بستن غیرارادی پلک (چشم) و جمع شدن صورت

بسته شدن غیرارادی چشم

چشمان بسته غیرارادی

بلفارواسپاسم، اختلالی پیچیده و به طور بالقوه محدودکننده که می‌تواند تأثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد، یکی از اختلالات حرکتی نادر اما چالش‌برانگیز است. درک عمیق این بیماری و گزینه‌های درمانی موجود می‌تواند به کاهش بار روانی و فیزیکی ناشی از آن کمک کند.

تعریف بلفارواسپاسم

بلفارواسپاسم به اسپاسم‌های غیرارادی و مکرر عضلات پلک اشاره دارد که منجر به بسته شدن دوطرفه و غیرقابل کنترل پلک‌ها می‌شود. این حالت می‌تواند فعالیت‌های روزمره مانند خواندن، رانندگی و حتی حفظ تعاملات اجتماعی را به شدت مختل کند. زنان میانسال و مسن بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما این بیماری می‌تواند هر فردی را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد.

علل و عوامل خطرساز بلفارواسپاسم

در حالی که علت دقیق بلفارواسپاسم هنوز ناشناخته است، تحقیقات نشان داده‌اند که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی و بیولوژیکی می‌تواند در بروز آن نقش داشته باشد. این بیماری گاهی با اختلالات مغزی و عصبی دیگری مانند دیستونی‌ها، مولتیپل اسکلروزیس، پارکینسون و عوارض جانبی برخی داروها همراه است.

نشانه‌ها و تظاهرات

اولین نشانه‌های بلفارواسپاسم معمولاً افزایش تعداد پلک‌زدن‌ها است که به تدریج تشدید می‌شود و می‌تواند به حدی برسد که فرد دچار مشکل در باز نگه داشتن چشم‌های خود شود. همچنین حساسیت به نور (فتوفوبیا) نیز می‌تواند همراه با این بیماری باشد.

گزینه‌های درمانی

در حالی که درمان قطعی برای بلفارواسپاسم وجود ندارد، روش‌های مختلفی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی بیماران موجود است:

  • استفاده از عینک‌های ضد آفتاب و اشک مصنوعی: به کاهش حساسیت به نور و خشکی چشم کمک می‌کند.
  • درمان‌های دارویی: گزینه‌های محدودی برای کنترل بلفارواسپاسم از طریق دارو وجود دارد.
  • تزریق بوتاکس (دیسپورت): این روش، درمان اصلی بلفارواسپاسم است. تزریقات منظم بوتاکس می‌تواند به طور موثری علائم را کاهش دهد.
  • درمان‌های جراحی: در مواردی که درمان‌های دیگر مؤثر واقع نشده‌اند، انجام عمل جراحی ممکن است پیشنهاد شود.

نتیجه‌گیری

بلفارواسپاسم می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با مدیریت مناسب، بسیاری از بیماران می‌توانند علائم خود را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشند.


اختلالات مغزی که می توانند باعث بلفارواسپاسم شوند عبارتند از

  •     دیستونی های گردن
  •     انواع دیگر دیستونیا
  •     مولتیپل اسکلروزیس
  •     پارکینسون
  •     عوارض جانبی داروها ، به خصوص داروهای مورد استفاده در درمان صرع و داروهای روانپزشکی
  •     سندرم تورت
  •     فلج بل (فلج عصب صورت)

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

9 دیدگاه دربارهٔ «بستن غیرارادی پلک (چشم) و جمع شدن صورت»

  1. سلام من زیاد پلاک میزنم هرازگاهیم یکی ازچشممام بسته میشه دوبارم بوتاکس کردم ولی خوب نشده اکثرآ تو بیرون این اتفاق میفته میشه منو راهنمایی کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      دلایل دقیق بلفارواسپاسم چشم ناشناخته است، اما این عقیده وجود دارد که مرتبط با عملکرد غیر ارادی برخی اعصاب واقع در پایه‌ی مغز می‌باشد. این نواحی مسئول هماهنگی حرکت عضلات هستند.
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد مانند استرس، خستگی و خواب آلودگی، عوارض برخی داروها، اختلالات سیستم عصبی و …
      توصیه می شود در این خصوص توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سلام.من 18 سالمه وقتایی که میخوام با بعضی افراد مثل معلمم،پدرم یا کسایی که میخوام جلوشون خوب به نظر بیام(اینطور مواقع خوب استرس هم دارم)و یک سری های دیگه صحبت کنم نمیتونم به چشماشون و رو به بالا نگاه کنم چون هر دو پلکم به طور کامل و غیر ارادی بسته میشه ولی مثلا اگه اونا نشسته باشن و من سر پا باشم طوری که بخوام به پایین نگاه کنم و باهاشون صحبت کنم هیچ مشکلی ندارم و پلکهام هم بسته نمیشهاینا همه در حالیه که در ارتباط با بعضی افراد به هیچ وجه مشکلی ندارم مثل فروشنده های مغازه کسایی که نمیشناسنم مادرم خواهرم و بعضیای دیگه هیچوقت دچار مشکل نمیشم.به نظرتون من بلفارو اسپاسم (یا هر بیماری چشمی دیگه)دارم یا باید برم پیش روانشناس؟؟؟به نظر خودم مشکل روحیه چون اگه نبود همیشه یک طور عمل میکرد.در ضمن من هم با فشار دادن بالای ابرو ،ناحیه گیج گاهی و خندیدن تا حدی میتونم کنترلش کنم.به هر حال نظر شما هم برام مهمه ممنون میشم پاسخ بدین چون فعلا امکان دکتر رفتن ندارم.

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      با تشکر از شرح دقیق علایم ،در شرایط مختلف.با توجه با اینکه علایم شما بسته به وضعیتهای مختلف و سطوح استرس که خودتون هم در سوال به درستی اشاره کردین،فرق دارد،توصیه میکنم که در اولین فرصت ممکن به روانپزشک برای بررسی و درمان مناسب مراجعه کنید.

  3. سلام وعرض ادب خانمم زهره که اموزگاراست فعلا ۵۲ساله میباشد روزی از دبیرسنان به حالت بسیار ناخوش بخانه برگشت ظرف چند ساعت دوبار ببهوش شد البته این حادثه ده سال پبش اتفافافتاد چون خودم مهاجر افغان درپاکستان میباشم خانمم را به بار اول به دوکتور قلب نشان دادم ولی دکتور قلب موضع را بپزشک عصبی راجع ساخت بعد ازمعیانات متعدد ستی سکن ای ای جی وخون چیزی دریافت نشد بالاخره دکتوران حکم صرع نمود تابایت کابیمیزاپم وادویه ضدافسردگی تجویز نمود،باانهم ماه یکبار یا در دوماه یکبار حمله برابش می امد بعد از تداوی چندین ساله حلتش خوب شد واهسنه، اهسته ادویه را قطع نمود، ولی با فوت شدن مادرش حملا ت دوباره اغاز شد اینبار به بیمارستان اپولو هند بردم همان معینات تکرار شد ولی چیزی را نیافت بازهم اوکسی کاربازیپم لومترجین وادویه ضد افسردگی، مثلی سابق ماه یک دوبار حمله میاید چند روز پبش به حملات شدید شد به پکستان به لیمارسنان الشفا بردم انها با معاینه ای ای جی بقول خدشان دریافته اند که کهدر قسمت چپ مغز عارضه موجود است وربسک اپلوپسی انرا نا گذاشته البته دوکتور افغانی بجای کابمزاپم، تابلت فینوباربیتال تجویز کرد که باان مرض کنترول شد ولی که بامردن یکی ازدوستان باز مرض شدت گرفت
    حالت حمله:درهنگام حمله دست وپاها کج نمبشود بسیار ارام بمانندکه در خواب باشد فقد دهن خوبش را محکم میکند ادرار هم نمکند بعد از حمله نمتواند خوب راه رود مدت حماه ده،بیست، سی وتاچهل دقیقه میباشد. چشم چپش یگان وقت بند مبشود یعنی پت مبشود در هنگام حمله فشارخون تا ۱۵۰ بالا میرود. ابن بود حالت بیمارمایان لطفا کمک ما کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز است که به صورت حضوری با تمامی مدارک پزشکی برای جناب دکتر دهقانی در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  4. باعرض سلام وخسته نباشید دختر 16 ساله ای دارم که حدود 50 روز پلک چسم چپش کاملا بسته شده وهر دکتری بردم گفتن مشکلی نداره خودش خوب میشه حتی ام آرآی هم بردم اما ام آرآی هم خوب بوده خیلی دخترم بهم ریخته به خاطر چشمش همه دکترایی که بردم فقط قرص آرام بخس بهش دادن تورا خدا شما بگین من باید چه کار کنم تا چشمش باز بشه اولشم که بسته شد حساسیت شدید گرفت وزیاد عطسه میزد که چشمش بسته شد وهنوز هم باز نشده

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      با تمام مدارک پزشکی برای خانم دکتر وهابی در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

    2. سلام، امیدوارم تا حالا خوب شده باشن
      اما من هر وقت قسمتی از صورتم پرش داره یا به قول خودم
      «می درزه» لوبیا آب پز می کنم و می خورم
      شاید کمبود منیزیم باشه
      بعدش خوب میشم
      فعلن ۲ روزه پلک بالایی چشم چپم جمع میشه و پرش داره
      البته ۲ روز پیش حرص خوردم خفن!
      حالا لوبیا می پزم اگه خوب بشم یعنی که بیراهم نمیگم
      البته من ده ساله که ام اس خفیییییف هم دارم،اما دارو نمیخورم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *