اگزما در نوزادان

اگزما در نوزادان

اگزما یک مشکل پوستی است که باعث قرمزی پوست نوزاد، خارش و تورم می شود. اما نوزاد کوچک شنا این مشکل را از کسی نمی گیرد و آن را به دیگران نیز منتقل نمی کند. گاهی یکی از اعضای خانواده مبتلا به آسم، تب یونجه و یا آلرژی هستند. محققان معتقدند که اگزما از طریق ژن والدین به منتقل می شود، ولی سوال این است که چرا برخی کودکان آن را دریافت می کنند.

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که کودک برای همیشه این پوست متورم و قرمز را خواهد داشت. این مشکل به مروز زمان بهبود می یابد. در حقیقت در برخی کودکان با رسیدن به 2 سالگی این مشکل برطرف می شود. حدود نیمی از کودکان پس از گذشت چند سال دچار اگزما می شوند. اگزما در بزرگسالان معمولا خفیف تر از نوع آن در کودکان است.

در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، زمانی که مادر نوشیدن شیر را متوقف کرده و تخم مرغ را وارد رژیم غذایی خود کند، اگزما بهبود خواهد یافت. به علاوه نوزادانی که حداقل برای 4 ماه با شیر مادر تغذیه شده اند، کمتر به اگزما مبتلا می شوند، به ویژه اگر مادر شیر مصرف نکند. اگر فکر می کنید که خوردن برخی مواد غذایی بر روی اگزما تاثیر می گذارد، با پزشک خود و یا پزشک کودکتان صحبت کنید، به هرحال اگزما در نوزادان زیاد به شیر مادر یا شیر خشک مربوط نمی شود.

دوش گرفتن های روزانه با آب ولرم و پاک کننده های ملایم می تواند باعث تسکین اگزما در نوزاد شده و از بروز عفونت پیشگیری کند. اما به یاد داشته باشید در این مواقع از صابون زیاد استفاده نکنید. پس از حمام کردن نوزاد، برای پاک شدن صابون بدن او را چند بار آبکشی کنید. سپس از کرم یا پماد استفاده کنید تا پوست نوزاد مرطوب بماند.

اگزما در نوزادان 3

وجود جوش بر روی چانه و گونه های نوزاد به خاطر سرازیر شدن آب دهان در این قسمت ها، غیرعادی نیست. اما اگر نوزاد شما مبتلا به اگزمایی است که به خاطر بزاق به وجود آمده، می تواند پوست حساس نوزاد را تحریک کند. در این مواقع چه می توان کرد؟ می توانید از پمادی مانند وازلین استفاده کنید و آن پماد را روی چانه، گونه ها و گردن نوزاد به کار ببرید تا مانند مانعی در مقابل بزاق و پوست نوزاد عمل کند.

لباس های گشاد که از جنس پنبه و دیگر مواد طبیعی هستند، برای پوست نوزاد بهتر است. بهتر است نوزاد را با لباس پشمی یا هر جنسی که باعث خارش می شود، نپوشانید. قبل از اینکه هر لباسی را به تن نوزاد کنید، ابتدا لباس را بشوئید. برای شستن لباس های نوزاد از مواد شوینده ملایم و بدون عطر یا رنگ استفاده کنید. از موادی با برچسب “بدون عطر”، “ضد حساسیت” و “برای پوست های حساس”  استفاده کنید.

همانطور که هوای خشک زمستان بر روی پوست بدن شما تاثیر می گذارد، به همان میزان بر روی اگزمای نوزاد نیز تاثیر خواهد گذاشت. استفاده از مرطوب کننده نیز زیاد موثر نخواهد بود. بهتر است پوست نوزاد را با مقدار زیادی مرطوب کننده یا پماد مرطوب نگاه دارید. در تابستان، زمانی که رطوبت هوا بیشتر است، پوست نوزاد بهتر خواهد شد.

نوزادها و کودکان مبتلا به اگزما احتمالا مبتلا به آسم یا آلرژی هستند، اما اگزما باعث بروز آسم یا آلرژی نمی شود. نیمی از کودکان مبتلا به اگزما آسم دارند و دو سوم کودکان مبتلا به اگزما، دچار تب یونجه می شوند.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *