انواع اختلالات یادگیری

Hispanic boy doing homework

ناتوانی های یادگیری از لحاظ عصبی مبتنی بر مشکلات پردازش هستند. این مشکلات می توانند بر روی یادگیری مهارت های اصلی، مانند خواندن، نوشتن و یادگیری ریاضی تاثیر داشته باشند. به علاوه بر مهارت های مهم تری مانند برنامه ریزی زمان، استدلالات انتزاعی، حافظه بلند مدت و کوتاه مدت و توجه، دخالت داشته باشند. مهم است که بدانید ناتوانی های یادگیری علاوه بر تاثیر بر روی زندگی آکادمیک فرد، بر روری زندگی شخصی و روابط او نیز تاثیر خواهد داشت.

از آنجایی که مشکلات مربوط به خواندن، نوشتن و یا ریاضی در دوران مدرسه تشخیص داده می شوند، علائم ناتوانی های یادگیری نیز بیشتر در همین دوران تشخیص داده می شوند. به هرحال در مورد برخی افراد در دوره آموزشی بعد از متوسطه و در مورد بزرگسالان در زمان کار، انجام یک ارزیابی امکان پذیر نیست. برخی نیز ممکن است به این اختلال دچار باشند، اما در طول زندگی خود پی به این مشکل نبرند و علت مشکلات خود را در یادگیری برخی آموزش ها تشخیص ندهند.

اختلالات یادگیری 3

اختلالات یادگیری با مشکلات یادگیری متفاوت است. مشکلات یادگیری در درجه اول مربوط به معلولیت بصری، شنوایی و یا حرکتی، اختلالات عاطفی، معایب زیست محیطی و یا مشکلات فرهنگی و اقتصادی می شود.

به طور کل افرادی که دچار ناتوانی های یادگیری هستند، دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط هستند. اغلب به نظر می رسد بین دستاورد بالقوه و بالفعل فرد فاصله وجود دارد، به همین دلیل ناتوانی های یادگیری تحت عنوان ناتوانی های پنهان مطرح می شوند. این افراد کاملا طبیعی و حتی باهوش به نظر می رسند، اما ممکن است قادر به نشان دادن سطح مهارت مورد انتظار نباشند.

ناتوانی یادگیری قابل درمان نیست و یک چالش مادام العمر محسوب می شود. اما با حمایت ها و مداخلات مناسب، افراد مبتلا به این ناتوانی می توانند در مدرسه، کار یا روابطخود مانند دیگران، موفق عمل کنند. ناتوانی یادگیری یک عبارت فراگیر است که ناتوانی های دیگری، مانند خواندن، نوشت و اختلال نوشتن را توصیف می کند. پیدا کردن علائم هر یک به علاوه چگونگی کمک به برطرف کردن آنها، در ادامه بیان شده اند.

معلولیت های یادگیری خاص

اختلال پردازش شنیداری (APD): به عنوان اختلال پردازش شنوایی مرکزی نیز مطرح است. این اختلال نوعی بیماری است که تاثیر نامطلوبی بر روی چگونگی سفر آزادانه صدا در گوش دارد و در نتیجه بر روی پرداش و تفسیر آن توسط مغز تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به APD تفاوت ظریف بین صداها در کلمات را نمی شناسند، حتی زمانی که صداها بلند و واضح باشند. به علاوه محل صدا، ترتیب صداها و یا صداهای پس زمینه را تشخیص نمی دهند.

اختلالات یادگیری 1

نارسایی در یادگیری حساب (ناتوانی در ریاضیات): نوعی ناتوانی خاص است که بر روی توانایی فرد بر روی درک اعداد و یادگیری حقایق ریاضی تاثیر می گذارد. این افراد ممکن است درک ضعیفی از علائم ریاضی داشته باشند، در حفظ کردن و سازماندهی اعداد دچار مشکل شوند، در گفتن زمان و یا شمارش نیز مشکل دارند.

اختلال نوشتن: این ناتوانی بر روی توانایی فرد و دست خط وی تاثیر می گذارد. مشکلات ناشی از این اختلال عبارتند از ناخوانا بودن دست خط، فاصله های متناقص، برنامه ریزی فضایی ضعیف بر روی کاغذ، تلفظ ضعیف و مشکل تفکر و نوشتن همزمان.

ناتوانی کلامی و خواندنی: این ناتوانی بر روی خواندن و مهارت های پردازشی مربوط به آن تاثیر می گذارد. شدت آن در افراد مختلف متفاوت است، اما می تواند بر روی تسلط خواندن، درک، به خاطر آوردن، دیکته لغات و گاهی صحبت کردن تاثیر بگذارد و با اختلالات دیگری همراه است. این اختلال گاهی به عنوان ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان مطرح می شود.

اختلال پردازش زبان: نوع خاصی از اختلال شنیداری (APD) است که در آن مشکلاتی مربوط به برقراری رابطه بین صدا و فرم کلمات، جملات و داستان ها وجود دارد. اختلال شنیداری یا APD تفسیر همه صداهای وارد شده به مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، حال آنکه اختلال پردازش زبان (LPD) تنها مربوط به پردازش زبان می شود. LPD می تواند بر روی زبان بیانی یا دریافتی تاثیر بگذارد.

معلولیت های یادگیری غیرکلامی: اختلالی است که معمولا به وسیله تفاوت بین مهارت های کلامی، مهارت های حرکتی ضعیف تر و مهارت های بصری و اجتماعی مشخص می شود. معمولا شخص مبتلا به معلولیت های یادگیری غیرکلامی در تفسیر نشانه های غیرکلامی، مانند حالت صورت و زبان بدن، دچار مشکل شده و هماهنگی ضعیف تری خواهد داشت.

نقص ادراک بصری / حرکتی: اختلالی است که بر روی درک اطلاعات دیده شده یا جذب و کپی کردن آنها توسط فرد تاثیر می گذارد.  این اختلال معمولا باعث از دست دادن تفاوت های ثابت ظریف در اشکال و حروف، بروز مشکل در برش، فشار دادن مداد و یا عدم هماهنگی بین چشم و دست می شود.

از آنجایی که بهتر است ناتوانی های نام برده در یادگیری در دوران کودکی شناسایی شوند، در کلینیک فوق تخصصی آلومینا متخصصانی حضور دارند که در این زمینه می توانند به شما مشاوره داده و مشکلات یادگیری کودک شما را تشخیص دهند. برای برقراری ارتباط با این مشاوران و مراجعه به کلینیک با شماره های روی صفحه وب سایت تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *