بهترین و بدترین نوشیدنی ها برای سلامتی

نوشیدنی ها

بهترین انتخاب: آب

آب برای بدن ضروریست و از کم آب شدن بدن، یبوست و بروز سنگ کلیه پیشگیری می کند. به علاوه هیچگونه کالری ندارد و بهترین نوشیدنی برای دور کمر محسوب می شود. اگر 1 تا 3 لیوان آب در روز به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چربی، نمک و قند کمتری وارد بدن شما شده و در روز بیشتر از 200 کالری کمتر مصرف می کنید. اگر طعم آب برایتان خیلی ساده است، می توانید ز برخی میوه ها مانند لیمو و یا مقداری توت یا کمی نعنا استفاده کنید.

بهترین انتخاب: قهوه تصفیه شده

قبلا قهوه نوشیدنی مناسبی محسوب نمی شد، اما بررسی ها نشان داده اند که قهوه می تواند از بدن در مقابل دیابت نوع 2 و بیماری های کبد محافظت کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. 3 تا 5 فنجان قهوه در روز سالم به نظر می رسد، البته به شرط اینکه قهوه را بدون شکر و خامه مصرف کنید. به علاوه اگر باردار هستید یا به نوزاد شیر می دهید، در مورد مصرف قهوه با پزشک مشورت کنید. اگر مبتلا به کلسترول بالا هستید، قهوه را با یک فیلتر کاغذی دم کنید. به این ترتیب ماده ای به نام کافستول از قهوه جدا می شود؛ این ماده می تواند کلسترول LDL را افزایش دهد.

بهترین انتخاب: چای

چای سیاه، چای سبز و دیگر انواع چای ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که از بدن در مقابل انواع سرطان ها، سکته مغزی، بیماری قلبی و فشار خون بالا محافظت می کند. به علاوه چای دم شده اگر بدون شکر و تلخ باشد، یک نوشیدنی بدون کالری است. بنابراین چای به اندازه و بدون شکر بهترین و سالم ترین نوشیدنی محسوب می شود.

انتخاب خوب: شیر

شیر حاوی مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین D و پتاسیم است که به سلامت عضلات، دندان ها و استخوان ها کمک می کند. یک فنجان شیر بیشتر از یک تخم مرغ بزرگ پروتئین دارد. برای اینکه پروتئین بیشتری از کالری کمتر دریافت کنید، شیر کم چرب بنوشید. برخی شیرهای غیر لبنی، مانند سویا، بادام و غیره، حاوی مواد مغذی شیر گاو هستند.

بدترین انتخاب: نوشابه های گازدار

این نوشیدنی ها هیچ ماده مغذی ندارند و حاوی مقادیر زیادی قند هستند. افرادی که در روز یک یا دو لیوان از این نوشابه ها مصرف می کنند، کالری زیادی دریافت می کنند و وزن بدن آنها نیز بیشتر است. به علاوه احتمال بروز دیابت نوع 2، بیماری قلبی و دیگر مشکلات جسمی در این افراد بیشتر خواهد بود.

بدترین انتخاب: نوشابه های رژیمی

این نوشیدنی ها دارای کالری کمی هستند، اما نوشیدنی خوبی برای هر روز محسوب نمی شوند. نوشابه های رژیمی باعث بروز بیماری های مانند دیابت نوع 2 می شوند و برخی متخصصان معتقدند به مرور زمان باعث افزایش وزن می شوند. اما اگر نوشابه گازدار زیاد مصرف می کنید، نوشابه های رژیمی شاید جایگزین بهتری باشند تا بتوانید به کمک آنها کلا نوشابه را ترک کرده و آب را جایگزین آن کنید.

انتخاب بهتر: آب گاز دار

این نوشیدنی به شما تازگی بدون کالری و یا شیرین کننده های مصنوعی نوشابه ها را می دهد. اما به هرحال مراقب طعم دهنده های موجود در آب گاز دار باشید. بهتر است از طعم دهنده های خودتان، مانند آب لیمو یا کمی نعنا، استفاده کنید.

بدترین انتخاب: نوشیدنی های انرژی زا

گفته می شود این نوشیدنی ها با مقدار زیادی کافئین و دیگر ترکیباتی مانند ویتامین B، گوارانا و جینسنگ، باعث بهبود روحیه و انرژی شما می شوند. اما این نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی شکر و دیگر شیرین کننده ها هستند. نوشیدنی های انرژی زا ممکن است باعث افزایش هوشیاری شوند، اما باعث افزایش انرژی، قدرت و یا نیرو نمی شوند. آنچه وارد بدن شما شده مقدار زیادی کالری و مقدار زیادی کافئین است که منجر به بروز مشکلاتی مانند نامنظم شدن ریتم قلب، اضطراب، اختلال در خواب و مشکلات گوارشی می شود.

آب میوه ها

اگر آب میوه 100 درصد طبیعی باشد، ویتامین های مربوط به میوه اصلی را نیز در خود خواهد داشت، اما همه فیبرهای آن دور ریخته شده اند. بدون فیبر آنچه شما از میوه دریافت می کنید، بیشتر قند است و به این ترتیب کالری زیادی دریافت کرده اید، بدون اینکه سیر شوید. یک فنجان آب میوه بدون قند همراه با صبحانه یا به عنوان یک میان وعده خیلی خوب است، اما بهتر ین است که کودکان و بزرگسالان خود میوه را بخورند و مصرف آب میوه را کمتر کنند.

اسموتی ها

اگر زمان کافی برای میوه یا سبزی خوردن ندارید، اسموتی ها انتخاب خوبی هستند. اسموتی ها دارای تمام ویتامین های ترکیبات خود هستند به علاوه فیبر هم در آنها موجود است. توصیه می کنیم اسموتی مورد نظرتان را در خانه درست کنید، اسموتی هایی که در بیرون فروخته می شوند ممکن است حاوی کالری زیاد یا قند باشند.

نوشیدنی های ورزشی

الکترولیت و قند موجود در این نوشیدنی ها باعث شده برای ورزشکاران مناسب به نظر برسند. اما توصیه می کنیم از نوشیدن این نوشیدنی ها پس از ورزش کردن اجتناب کنید. نوشیدنی های ورزشی به اندازه یک قوطی نوشابه حاوی قند هستند. بهترین نوشیدنی پس از ورزش آب است.

[button color=”red” size=”medium” link=”https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-drinks-and-your-health” target=”blank” ]منبع[/button]

نگارنده سمیه محمدی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)