بررسی علل ضعف عضلانی

ضعف عضلانی
ضعف عضلانی شکایت شایعی است و میتواند به معنای خستگی، کاهش قدرت و کاهش توان بدنی یا ضعف گروه خاصی از عضلات بدن باشد.اغلب علل ضعف عضلانی خوش خیم و موقت هستند و بدون نیاز به درمان بهبود می یابند ولی در این مقاله بیشتر به موارد کمتر شایع و بدخیم تر می پردازیم.

برای حرکت (انقباض ارادی عضلاتمغز باید سیگنالی تولید کند که از مسیر زیر بگذرد:

  • از مغز به سلول های عصبی در ساقه مغز و نخاع برود سپس از طریق اعصاب از طناب نخاعی به سمت عضلات (به نام اعصاب محیطی) برود و سپس از محل اتصال عصب به عضلات عبور کند و به عضلات برسد.همچنین، مقدار بافت عضله باید طبیعی باشد، و بافت باید قادر به انقباض مناسب در پاسخ به سیگنال مغزی باشد. بنابراین، ضعف واقعی وقتی رخ می دهد که یک بخش از این مسیر( مغز، نخاع، اعصاب، عضلات، و یا ارتباط بین آنها) آسیب دیده و یا بیمار باشد.

علائم بستگی به عضلاتی دارد که تحت تاثیر قرار گرفته اند. به عنوان مثال، هنگامی که ضعف عضلات قفسه سینه رخ می دهد، ممکن است اختلال تنفسی رخ دهد. هنگامی که ضعف در عضلاتی است که حرکات چشم را کنترل می کنند،ممکن است دوبینی رخ دهد. ضعف عضلانی کامل باعث فلج کامل بدن می شود.

 شایع ترین علل ضعف عمومی عبارتند از:

کاهش آمادگی جسمانی عمومی که ممکن است  ناشی از بیماری و یا کاهش در ذخایر فیزیکی (سستی)، مانند توده عضلانی، تراکم استخوان، و در نتیجه کاهش توانایی قلب و ریه ها به خصوص در افراد مسن رخ دهد.
از دست دادن بافت عضلانی (هدر رفتن، و یا آتروفی) با توجه به عدم فعالیت یا استراحت در بستر به مدت طولانی، به عنوان مثال این نوع ضعف پس از بستری طولانی مدت در ICU رخ می دهد
آسیب به اعصاب به علت یک بیماری شدید یا آسیب، مانند سوختگی های شدید و یا گسترده
اختلالات خاص عضلانی، مانند کسانی که سطح پایین پتاسیم (هیپوکالمی) دارند، مصرف بیش از حد الکل دارند، یا از کورتیکواستروئیدها (کورتون) استفاده می کنند
داروها؛ مانند داروهای مورد استفاده برای فلج عضلات.برای مثال داروهای مورد استفاده در حین عمل جراحی

شایع ترین علل ضعف در عضلات خاص (ضعف بخشی از بدن)عبارتند از:

سکته مغزی (شایع ترین علت ضعف یک طرف بدن)
گیر افتادن عصب مانند سندرم تونل کارپ و علل مشابه
پارگی دیسک یا فتق در ستون فقرات
فشار بر طناب نخاعی، به عنوان می تواند ناشی از سرطانی باشد که به نخاع گسترش یافته است
مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس)

 علل شایع خستگی:

ضعف با خستگی فرق دارد و علل شایع این دو نیز متفاوت است.علل شایع خستگی شامل یک بیماری شدید، سرطان، عفونت مزمن (مانند عفونت HIV، هپاتیت، یا مونونوکلئوز)، نارسایی قلبی، کم خونی، سندرم خستگی مزمن، فیبرومیالژیا، و اختلالات خلقی (مثل افسردگی) است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیشتر انواع ضعف و خستگی نیازی به بررسی طبی ندارد و خودبخود بهبود می یابد.اما در موارد زیر بهتر است با پزشک  متخصص مغز و اعصاب مشورت نمایید:

  • ضعف پیشرونده
  • ضعف در عضلات چشم یا عضلات تنفسی
  • ضعف ناگهانی بدون عامل پیش بینی کننده
  • ضعف پاها همراه با درد کمر
  • ضعف مزمنی که با استراحت بهبود نمی یابد
  • ضعف شدید که باعث اختلال در فعالیت شود
  • ضعف گروهی از عضلات مانند ضعف عضلات ران بدون ضعف ساق پاها
  • اختلال در راه رفتن
  • عدم توانایی بلند کردن سر در وضعیت خوابیده
  • افتادن پلک ها یا اختلال در حرکات چشمی
  • اختلال در قورت دادن لقمه غذا یا آب دهان

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر دپارتمان مغز و اعصاب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

86 دیدگاه دربارهٔ «بررسی علل ضعف عضلانی»

  1. سلام.وقتتون بخیر
    من مردی ۳۶ ساله هستم.و از ۲۰ سالگی با ورزش نسبتا مداوم وزنم رو از ۱۲۰ به ۸۷ که الان هستم رسوندم.خالا توی این راه فراز و نشیب داشتم.ولی مداوم نسبتا بدنسازی کاز میکردم.مشکلی که دارم اینه بدنم به سختی عضله جذب میکنه و خیلی هم شله.یعنی با اینکه لاغرم الان با ۱۹۰ قد و ۸۷ وزن هم دوره ای هام که ۳ ماهه ورزش میکنن از من جلوترن از نظر تیپ بدنی و خانومم که معمولا بدنهاشون نرمتره از بدن من سفت تره بدنش.پیش متخصص غدد رفتم گفت مشکلی نداری.واقعا موندم از چیه این مشکلم.اگه بتونید راهنماییم کنید ممنونتون میشم..

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به ارزیابی بالینی شما می باشد. توصیه می شود با متخصص تغذیه و طب ورزش مشورت نمایید.

  2. سلام و عرض ادب مدتی هست ک عضله جلوی ران پای چپم به شدت خسته میشه و نمی‌دونم ضعف هست یا خستگی شدید البته بگم که من اضطراب شدید هم دارم و گاهی این خستگی در حال استراحت هم در همین عضله ران چپم احساس میشه علت چیه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      علل متعدد جسمی یا روحی می تواند موجب بروز این حالت گردد. مانند: بیماری های عضلانی، مصرف برخی داروها، گرفتگی عصب، ام اس و …. جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      توصیه می شود ابتدا ارزیابی لازم توسط متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. سلام من پسری 18 ساله هستم چن وقت پیش دچار ی استرس تقریبا شدید شدم از اون به بعد تو دست پاهام احساس ضعف میکنم گاهیم دستام مور مور میشن دستام لرزشم داره دکتر عمومی گفته کمبود ویتامینه اما من میترسم ام اس باشه چیکار کنم لازمه برم دکتر متخصص یا داروهای دکتر عمومی رو استفاد کنم لطفا راهنمایی کنید؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت باشد مانند، استرس، خستگی عضلات، کمبود ویتامین، مصرف برخی داروها، بیماری هایی نظیر ام اس و…
      بهتر است داروهای تجویز شده را طبق نظر پزشک مصرف نمایید. چنانچه با مصرف داروها این حالت بهبود پیدا نکرد و یا تشدید گردید توصیه می شود توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

    2. سلام وقت بخیر شما رفتین متخصص مغز و اعصاب چی گفتن چون منم دقیقا بعد یه استرس شدید اینطور شدم

  4. سلام من پسر 22 ساله هستم من از بچگی تعادل ضعیفی دارم کنترل خیلی خوبی هم رو پاهم ندارم به تازگی حدود دوسال هم هست کمر دردهای شدید میگیرم اگه میشه منو راهنمایی کنید پیش چه دکتری برم بهتره

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با یکی از مراکز تهران جایروس کلینیک تماس بگیرید و از دکتر نرگس طباطبایی (متخصص مغز و اعصاب) تایم ویزیت اخذ نمایید.

  5. سلام خسته نباشید
    حداقل و حداکثر چه مدت طول میکشه تا ضعف یک عضله با تمرینهای مرتب برطرف بشه؟؟ میشه یه توضیحی درباره این مسئله بدید
    ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      ضعف عضلات زمانی ایجاد می‌شود که یک بخش از این مسیر، مغز، نخاع، اعصاب، عضلات، یا ارتباط بین آن‌ها، آسیب‌دیده است. ضعف (به‌طور ناگهانی یا تدریجی) ممکن است بر همه‌ی عضلات بدن (ضعف عمومی) و یا تنها بر بخشی از بدن تأثیر گذارد. علائم ضعف عضلات بستگی به این دارد که کدام عضلات تحت تأثیر قرارگرفته است.
      ضعف اغلب همراه با اختلال در حس، مانند بی‌حسی دست‌ و پا، احساس سوزن سوزن شدن، و خواب‌رفتگی همراه است.
      علل ضعف عضلات بسته به اینکه آیا ضعف عمومی است یا تنها بر عضلات خاصی تأثیر می‌گذارد، متفاوت است.
      با شناسایی علت بیماری ضعف عضلانی، امکان درمان وجود دارد. اگر ضعف به‌طور ناگهانی شروع و باعث اختلال در تنفس شود، باید تنفس مصنوعی داده شود. فیزیوتراپی و کاردرمانی به افراد بیمار برای بهبود ضعف دائمی کمک می‌کند و از دست دادن عملکرد را جبران می‌نماید. فیزیوتراپی به افراد کمک می‌کند تا قدرت عضلانی‌شان را حفظ کنند و حتی گاهی قدرت را بازیابند.
      زمان بهبود و طول دوره درمان کاملا بستگی به علت این اختلال و شدت آن دارد که توسط پزشک معالج طی بررسی های بالینی مشخص می گردد.
      نکات مهم در عضف عضلات:
      _ بسیاری از افراد زمانی که در واقع فقط خسته شده‌اند و یا حرکت آن‌ها به علت درد و یا سفتی محدود شده است، به ‌اشتباه می‌گویند که احساس ضعف دارند.
      _ ضعف عضلانی واقعی تنها زمانی رخ می‌دهد که بخشی از مسیر لازم برای حرکت ارادی ماهیچه (از مغز به ماهیچه‌ها) دچار اختلال عملکرد شود.
      _ اگر ضعف شدید در طول چند روز یا چند ساعت شدیدتر می‌شود یا اگر فردی هر یک از علائم هشداردهنده در ارتباط با ضعف عضلات داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.
      _ اغلب پزشکان می‌توانند تعیین کنند که واقعاً مشکل ضعف عضلانی است یا خیر و بر اساس علائم و نتایج حاصل از معاینات فیزیکی، علت ضعف را تشخیص دهند.
      _ فیزیوتراپی معمولاً در حفظ قدرت عضلانی بدون توجه به دلیل ضعف، مفید است.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  6. سلام من دختری 21 ساله هستم . دستم تنگی تونل کارپال داره .. دکتر برام یه دارووی نوشت . داروی گاباپنتین که خیلی عوارض داشت . کلا علایم ام اس رو تو بدنم ایجاد کرده بود . کریختگی صورت لب و فلان . کلا تا 2 3 هفته این حس و داشتم .. رفتم پیش دکتر ام اس . و گفتن از لحاظ عصبی کاملا نرمالی . چون تونل کارپال تو این سن خیلی ناشایعه . وقتی رفتم نوار عصبی . دکترم خیلی تعجب کرد و از پاهام هم نوار عصبی گرفت گفت پاهات کاملا نرماله سیستم عصبیش . ولی دستت خیلی آ نرماله . چون تو این سن و cts شدید . کل انگشتایی ک مربوط به cts هس بی حس شده .. و هر جا که میرم ازم میپرسن مشکل نخاعی نداری ؟ منم دقت کردم . همیشه یعنی من کمر درد داشتم . وقتی زیاد کار میکنم زیاد سر پا وایمیستم . و قبل اینکه تونل کارپالم گرفته بشه . درد شدید در قسمت بازو و ارنج و دستم داشتم . ولی گردن درد خیلی کم . جزئی . به همراه این دردا هم گردن درد نداشتم . کمرم هم خیلی درد شدید غیر قابل تحمل نداره . میخواستم بپرسم که میتونه از نخاع باشه . خودشم اولین بارم که بود دفتم پیش دکتر عمومی . معاینه نخاعی هم کرد که گفت مشکلی نداری .

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل مختلفی موجب بروز این حالت می گردد. اگر مشکل از تنگی کانال در این ناحیه باشد علل زیر می تواند نقش داشته باشد:
      _ تغییرات ناشی از ساییدگی و آرتروز یا کج جوش خوردگی شکستگیهای ناحیه آرنج
      _ ذاتی یا به علت عوارض ناشی از کج جوش خوردن استخوان یا آسیب غضروف رشد در دوران کودکی و…
      _ عادتی یا شغلی: اگر آرنج برای مدت طولانی به طور کامل خم بماند یا در برخی به طور مرتب خم و راست شود عصب در این ناحیه تحریک می شود.
      جهت قطعیت تشخیص ، اثبات محل دقیق ضایعه عصبی و تعیین شدت آن ، نوار عصب و عضله موثر می باشد .بهترین روش بالینی برای تشخیص و درمان این عارضه همان نوار عصبی_عضلانی است.
      نیاز به معاینه و ارزیابی طبی می باشد تا علت این موضوع مشخص و متناسب با آن راهکار درمانی مناسب ارائه گردد. توصیه می شود حتما توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.
      با آرزوی سلامتی شما

  7. سلام من چند وقتی هست دچار گز گز پا و حالت ضعف پا دارم به پزشک مغز و اعصا ب مراجعه کردم نوار عصب دادم گفتن دیسک کمر و گردن دارم و این علائم مربوط به دیسک میباشد در ضمن کم کاری تیروئید هم دارم ایا این علائم بهتر میشوند قرص مگاپنن 100 هم استفاده میکنم با ویتامین ب1

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست گرامی
      دیسک کمر معمولا با علایم زیر همراه است:

      درد و بی‌حسی، اغلب در یک سمت بدن؛
      دردی که به دست یا پا هم کشیده می‌شود؛
      دردی که شب‌ها یا با انجام حرکات خاص شدت می‌گیرد؛
      دردی که بعد از نشستن یا بلند شدن بیشتر می‌شود؛
      دردی که بعد از پیاده‌روی‌های کوتاه به وجود می‌آید؛
      ضعف عضلانی غیرقابل توصیف؛
      رمان دیسک کمر، شامل طیف درمانی شامل کنار آمدن و مدارا کردن با آن در فعالیت‌های روزانه تا جراحی دیسک کمر می‌شود. این درمان‌ها معمولا به میزان ناراحتی فرد بیمار و مقدار خارج شدن دیسک از محل قرارگیری خود و ضعیف شدن آن بستگی دارد.

      بسیاری از افراد با توجه به تمرینات ورزشی مختلف و مداوم و تقویت ناحیه‌ی پشت، کمر و عضلات اطراف‌ آن، دردها و آسیب‌های ناشی از دیسک کمر را تسکین می‌دهند. البته فیزیوتراپیست هم می‌تواند برای انجام تمرینات مخصوص در رفع مشکل، به فرد بیمار کمک کند.

      مصرف داروهای مُسکن، بلند نکردن اجسام سنگین و قرار نگرفتن در موقعیت‌هایی که فرد را دچار درد می‌کند هم می‌توانند کمک‌کننده باشند.

      هر چند تکان نخوردن و استراحت دائم برای درد نداشتن ممکن است مفید باشد اما در واقع منجر به ضعیف شدن عضلات و خشکی مفاصل خواهد شد. پس راه‌حل بهتر این است که فعالیت سبکی مثل پیاده‌روی را همیشه در نظر داشته باشید.

      در صورتی‌ که درد دیسک کمر آن‌قدر شدید باشد که هیچ کدام از این درمان‌ها جواب ندهد، پزشک احتمالا مجبور به تجویز داروهای قوی‌تری خواهد شد.

      شل‌کننده‌های عضلانی برای رفع اسپاسم‌ و گرفتگی‌ عضلات؛
      مُسکن‌های حاوی مخدر برای تسکین درد؛
      داروهای مُسکن اعصاب مثل گاباپنتین (gabapentin) یا دولوکستین (duloxetine)
      همگی جزو همین موارد هستند.

      معمولا اگر درمان‌ها بعد از ۶ هفته جواب‌گو نباشد پزشک، جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. در این نوع جراحی، قسمت آسیب‌دیده یا بیرون‌زده‌ی دیسک را بدون اینکه به کل دیسک آسیبی وارد شود، حذف می‌کنند تا مشکل برطرف شود که به این نوع عمل جراحی، میکرودیسککتومی (microdiscectomy) گفته می‌شود.
      توصیه میشود درمان را زیر نظر پزشک معالج انجام دهید
      با آرزوی سلامتی شما

  8. سلام اقای دکتر خسته نباشین ..من 22 سالمه و حدود یک ماه هس قفسه سینم بدجورپی در د میکنه و میزنه به پشت معدم .و تازگیا تنگی نفسم گرفتم …بی حوصله شدم .و وقتی از خاب بیدار میشم تموم عضلات دست و پام درد میکنه یعنی اصلا نمخام از جام بلند شم ….مشکل چیه برم دکتر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      دلایلی از جمله مشکلات قبلی ، دستگاه گوارش ، استرس و … میتواند مطرح باشد پیشنهاد میشود ابتدا جهت بررسی جسمی با یک متخصص داخلی ملاقات داشته باشید در صورت سلامت جسمی با روانپزشک ملاقات کنید

  9. من سال های زیادی است مشکل راه رفتن دارم و بارها به پزشک در سالیان گذشته مراجعه کردم نه جواب درستی گرفتم نه درمان درستی،فقط میدونم عصب پای من ضعیف است و البته این مشکل در ظاهر پاهای من نیز مشخص است چون پاهای لاغری دارم.ممنون میشم من رو راهنمایی کنید

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست گرامی ، سندروم ضعف پاها باعث ایجاد احساس ناراحتی و گزگز پا در ساق پا ها میشود.به همین دلیل برای آرام شدن پاها شما مجبور به تکان دادن پاهایتان هستید. بدون بررسی بالینی نمیتوان درمانی و یا حتی تشخیصی برای مشکل ایجاد شده ذکر نمود .دراکثرموارد دلایل ضعف ماهیچه های پا نامشخص است که به آنها موارد ناشناخته یا اولیه گفته میشود این عارضه معمولا در افراد جوان زیر 45 سال رخ میدهد وعلائم آن بعداز سالها به آرامی شدید تر میشود.

      دلیل آن هم ممکن است ازبین رفتن یا کمبود یک ماده شیمیایی درمغزبه نام دوپامین باشد.اما مشخص نیست که چرا این اتفاق رخ میدهد.درمواردی هم ممکن است ضعف پاها ارثی باشد وافراد دیگر درخانواده به آن دچار باشند.بارداری ، کمبود آهن ، علائم بیماری هایی مانند اختلالات کلیوی،بیمای پارکینسون،دیابت ،کم کاری غده تیروئید همه میتوانند از علایمی باشند که نیاز است مورد بررسی قرار گیرند

  10. سلام من 27 سالمه به مدت 3 سال‌تعادل حرکتم راز دست دادم انواع آزمایشات وام ارای سیتیزن اسکن .دالر مغزیانجامدادم ولی همه نرمال بودن اما همیشه علایمی مانند تهوع . تنگی نفس . سنگ شدن قلب . دیدن رگه های سیاه جلوچشم میبینم یکسان مشکلات تشخیص ندیده ورود بهروز بدترمیشم تورو خدا راهنمایی کید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی با توجه به مواردی که ذکر کردید نیاز به معاینه و بررسی شما می باشد. از لحاظ پزشکی و اخلاقی بدون بررسی های بالینی و طبی امکان تشخیص،تجویز و تنظیم دوز مصرفی و یا راه کار مناسب نمی باشد. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای یکی از متخصصین مغز و اعصاب تایم ویزیت هماهنگ نمایند.

  11. سلام خسته نباشید ببخشید من وقتی که میخوام ورزش کنم پاهام خیلی درد میگیره نمیتونم بایستم و همه انرژی که دارم میره و خسته میشم.میشه بگید چیکار کنم؟البته کمبود کلسیم و ویتامین d هم دارم یعنی به خاطر اینا هست؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی اگر بابت کمبود املاح و ویتامین های مورد نیاز تحت نظر پزشک هستید توصیه میشود دارو های ویتامینی طبق تجویز مصرف گردد. در صورت عدم بهبود این علائم توصیه میشود برای بررسی بیشتر توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب یا ارتوپد معاینه شوید.

  12. سلام وقت بخیر
    ببخشید من یه مشکلی دارم اینکه بعضی وقتا یه دست یاجفت دستام به شدت درد میگیره
    وقتی اینجوری میشه اگه اصلا حرکت ندم دستمو دردش خیلی کم میشه ولی به محض کوچکترین حرکتی شدید درد میگیره
    چند روزه درد داره دستم که شبا تو خوابم ک باشم اگه دستم تکون بخوره از شدت درد بیدار میشم.
    دکتر رفتم تشخیص داد ضعف عضلانی

    به نظر شماچیکار کنم خیلی دارم اذیت میشم

    البته گاهی کلی کار انجام میدم اصلا هیچ دردی پیش نمیاد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی علل مختلفی موجب ضعف عضلانی میگردد. با شناسایی علت بیماری ضعف عضلانی، امکان درمان وجود دارد. فیزیوتراپی و کار درمانی برای بهبود ضعف دائمی کمک می‌کند و از دست دادن عملکرد را جبران می‌نماید. فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا قدرت عضلانی‌ تان را حفظ کنند و حتی گاهی قدرت را بازیابید. هم چنین ورزش منظم و تقویت عضلات، بهبود تغذیه، آرامش اعصاب و… در رفع این حالت موثر است. در هر صورت توصیه میشود تحت نظر متخصص مغز و اعصاب قرار گیرید تا متناسب با علت، راهکار مناسب اتخاذ گردد. در صورت تمایل میتوانید از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تهران تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند. به امید سلامتی و شادابی شما دوست عزیز

  13. سلام،من خواهرم18سالشه .الان چند ساله دچار ضعف عضله پا شده.خیلی متخصص های مختلف بردیمش ولی دکترا میگن هیچ دارویی نداره توروخدا کمک کنین روز ب روزم داره بدتر میشه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود بررسی بیشتری توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام شود. از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تهران تماس بگیرید تا همکاران برای دکتر زهرا وهابی یا دکتر دهقانی (متخصص مغز و اعصاب) تایم ویزیت هماهنگ کنند.

  14. مریم نجف زاده

    سلام من یه خانوم ۲۶ ساله هستم توی راه رفتن مشکل دارم اگه چیزی بره زیر پام یا پام گیر کنه به چیزی یا کسی هل بده منو میوفتم توی شلوغی به زور قدم برمیدارم باید کسی کمکم کنه ام آر آی مغز دادم سالم بود ام اس نبود از پله پایین نمیتونم بیام آزمایش ویتامین کلسیم دی دادم ۱۳.۴ بود امپول تزریق کردم خیلی بهتر شدم دیگه نمیوفتادم اما کم راحت تر راه میرفتم یعنی خیلی اما الان یه ماهی از آخرین امپول میگذره دو سه روزه دوباره مثل قبلم شدم دستامم هم وقتی خسته میشم میلرزن تو رو خدا اگه میتونید کمکم کنید بگین چه کنم دارم دیونه میشم یه پسر دو ساله دارم ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام دوست گرامی، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا اگر نیاز به بررسی بیشتر یا تجویز دارو باشد انجام شود. بدون بررسی بالینی و معاینه نمیتوان پیشنهادی در زمینه درمان یا تجویزی ارائه شود. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای خانم دکتر زهرا وهابی یا دکتر دهقانی (متخصص مغز و اعصاب) تایم ویزیت هماهنگ کنند. امیدوارم مشکلتان به زودی هماهنگ شود.

  15. سلام من ۲۷سالمه ولی کم تحرک بودم الان روزی یک ساعت میرم پیاده روی برمیگردم خونه عضله پام شروع میکنه به لرزیدن خفیف یا سوزن سوزنی شدن علت این مشکل چیه؟ممنون ازپاسخگویی توت

    1. فاطمه حسنی دپارتمان بررسی و ارجاع تخصصی

      خستگی و کوفتگی و هم چنین لرزش اگر زیر 2 ساعت باشد طبیعی است اما بیشتر از این تایم نیاز به بررسی دارد

  16. سلام خسته نباشید
    من مشکلی که دارم این چشم راستم خیلی زود خسته میشه و نمیتونم مستقیم تو چشمای کسی نگاه کنم چون احساس میکنم چشم سمت راستم عمل دیدن رو به چشم سمت چپم واگذار میکنه و اینکه تو چشم بقیه که نگاه میکنم احساس میکنم طرف مقابلمم همینطوریه یعنی متوجه میشم حالت چشم هام تغییر میکنه و این که با فشار زیاد به چشمام گاهی میتونم خوب ببینم
    شغلم جوریه که با کامپیوتر هم زیاد سروکار دارم.
    خانمی هستم 23 ساله.

    1. فاطمه حسنی دپارتمان بررسی و ارجاع تخصصی

      نیاز به بررسی های بیشتر است.لطفا به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید.دکتر دهقانی پاسخ گو هستند.

  17. با سلام،بنده خانومی 35 ساله هستم،دو فرزند دارم،حدود یکسال است متوجه شده ام بیماریcis دارم،تحت نظر دکتر سلطان زاده هستم،داروهایی که مصرف میکنم گاباپنتین 100 روزی دوتا،مولتی ویتامین،کلسیم و آمپول بتامتازول la است،متاسفانه روز به روز ضعف عضلاتم بیشتر میشه،معمولا شبها بدلیل ضعف خوابم نمیبره،نفسم شبها بالا نمیاد،مرتب دستشویی میرم و آب میخورم،خیلیم حساس شدم،لطفا راهنماییم کنید،درضمن بچه شیر میدهم

  18. سلام در ساعد دستم ضعف دارم البته قدرت دستم کم نشده فقط بی حس می شود . روزی یک ساعت دارت پرتاپ می کنم دیگه عصب و عضله ام هماهنگ نیست . از راهنمایی شما سپاسگزارم

  19. سلام وعرض ادب: بنده 26 ساله ومجردم.ی ک سوال از خدمتتان داشتم.به علت کار خیلی سنگین فیزیکی، انگشتای دستهام بالاخص انگشت وسطی دست چپم،درد بسیار زیادی دارد که به این صورت است که انگار انگشتمو برق میگیره یا سوزن میکنن داخلش،به خصوص در هوای سرد. سوالم این است که ایا باتوجه به علایم مذکور،صدمه دیدن انگشتام،با دارو قابل حل است یا باید جراحی بشه.با توجه به اینکه در وضعیتی هستم که انگشتم وقتی به دستگیره ی سرد درب منزل هم برخورد کنه انگاری سوزن میره داخلش از امور روزمره هم افتادم .دکتر از گردن و مغزم هم عکس گرفته چیزیو نشون نمیده.با توجه به اینکه از شهرستان مزاحمتان میشم.لطفا جواب وراه های درمان وعلل ان را بفرمایید.مرسی.

  20. سلام خسته نباشید
    مدت چند ماه نیمه سمت چپ بند اول انگشت شست پای راستم سر میشد ولی این سر شدن خفیف بود و گاهی تا به انگشتم دست نمیزدم متوجه سر شدن نمیشدم از دیروز این سر شدن با سوزن سوزن شدن همراه شد که این سوزن سوزن شده دائمی نیست ، درست وسط بند اول شستم احساس درد شدید میکردم مثل اینکه با سوزن محکم میزدن به شستم، از طرفی از دیروز احساس ضعف و خستگی شدید در عضلات پشت پام از ساق تا حدود زانو دارم. به طوری که نمیتونم حتی 5 دقیقه به صورت دو زانو بشینم . حدود یک هفته س احساس میکنم عضلات دستهامم ضعف دارن.مثلا وسایلی رو که قبلا به سادگی با دستام نگه میداشتم الان برای نگه داشتنشون مشکل دارم و فقط مدت کوتاهی وزنشون رو تحمل میکنم . مشکلم چیه ؟

  21. سلام.ببخشید من بیستو چهار سالمه.حدود چهار پنج سالی هست که دچار خستگی مفرط شدم,چهارتا استکان و بشقاب میشورم طوری خسته میشم که انگار کوه جابجا کردم,قبلا فقط موقع کار خونه دچار ضعف و خستگی میشدم الانم همینطوره ولی تغییری که کردم اینه که بدنم بشدت ضعیف و سست شده.از صب که بیدار میشم تا شب از سر تا انگشتای پام سستِ.یه حس بدی دارم..عضلات دستو پام هم ضعیفه باشگاه بدنسازی که میرم بیشتر ورزشا رو نمیتونم انجام بدم..سستی بدنم خیلی اذیتم کرده توروخدا بگین پیش چه متخصصی برم.تا حالا پیش چندتا متخصص داخلی رفتم قرص اعصاب و ویتامین دادن.ازمایشاتم هم مشکل جسمی خاصی نشون نمیده.سستی بدنم و زود خسته شدن امونمو بریده.تورو خدا راه حلی نشون بدین.بخدا دیگه اعصابم نمیکشه.دکترا میگن از استرس و افسردگیه..پیش روانشناسم رفتم مشکلم حل نشد.ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      درابتدا با انجام تست های مختلف نیاز است تا تشخیص درست انجام شود دراین خصوص برای جناب رستمی جهت انجام تست برای هر کدام از شعب تهران می توانید نوبت ویزیت تهیه کنید بعد از تشخیص روند درمان توضیح داده خواهد شد.

    2. سلام وقت بخیر منم همین مشکل رو دارم هر دکتری هم میرم و آزمایش میدم میگن جواب آزمایشات کاملا طبیعیه واقعا نمیدنم چکار کنم

  22. سلام من پسری32 ساله هستم که مدتیست از ضعف و درد دست و پاها رنج میبرم دکتر رفتم آزمایش سرطان دادم منفی بود گفتند چیزی نشان نمیدهد سه ماه دیگر دوباره آزمایش بده میخواهم بدونم. امکان دارد من مبتلا به سرطان باشم البته هنوز همون علایم را دارم لطفا راهنمایی کنید

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ضعف و مشکلات شما میتواند دهها علت داشته باشد ولی اینکه شما از سرطان میترسید نوعی ترس مرضی (فوبیا) محسوب میشود

  23. با عرض سلام خدمت شما دکتر
    من یک پسر ۱۸ ساله ام که بدنسازی کار میکنم
    یادمه پارسال یک دفعه ای سمت راست بدنم دم اش رو از دست داد و عضله ریزش کرد..
    یعنی توی تمرین سمت چپ بدنم کاملا دم میکرد سمت راست بدنم دم‌نمیکرد..
    البته توی این یکسال دو سه باری توی تمرین خوب دم کرد اما بلکل الان که یکسال گذشته کاملا ضعف توی حجم و قدرت عضلات سمت راستم محسوسه با این تفاوت که نسبت به اوایل که این مشکل واسم پیش اومد بهتر دم میکنه ولی بعد از تمرین درد کمتری توی عضلات سمت راستم حس میشه..
    تا الان که یکسال گذشته و درمانی هم نکردم همین مشکل رو دارم اما توی این یک سال متوجه شدم سمت چپ بدنم که سالم بوده استخوان بندی ام هم بیشتر از سمت راست راست رشد کرده…
    حتی توی صورت ام هم مشخصه
    استخوانه چانه ام سمت چپ پایین تر و بیشتر رشد کرده…حتی عضلات فک سمت راستم ام هم‌کاملا مشخصه نسبت به سمت چپ کوچکتر شده..
    نمیدونم ربطی داره یا نه اما از بچگی زمان دبستان چشم سمت راستم هم به اختلاف فاحشی نسبت به چشم چپم ضعیف تره..
    همین چند وقت پیشم به یک مربی بدنسازی مشکلمو گفتم گفت برو پیش دکتر ارتوپد و مشکلتو بهش بگو و بگو از لیزر التراسوند استفاده کنه..
    خواستم بدونم واسه درمان پیش چه پزشکی برم و اصن این علائم چه بیماری هستند؟!
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متخصص مغزو اعصاب خانم دکتر وهابی و یا جناب دکتر دهقانی در شعب تهران و یا خانم دکتر نادری در شعبه کرج

  24. سلام . من پدرم ۵۰ سال دارند، حدود ۱ماه است احساس ضعف شدید در ناحیه ی ساق پای سمت چپشون دارند ، به پزشکم که مراجعه کردند بهشون قرص فولیک اسید داد که فایده نداشت ، گاهی اوقات خوب میشند ، اما گاهی اوقات اینقدر شدیده که نمیتونند راحت بشینند ، تورو خدا کمک کنید که پیشه چه دکتری بریم ؟ احتمال وجود بیماری پارکینسون هست ؟ چون به طور ارثی در خانواده ی پدرم این بیماری وجود داره

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای جناب دکتر نوراللهی خصص پارکینسون فوق ت در بیمارستان توس مراجعه فرمائید.

  25. سلام پسر 11 ماهه ای دارم از دو ماه قبل دچار انحراف بینایی شده است. با مراجعه ای که به دکترا داشتیم ضعف عضلات چشم تشخیص دادند البته گفتن با چشم بند میشه چشم ضعیف رو وادار به کار کرد.میخواستم بپرسم این ضعف عضلات بینایی به سایر قسمت های بدن نیز تاثیرگذارخواهد بود یا خیر

  26. با سلام و احترام ، پدر بنده چند وقته که دچار ضعف عضلانی و ضعف اعصاب شده به طوری که کارهای معمولش رو بعضا به سختی انجام میده، شایان ذکر به لحاظ جسمی و بدنی بدن لاغر و ضعیفی نداره این ضعف به صورت یکدفعه در بدنش به وجود اومد و الان بیشتر شده و باعث شده که زیاد به خوابه میل به غذاش کم شده و دچار زردی پوست و پایین موندن فشارش شده به علاوه اینکه میزان باز موندن پلکاش موقع خوابیدن هم بیشتر از قبل شده و گاها با حالتی از افسردگی میبینمش ولی یه دفعه به یاد خاطرات خوبه گذشتش میوفته
    از شما عزیزان که سالها با تجربه خودتون انسانهای زیادی رو نجات دادید و درمان کردید با توجه به تشخیصهای درستتون میخوام بدونم باید چه کنم و به تشخیص شما به چه تخصصی از همکاران مراجعه کنم.با تشکر محمد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای خانم دکتر وهابیو یا جناب دکتر دهقانی متخصصین مغزو اعصاب ما در شعبات تهران میتوانید مراجعه فرمائید.

  27. با سلام و احترام فراوان
    بنده 27 سال دارم.و الان حدود 13 سال میباشد که ورزش رزمی انجام میدهم ولی متاسفانه حدود دو سال است که در خود ضعف شدید جسمانی حس میکنم به طوری که دوستان ورودی تازه به باشگاه از من چند برابر راحت تر تمرین میکنند.و طی این دوره تمام آزمایشاتم وتست قلب و ریه و گوش انجام دادم و همه نرمال میباشد و من از این خستگی رنج میبرم…اما شایان ذکر است که بنده به سبب شرایط کاری پر استرس و یدی(مکانیک)تنظیم مناسبی از خواب و استراحت و تغذیه ندارم و دچار سرگیجه های شدید هنگام حرکات چرخشی یا تغییر پوزیشن میشوم.ممنون میشم راهنمایی های حتی المقدور از راه دور را بفرمایید.با سپاس فراوان

  28. سلام من 64 سال سن دارم تقریبا یکسال پیش چند بار به طور پشت سر هم زمین خوردم و دیگه نتونستم راه برم به دکتر مراچعه کردم تشخیص تنگی کانال دادن عمل کردم یکسال از جراحی کمرم گدشته اما همچنان پاهام سره وخواب میره ومچ پام هم صعف داره ساق پام هم لاغر شده لطفا راهنمایی کنید

  29. سلام دختری ۳۶ سال ام قدرت دستام خیلی کمه بطوریکه دکمه ها درها یا قفل رت نمب توانم خوب فشار بدم یعنی قدرتش رو ندارم دیگه خیته شدم چکار کنم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست در ابتدا به یک متخصص مغزو اعصاب مراجعه کرده تا بررسی های لازم انجام شود.

  30. باسلام و خسته نباشيد
    همسرم ٣٢ سال دارد و از دوران نوجواني هميشه ضعف ناحيه ماهيچه پا دارد.اين درددر مواقع خواب بيشتر ميشود
    از نظر جسماني فعاليت كمي دارد و ظاهر ماهيچه كوچك ميباشد
    اين مساله تا انجا مشكل ساز شده كه از نظر روحي وي را دچار مشكل كرده است ممنون ميشوم راهنمايي هاي لازم را بفرماييد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای بررسی های بیشتر برای خانم دکتر وهابی و یا جناب دکتر دهقانی ( مخصصین مغزو اعصاب ) در شعبه رسالت نوبت ویزیت تهیه فرمائید .

  31. سلام خسته نباشید
    من 30 سال سن دارم یک سال پیش مشکل دیسک کمر داشتم که جراحی کردم توی کمرم پلاتین گذاشتن مشکل دیسک و سیاتیک پاهام به کل حل شد طول یک سال سعی به استراحت داشتم بعد از مدت چند ماه احساس ضعف از ناحیه ساق پا تا مچ پا داشتم چند ماه به طور جدی ورزش میکنم تا به امادگی جسمی برسم حدود 10 کیلو وزن کم کردم ولی هنوز احساس ضعف دارم چکار کنم لطف راهنمایی کنید.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      سلام/ احتمالا نیاز به تمرینات بدنی وجود دارد. براي ارزيابي و آموزش تمرينات اصلاحي به دكتر اميرخاني مراجعه شود. سپاس.

  32. سلام من ۳۷ سال سن دارم و قسمت سمت چپ بدنم شبها ضعف داره به طوری که شبها نمیتونم بخوابم کلا حدود ۱۰-۱۵ سال هست که پاها و دستهایم موقع خواب ضعف دارن از نظر چک اپ هم همه چی نرمال هست به نظرتون باید چه کنم؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست پرسشنامه خواب را بر روی ساتی پاسخ داده تا روند درمان برای شما توضیح داده شود.

  33. سلام دختری ۲۱ ساله هستم مدت ۳ سال بیماری زخم معده داشته ام یک شب به طور ناگهانی ضعف عضلانی شدید گرفتم به طوری که تمامی بدنم تیر میکشید ایا نیازی هست به دکتر مراجعه کنم؟یا عادی هست؟

  34. سلام پسری ۲۲ساله هستم.عضلات سمت قفسه سینه ام در سمت راست رشد نکرده اند ولی سمت چپ طبیعی است و به اصطلاح تقارن دارند.بقیه قسمت های بدنم ماهیچه هایش طبیعی است.چگونه میتوانم عضلات راست سینه ام را مداوا کنم؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست با یک متخصص ارتوپد و یا دکترای حرکات اصلاحی مشورت کنید.

      1. سلام
        اگر براتون مقدوره ایمیل …. که کمی بالاتر سوال پرسیده رو به نشانی ایمیل من بفرستید،من ….،میخوام باهاش در ارتباط باشم تا با هم مشورت کنیم،کامنت من رو هم توی سایت ثبت نکنید،ممنون

  35. سلام،
    دختر 24 ساله ای هستم. هنگامی که از خواب بیدار می شوم ضعف شدیدی در بدنم مخصوصا در پاها و دست ها احساس می کنم. تمایل دارم برای از بین بردن این ضعف جسم سنگینی برروی دست‌ها و پاها یم بگذارم. کم خونی و کمبود ویتامین d هم ندارم. بعد از مدتی که از خواب بیدار می شوم به مرور این ضعف کمتر می شود اما کاملا از بین نمی رود. به چندین پزشک مراجعه کردم آنها تشخیص کمبود ویتامین d دادند که البته درست بود. با مصرف دارو این کمبود از بین رفت اما این احساس ضعف هم چنان باقی است
    لطفا من را راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای جناب دکتر دهقانی متخصص مغزو اعصاب میتوانید نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  36. سلام.من پسری مجرد و 24 ساله هستم. 1 سال پیش دچار مشکل معده و روده شدم به طوری که تا 2 هفته اسحال و دل درد داشتم.یه شب حالم خیلی بد شد. با اینکه فشار خون و نوار قلب و سایر موارد طبیعی بود دست و پاهام به شدت سرد شد. دکتر چیزی تشخیص نداد ولی یه سرم تقویتی تزریق کردند!!! که فایده نداشت. اون شب خیلی ترسیدم. بعد از اون تا یه مدت طولانی دستام سرد می شد. بعد از چند ماه متوجه شدم عضلات بدم دچار ضعف می شن. بعضی وقت ها یه حالتی پیدا می کنند که انگار 2 ساعت تمرین ورزشی انجام دادم. گاها برخی قسمت های بازو و ساعدم و رون پام کبود می شن. انگشت شصت دستم گاها یه مدت طولانی شروع به پرش می کنه. دکتر عمومی گفت که اینا همه عصبیه. دریچه میترال قلبم خیلی کم افتادگی داره.لطفا راهنمایی بفرمایید آیا اینها بخاطر ترس و اضطرابه (با اینکه دیگه ندارم) یا مشکل خاص دیگه ای می تونه باشه؟

    1. منم اینجوری شدم از پارسال تا حالا دیوانه شدم اینقد فکر و خیال کردم که سرطان دارم یه جورایی یک ساله کلا زندگی نمیکنم اونشب که حالم بد شد فک کردم مردم حتی الانم که دارم مینویسم دارم گریه میکنم همش 25 سالمه اگر سرطان داشته باشم چیکار کنمهمون موقع ازمایش دادم ولی چیزی نشون نداد به صورت کلی من یک ساله مردم اینقد غصه خوردم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *