بازی های مناسب برای کودکان

بازی های مناسب کودکان

این مقاله در رابطه با بازی کردن است، بازی کردن منحصر به کودکان نمی شود و بزرگسالان نیز اغلب اوقات تمایل به این کار دارند. اما بازی کردن و شوخ بودن دو مفهوم مجزا هستند. امروزه شوخ بودن اهمیت بیشتری دارد، زیرا شوخی کردن تحمل و پذیرش مسائل سخت را برایمان راحت تر می کند. البته این مسئله در مورد کودکان نیز درست است.

کودکان کوچکتر بازی می کنند، اما کودکان بزرگتر سرزنده هستند و بزرگسالان نیز هر وقت بتوانند بازی می کنند. در حقیقت بازی اصلی ترین منابع درک و رشد انسان محسوب می شوند. حتی گفته می شود که انسان های اولیه که قادر به شرکت در بازی های اولیه نبوده اند، توانایی زنده ماندن خود را از دست می داده اند. آنها از بین رفتند زیرا با اجتناب از بازی مانع رشد لازم برای مغز خود شده اند.

آیا واقعا بازی با بقای ما در ارتباط است؟

در دوران بچگی زمانی را به بازی اختصاص می دادم، گاهی به بازی با خودم می پرداختم و گاهی با پدر و مادرم تا در انواع بازی های تخیلی درگیر شوم. من در بین وسایل و اسباب بازی های خود قطعاتی از پوست درختان را نیز نگهداری می کردم که هر قطعه برای من مفهوم خاصی داشت. به عنوان مثال یک قطعه سفینه محسوب می شد، قطعه ای دیگر اسلحه بود و برخی از آنها را جت های جنگنده در نظر می گرفتم.

حیاط خلوت خانه را نیز برای خود فضاسازی کرده بودم و میدان جنگ در نظر می گرفتم و در این محیط با ربات های مرموز و نابکار می جنگیدم. از درخت های حیاط به عنوان پناهگاه استفاده می کردم. من در این بازی ها و جنگ ها همیشه زنده می ماندم و بارها دختری به نام شانن را نجات می دادم. دختری که وجود واقعی نداشت، اما برایم مهم نبود.

تمام این بازی ها و فعالیت ها چند سوال مهم را در ذهن ایجاد می کند:

  • آیا این نوع بازی کردن طبیعی است؟
  • آیا این نوع بازی کردن اهمیت دارد؟
  • چگونه ما اهمیت بازی را رزش گذاری می کنیم؟

در انتها من بازی های کامپیوتری را رد نمی کنم. بازی های کامپیوتری ممکن است خیلی جالب باشند، اما این بازی ها یک سری فعالیت های طراحی شده و دارای نظم هستند. در این بازی ها قانون وجود دارد. به یاد داشته باشید که تنظیم نظم و قانون برای بازی توسط خود کودک است که دنیای وی را می سازد. در دنیای بازی کودک هیچکس صدمه نمی بیند، اما در این دنیا هیچ محدودیتی نیز وجود ندارد و این یک امر طبیعی است.

ما از زمانی که انسان شدیم، این نوع بازی را انجام می داده ایم. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد موش ها و سگ ها نیز چنین بازی هایی می کنند. برخی می گویند بازی نوعی تمرین محسوب می شود و به همین دلیل بازی اهمیت زیادی پیدا می کند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهند بازی کردن به رشد مغز کمک می کند. مغز موش در یک مسیر تو در تو و پیچیده سریعتر رشد می کند. اما اگر موش را در یک قفس بدون هیچ وسیله خاصی قرار دهید، مغزش رشد کافی را نخواهد کرد.

بازی باعث رشد دو قشر جلو مغز و مخچه می شود. در واقع مطالعات متعدد نشان می دهند که بازی های تخیلی باعث بهبود عملکردهای اجرایی می شوند. این اتفاق در مغز موش ها و انسان ها می افتد.

منبع:

https://www.psychologytoday.com/blog/grand-rounds/201608/when-do-kids-get-the-time-play

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *