بازی هایی برای افزایش تمرکز کودکان

تمرکز کودکان

کودکان اغلب دچار چالش های توجه و تمرکز هستند. اما زمانی که قرار است فعالیتی را انجام دهند، قبل از تسلیم شدن تلاش زیادی می کنند. اگر کودکی دارید که در طول انجام فعالیت های چالشی تمرکز خود را از دست می دهد، در ادامه استراتژی هایی ارائه می شوند که به افزایش دامنه توجه و بهبود نتیجه کلی کمک می کنند:

  1. بازی های شامل فعالیت های فیزیکی

کودکانی که دچار مشکلات تمرکزی  و توجهی می شوند، معمولا در با وقفه هایی که دارای فعالیت های فیزیکی هستند، عملکرد بهتری دارند. می توانید در طول انجام کارها زمان مختصری را به توپ بازی، پریدن و انجام فعالیتی خارج از کلاس اختصاص دهید.

به این روش می توانید به تمرکز بهتر کودکان در طول فعالیت ها کمک کنید. روش دیگر نیز این است که قبل از شروع انجام فعالیت تمرکزی، 15 دقیقه را به انجام فعالیت های جسمی اختصاص دهید، به این ترتیب کودک به شکل بهتری تمرکز کرده و درگیر می شود.

  1. آموزش توجه و تمرکز

مفهوم توجه و تمرکز را به کودکان آموزش دهید. از زمان های غیر مفید و غیر ضروری در مدرسه استفاده کنید و مفاهیم توجه و تمرکز را آموزش دهید. سپس در فواصل منظم به تمرین توجه بپردازید.

از تایمر یا برنامه ی روی گوشی همراه استفاده کنید، زمان های تمرکز و همچنین مواقعی را که کودک دچار عدم توجه می شود، یادداشت کنید. این موارد به کودک کمک می کند تا مفهوم توجه را درک کرده و دریابد چه مواقعی دچار عدم توجه و تمرکز شده است.

  1. تنظیم چارچوب زمان

اگر متوجه شده اید که کودک نمی تواند توجه زیادی به فعالیت مورد نظر داشته باشد، زمان آن رسیده که وقفه های استراحتی را بیشتر کنید. به یاد داشته باشید که به ازای هر سال افزایش سن کودکان می توانند 2 تا 5 دقیقه بر روی یک موضوع تمرکز کنند. به عنوان مثال اگر کلاس شما متشکل از کودکان 6 ساله است، زمان توجه و تمرکز آنها 12 تا حداکثر 30 دقیقه خواهد بود.

اگر لازم است که چارچوب زمانی را برای همه یا تعدادی از دانش آموزان خود هماهنگ سازی کنید، حتما این کار را انجام دهید. برای دانش آموزانی که دچار مشکل توجه و تمرکز هستند با استفاده از زمان سنج زمان تعیین کنید و پس از این زمان تعیین شده و کوتاه بخواهید که کار خود را به شما نشان دهد. این کار باعث می شود که کودک بدون مشکل و احساس انزوا در تمام مدت به فعالیت مورد نظر بپردازد. پس از زمان تعیین شده از کودک بخواهید که برای نشان دادن کار خود به کنار شما بیاید، به این ترتیب وی یک جنبش و حرکت جسمی داشته که پس از مدتی تمرکز به آن احتیاج دارد. به علاوه به شما نیز فرصت می دهد تا پیشرفت وی را کنترل کنید.

به علاوه مراقب صحبت های طولانی مدت با کودکانی که دچار مشکل توجه هستند، باشید. این کودکان نیاز دارند که از طریق ابزار و وسایل کمک آموزشی درگیر فعالیت ها شوند. بنابراین می توانید برای اطمینان از درک کودک از صحبت های شما، سوالاتی بپرسید. حتی یک سوال خیلی ساده نیز می تواند موثر باشد و به حفظ توجه و تمرکز آنها کمک می کند.

  1. حذف موارد بصری پرت کننده حواس

زمانی که یک کودک درگیر انجام یک تکلیف سخت است، بی نظمی در کلاس یا بر روی میز متمرکز شدن ذهن کودک را سخت می کند.  بنابراین اشیاء غیر ضروری و موارد بصری را از کلاس یا هر جایی که کودک در حال انجام این فعالیت می باشد، حذف کنید. به این ترتیب می توانید میزان پرت شدن حواس کودک را کمتر کنید.

  1. بازی های تقویت حافظه

بازی های مربوط به حافظه با سرگرمی به بهبود تمرکز کودک کمک می کنند. به طور منظم زمان هایی به انجام اینگونه بازی ها اختصاص دهید یا با کودکانی که دچار مشکل تمرکز هستند، زمانی را خارج از وقت کلاس به انجام این بازی ها اختصاص دهید. بازی های حافظه را به عنوان بخشی از کلاس به برنامه ی خود اضافه کنید تا از این طریق دانش آموزان را به انجام این بازی ها تشویق کنید.

البته این بازی ها نباید پیچیده باشند. حتی یک بازی ساده کودک را وادار به تمرکز می کند. بازی هایی مانند تطبیق دادن کارت ها یا بازی های تمرکزی نیز بسیار موثر خواهند بود.

  1. تغییر و تنظیم سطح فعالیت

اگر متوجه شدید که کودکی از انجام فعالیتی اجتناب می کند یا بیش از حد حواس پرت به نظر می رسد، نظر کودک را در مورد سطح فعالیت مورد نظر بخواهید. سطحی از 1 تا 10 برای فعالیت در نظر بگیرید و اگر کودک سطح 8 یا بالاتر را نشان داد، از خود وی در مورد قسمت های سخت بپرسید و با وی در مورد آسان تر شدن فعالیت صحبت کنید.

  1. تنظیم و شکستن فعالیت

اگر استراتژی های بیان شده موثر واقع نشدند، فعالیت مورد نظر را بررسی کنید. آیا می توانید آن را به بخش های کوچک تری تقسیم کنید؟ از کودک بخواهید که بر روی بخشی از این فعالیت تمرکز کند، سپس به وی استراحت بدهید و به همین شکل فعالیت مورد نظر را به پایان برسانید. معمولا کودکان فعالیت ها و تکالیف خود را به این روش – داشتن وقفه های استراحتی کوتاه – سریعتر انجام می دهند تا اینکه مجبور باشند مدت طولانی و بدون استراحت بر روی چیزی تمرکز کنند.

برخی کودکان بیشتر دچار چالش های تمرکزی هستند. معلمین در این زمینه با انجام اقدامات مناسب می توانند به بهبود تمرکز کودک کمک کنند. تمام آنچه لازم است فکر بیشتر و اعمال تغییراتی ساده در انجام امور مربوط به کلاس می باشد.

منبع:

http://www.edutopia.org/discussion/7-ways-increase-students-attention-span

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *