باورهای غلط در مورد خواب | اشتباهات رایج در مورد خواب

تنها خوابیدن در کودک

اشتباهات و باورهای غلط رایج در مورد خواب

 

باور غلط: خروپف یک مشکل شایع به خصوص در میان مردان است، اما مضر نیست.

اگر چه ممکن است خروپف گهگاهی و خفیف بی ضرر باشد،

اما خروپف دائمی و شدید نشانه اختلال آپنه می باشد. افرادی که خروپف می کنند  و در طول روز نیز خواب آلودگی را تجربه می کنند، یکی از علائم آپنه خواب است.

باید در مورد این اختلال نگران بود و با یک متخصص مشورت کرد. کسانی که به آپنه خواب مبتلا هستند بین تنفس هایشان وقفه ی کوتاهی اتفاق می افتد . در این موارد معمولا تست خواب برای تشخیص نیاز است.

این وقفه در تنفس سبب کاهش سطح اکسیژن خون و در نهایت آسیب های قلبی عروقی می شود. پس آپنه خواب خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

باور غلط: شما می توانید خواب ناکافی در طول هفته را با خواب زیاد روز تعطیل جبران کنید.

با وجود باور عموم، وقتی مردم در طول هفته از خواب محروم هستند، قادر نیستند خواب از دست رفته را با بیشتر خوابیدن  در روز تعطیل جبران کنند. خواب ناکافی در طول هفته با  خواب بیشتر قابل جبران نیست.

محرومیت طولانی از خواب با مشکلات مختلف، عملکرد حافظه، ایمنی و کاهش عملکرد خود فرد مرتبط است. خواب ناکافی با چاقی، فشار خون بالا، رفتار و خلق و خوی نامناسب و کاهش بهره وری در خانه و کار مرتبط است که اینها با خواب بیشتر یک روزه قابل جبران نیست.

 باور غلط: خواب آلودگی در طول روز نشان دهنده ی نیاز شما به خواب بیشتر است.

خواب آلودگی زیاد در طول روز، که با احساس شدید نیاز به خواب همراه باشد، می تواند حتی بعد از یک خواب کافی در طول شب نیز رخ دهد. این مورد می تواند نشانه ای از یک بیماری مانند آپنه ی خواب و یا اختلالات خواب از جمله حمله خواب باشد.

این مشکلات قابل درمان است. اگر بعد از 7 تا 8 ساعت خواب شبانه در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید حتماً با یک متخصص مشورت کنید. خواب آلودگی در طول روز با افزایش خطر تصادفات رانندگی، و کاهش عملکرد ذهنی مرتبط است.

 باور غلط: با افزایش سن نیاز به خواب کمتر می شود.

کارشناسان 7 تا 8 ساعت خواب  را برای افراد بالغ توصیه می کنند. با اینکه الگوهای خواب با افزایش سن تغییر می کنند، اما نیاز فرد به خواب تغییر نمی کند.

افراد مسن در طول شب بیشتر بیدار می شوند و در نهایت کمتر خواب شبانه دارند. با این حال به خواب مانند افراد جوان نیاز دارند. افراد مسن شاید در طول روز بیشتر چرت می زنند و همین دلیل بیداریهای شبانه آنها می باشد. 

باور غلط: باز کردن رادیو، گوش دادن به موزیک، باز گذاشتن پنجره و یا روشن کردن کولر، راه های موثری برای بیدار مانندن در طول رانندگی است.

این روش های معمولا بی اثر است. اگر شما احساس خواب آلودگی می کنید بهترین کار این است که از جاده خارج شوید و حدود 15 تا 45 دقیقه چرت بزنید.

نوشیدنیهای کافئین دار تا حدودی آن هم برای مدت زمان کوتاه موثر است اما حدود 30 دقیقه طول می کشد تا تاثیر کند. پس بهترین کار تأمین نیازتان به خواب می باشد.

باور غلط: زمان خواب، مغز نیز استراحت می کند.

زمان خواب بدن استراحت می کند ولی مغز فعال باقی می ماند. با اینکه شارژ می شود اما کنترل بسیاری از عملکرد های بدن از جمله تنفس را در دست دارد.

باور غلط: اگر وسط شب از خواب بیدار شدید، در رخت خواب بمانید و مثلاً چیزی را بشمارید تا خوابتان ببرد.

بیدار شدن در اواسط خواب شبانه و عدم توانایی در به خواب رفتن دوباره یکی از نشانه های بی خوابی است. انجام کارها و یا افکار آرامش بخش بیشتر از شمردن گوسفندان می تواند به خواب رفتن شما کمک کند.

اغلب کارشناسان بر این باورند که وقتی به مدت 15 تا 20 دقیقه است که خوابتان نمی برد از رخت خواب بیرون بیاید و کاری آرامش بخش مانند گوش دادن به موزیک آرام و یا کتاب خواندن را انجام دهید و زمانی به رخت خواب برگردید که احساس خواب آلودگی می کند. از نگاه کردن به ساعت اجتناب کنید.

باور غلط: مشخصه بی خوابی، مشکل در به خواب رفتن می باشد.

مشکل در به خواب رفتن تنها یکی از چهار مشخصه بی خوابی می باشد. علائم دیگر عبارتند از  زود از خواب بیدار شدن و عدم توانایی در به خواب رفتن دوباره، بیداری های مکرر در طول خواب، بیدار شدن از خواب با احساس سرحال نبودن.

اگر هر کدام از این علائم را چند بار در طول هفته مشاهده کردید حتماً با پزشک متخصص اختلالات خواب مشورت کنید.

منبع:

nichd

 

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

 دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  مدیر دپارتمان مغز و اعصاب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *