضر بیشتر زنان با این اختلال تشخیص داده می شوند، این اختلال خصوصا در افراد زیر 50 سال، بزرگسالان جوان و کودکان می تواند رشد پیدا کند، و معمولا با نارکولپسی(حمله ی خواب)، استفاده از داروهای ضد افسردگی و یا تومورهای مغزی در ارتباط است.
  • داشتن نوع خاصی از اختلال نوروژنیک(عصبی)، از قبیل بیماری پارکینسون، آتروفی سیستم چندگانه، سکته ی مغزی یا دمانس لوی بدن
  • داشتن نارکولپسی، یک اختلال خواب مزمن که با خواب آلودگی روزانه مشخص می شود.
  • مصرف داروهای خاص، به ویژه ضد افسردگی های جدیدتر، همچنین استفاده یا ترک مواد یا الکل.

شواهد اخیر نشان می دهد که چندین عامل خطر خاص محیطی یا شخصی، شامل قرار گرفتن در معرض آفت کش حرفه ای، کشاورزی، سیگار کشیدن یا یک ضربه به سر قدیمی نیز، برای اختلال رفتار خواب REM وجود دارد.

عوارض جانبی

عوارضی که اختلال رفتار خواب REM به دنبال دارد، شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد ناراحتی و پریشانی در کسی که کنار شما می خوابد یا افراد دیگری که در خانه ی شما زندگی می کنند.
  • انزوای اجتماعی به دلیل ترس از اینکه ممکن است دیگران از اختلال خوابتان آگاه شوند.
  • آسیب زدن به خودتان یا کسی که کنار شما می خوابد.

تشخیص

برای تشخیص اختلال رفتار خواب REM، پزشک شما سوابق پزشکی و علائمتان را بررسی می کند. معاینه ی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه ی جسمی و عصبی. پزشکتان یک معاینه ی جسمی و عصبی انجام می دهد و شما را برای اختلال رفتار خواب REM و دیگر اختلالات خواب ارزیابی می کند. اختلال رفتار خواب REM ممکن است علائمی مشابه با دیگر اختلالات خواب داشته باشد، یا ممکن است با اختلالات خواب دیگر از قبیل آپنه ی خواب یا نارکولپسی همایند شود.
  • صحبت کردن با کسی که کنار شما می خوابد. ممکن است پزشک شما از کسی که کنارتان می خوابد بپرسد که آیا او تا به حال دیده است که شما حرکاتی در خواب، از قبیل مشت زدن، لگد زدن، داد زدن یا جیغ زدن را انجام دهید. همچنین ممکن است پزشکتان از او بخواهد تا پرسشنامه ای را در مورد رفتارهای خواب شما تکمیل کنند.
  • مطالعه ی خواب شبانه( پلی سومنوگرافی). ممکن است پزشکان توصیه کنند که برای بررسی رفتارهای خوابتان یک شب در آزمایشگاه خواب بخوابید. در طول این آزمایش، حس گرها، بر قلب شما، ریه، فعالیت مغزی، الگوهای تنفس، حرکات بازوها و پاها، صداها، و سطح اکسیژن خونتان وقتی خواب هستید نظارت دارند. معمولا، در هنگام انجام این آزمایش رفتارهای شما در طول سیکل های خواب REM فیلمبرداری و ثبت می شوند.

درمان

درمان اختلال رفتار خواب REM ممکن است شامل حفاظت های جسمی و داروها باشد.

حفاظت های جسمی

ممکن است پزشک شما توصیه کند تغییراتی را در محیط خواب خود ایجاد کنید و آن را برای خود و کسی که کنارتان می خوابد ایمن تر سازید. این تغییرات عبارتند از:

  • قرار دادن بالشتکی روی زمین و نزدیک تخت
  • خارج کردن اشیای خطرناک از قبیل اشیا تیز و برنده از داخل اتاق خواب
  • قرار دادن موانعی در کنار تخت
  • دور کردن مبلمان و وسایل دیگر از تخت
  • حفاظت از پنجره های اتاق خواب
  • در صورت امکان جدا خوابیدن از همسرتان تا زمانی که علائمتان کنترل شود.

داروها

نمونه هایی از گزینه های درمانی برای اختلال رفتار خواب REM شامل موارد زیر هستند:

  • ملاتونین. ممکن است پزشک شما یک مکمل غذایی به نام ملاتونین را تجویز کند، که احتمالا به کاهش یا کنترل علائمتان کمک می کند. ممکن است ملاتونین به اندازه ی کلونازپام موثر باشد و معمولا عوارض جانبی آن اندک و قابل تحمل است.
  • کلونازپام(کلونوپین). این داروی تجویزی، اغلب برای درمان اضطراب استفاده می شود، همچنین یک انتخاب سنتی برای درمان اختلال رفتار خواب REM است، که به نظر می رسد علائم را به طور موثری کاهش می دهد. کلونازپام ممکن است باعث عوارض جانبی از قبیل خواب آلودگی روزانه، کاهش تعادل و شدیدتر شدن آپنه ی خواب شود.

پزشکان به مطالعه ی داروهای دیگری که ممکن است برای درمان اختلال رفتار خواب REM موثر باشند ادامه می دهند. با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین گزینه ی درمانی مناسب برای شما را مشخص کند.

محقق و مترجم: فاطمه(ندا) مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rem-sleep-behavior-disorder/home/ovc-20322407″ target=”blank” ]لینک منبع 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rem-sleep-behavior-disorder/symptoms-causes/dxc-20322409″ target=”blank” ]لینک منبع 2[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rem-sleep-behavior-disorder/diagnosis-treatment/diagnosis/dxc-20322436″ target=”blank” ]لینک منبع 3[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rem-sleep-behavior-disorder/diagnosis-treatment/treatment/txc-20322439″ target=”blank” ]لینک منبع 4[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «بهترین درمان برای حرف زدن و حرکت در خواب چیست؟»

  1. محمد حسن محمدی

    سلام من مدت زمان زیادی می‌شود که در خواب حرف میزنم و همسرم همیشه می‌گوید که من با مشت و لگد میزنم من در المان زنده گی می‌کنم و پیش کدام دکتر باید برم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      باید به پزشک متخصص اختلال خواب مراجعه فرمایید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک مجموعه جایروس کلینک نیز می توانید تماس بگیرید امکان ویزیت آنلاین با پزشک فراهم می باشد.

  2. سلام من شب ها فکرمیکنم درخواب بلندحرف میزنم یافحاشی میکنم البته چیزیی یادم نیست امااینطورگمان میکنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی شما می باشد.
      بهتر است توسط متخصص اختلالات خواب ویزیت شوید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید و از جناب دکتر حامد امیری (متحصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب) تایم ویزیت اخذ نمایید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *