انواع اختلالات خواب پاراسومنیا…

پاراسومنیا

اتفاقات غیر عادی در خواب، مثل کابوس های شبانه، وحشت شبانه، و خواب گردی پاراسومنیا هستند.

خواب به دو مرحله ی REM (خواب با حرکات سریع چشم) و Non-REM (بدون حرکات سریع چشم) تقسیم می شود. پاراسومنیا بیشتر در طول خواب Non-REM رایج است و در برخی مراحل تا 30 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

در اینجا رایج ترین انواع پاراسومنیا را معرفی می کنیم:

انواع پاراسومنیا

کابوس های شبانه

کابوس ها رویدادهای زنده ای هستند که در شب با احساس ترس، وحشت یا اضطراب تجربه می شوند. زمانی که فرد با تجربه ی یک کابوس از خواب بیدار می شود، ممکن است بتواند جزئیات خواب را توصیف کند. بعد از تجربه ی یک کابوس بازگشت به خواب دشوار است.

دلایل کابوس شامل بیماری، اضطراب، از دست دادن یکی از عزیزان، یا واکنش های جانبی به یک دارو است. در صورتی که کابوس های شبانه بیش از یک بار در هفته اتفاق بیوفتند، یا برای یک مدت زمان طولانی از داشتن یک خواب شبانه ی خوب در شما جلوگیری کنند، برای مراجعه به پزشک اقدام نمایید.

وحشت شبانه

فردی که وحشت شبانه یا وحشت خواب را تجربه می کند به صورت ناگهانی و با حالتی وحشت زده از خواب بیدار می شود. در این حالت فرد ممکن است بیدار به نظر برسد، اما گیج شده و قادر به برقراری ارتباط نیست، به صداها پاسخ نمی دهد و بیدار شدن به صورت کامل برایش دشوار است. وحشت شبانه حدودا 15 دقیقه طول می کشد، و پس از آن معمولا فرد مجدد دراز می کشد و به خواب می رود. افرادی که وحشت شبانه دارند معمولا صبح روز بعد حوادثی که شب گذشته در خواب اتفاق افتاده را به خاطر نمی آورند. وحشت های شبانه مشابه کابوس های شبانه هستند، اما وحشت های شبانه معمولا یک یا دو ساعت پس از به خواب رفتن رخ می دهند.

افرادی که وحشت شبانه را تجربه می کنند، به علت حرکات غیرعادی اندام ها در خواب ممکن است به خودشان یا دیگران آسیب برسانند. وحشت شبانه در دوران کودکی نسبتا شایع است و در 5 درصد کودکان، بین سنین 3 تا 5 سال اتفاق می افتد. کودکانی که دچار وحشت شبانه هستند همچنین ممکن است در خواب حرف بزنند یا راه بروند. این اختلال خواب، بیشتر علت ژنتیکی دارد و در بزرگسالی نیز اتفاق می افتد. تنش عاطفی شدید و استفاده از الکل می توانند میزان بروز وحشت شبانه در بزرگسالان را افزایش دهند.

خواب گردی(راه رفتن در خواب)

خواب گردی زمانی اتفاق می افتد که فرد بیدار به نظر می رسد و در اطراف حرکت می کند اما در واقع خواب است. این افراد پس از بیدار شدن اقدامات خود را به خاطر نمی آورند. خواب گردی اغلب دراوایل شب و در طول مراحل عمیق خواب non-REM (مراحل 3و4 خواب) اتفاق می افتد، و می تواند در طول خواب REM و در اوایل صبح نیز اتفاق بیوفتد. این اختلال بیشتر در کودکان و بین سن 8 تا 12 سالگی رایج است، اما می تواند در کودکان با سن پایین تر، بزرگسالان و افراد مسن نیز اتفاق بیوفتد.

خواب گردی علت ژنتیکی دارد. برخلاف چیزی که مردم تصور می کنند، بیدار کردن فردی که در حال خواب گردی است خطرناک نیست. افرادی که در خواب راه می روند ممکن است مدت کوتاهی پس از بیدار شدن گیج یا سردرگم باشند. هرچند راه رفتن یک فرد خواب گرد خطرناک نیست، اما خواب گردی به خودی خود می تواند خطرناک باشد چراکه فرد از محیط اطرافش آگاه نیست و می تواند به چیزی برخورد کرده یا زمین بخورد. خواب گردی در اکثر کودکان با وارد شدن به سنین نوجوانی متوقف می شود.

سردرگمی آزارنده

سردرگمی آزارنده معمولا زمانی اتفاق می افتند که فرد در بخش اول خواب از یک خواب عمیق بیدار شده است.این اختلال، به عنوان اینرسی خواب بیش از حد یا مستی خواب نیز نامیده می شود، که شامل خستگی مفرط حین بیداری است. افرادی که سردرگمی آزارنده را تجربه می کنند به دستورات به کندی پاسخ می دهند و ممکن است در درک سوالاتی که از آن ها پرسیده می شود مشکل داشته باشند. بعلاوه، افراد دچار سردرگمی آزارنده اغلب در حافظه ی کوتاه مدت مشکلاتی دارند و کارهایی که در روز بعد انجام می دهند را به خاطر نمی آورند.

اختلالات حرکتی ریتمیک(موزون)

اختلال حرکتی ریتمیک بیشتر در کودکان 1 و زیر 1 سال اتفاق می افتد. ممکن است کودک صاف بخوابد، سر و قسمت بالایی بدنش را بلند کند، و سپس سرش را محکم روی بالشت بکوبد. اختلال حرکتی ریتمیک، که “کوبیدن سر” نیز نامیده می شود، می تواند حرکاتی از قبیل تکان دادن دست ها و زانوها را نیز شامل شود. این اختلال معمولا درست قبل از اینکه کودک خوابش ببرد اتفاق می افتد.

حرف زدن در خواب

حرف زدن در خواب، معمولا بی ضرر است، اما می تواند برای افراد دیگر آزارنده باشد. صحبت هایی که در خواب اتفاق می افتد می تواند خلاصه و شامل صداهای ساده باشد، یا صحبت های طولانی را شامل شود. فردی که در طول خواب حرف می زند معمولا پس از بیداری آن را بخاطر نمی آورد. حرف زدن در خواب می تواند به علت عوامل خارجی شامل تب، استرس هیجانی یا دیگر اختلالات خواب اتفاق بیوفتد.

گرفتگی شبانه ی عضلات پا

گرفتگی های شبانه ی عضلات پا، انقباضات غیر ارادی هستند که اغلب به هنگام استراحت یا در طول خواب در عضلات ساق پا اتفاق می افتند. احساس گرفتگی ممکن است چند ثانیه تا 10 دقیقه طول بکشد، اما درد ناشی از گرفتگی های عضلانی ممکن است به مدت طولانی تری ادامه داشته باشد. گرفتگی شبانه ی عضلات پا در افراد میانسال یا مسن تر یافت می شود، اما افراد در هر سنی می توانند آن را داشته باشند. گرفتگی شبانه ی عضلات پا با سندروم پای بی قرار متفاوت است، سندروم پای بی قرار با گرفتگی و درد همراه نیست. علت گرفتگی شبانه ی عضلات پا مشخص نیست. کشش عضلات، ورزش و مصرف آب کافی ممکن است به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا کمک کنند.

فلج خواب

افراد مبتلا به فلج خواب در هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن از خواب قادر نیستند بدن یا دست و پای خود را حرکت دهند. فلج خواب گاهی اوقات ارثی است، اما علت اصلی آن در واقع مشخص نیست. این اختلال مضر نیست، اما کسانی که آن را تجربه می کنند از آنجایی که نمی دانند چه چیزی در حال رخ دادن است اغلب وحشت زده می شوند.

اختلالات نعوظ آلت تناسلی وابسته به خواب

مردها معمولا نعوظ را به عنوان بخشی از خواب REM تجربه می کنند، اما در مردانی که دچار این اختلال خواب هستند حین خواب REM نعوظ به طور کامل اتفاق نمی افتد. اختلال نعوظ مرتبط با خواب ممکن است نشان دهنده ی اختلال نعوظ نیز باشد.

نعوظ دردناک وابسته به خواب

نعوظ یک قسمت طبیعی از خواب REM برای مردهاست. در موارد نادر، نعوظ دردناک می شود و فرد را از خواب بیدار می کند. درمان نعوظ دردناک وابسته به خواب ممکن است به وسیله ی داروهایی که خواب REM را سرکوب می کنند مثل برخی داروهای ضدافسردگی انجام شود.

آریتمی قلبی خواب REM

آریتمی قلبی تغییر در ضربان قلب طبیعی یا کنترل انقباضات قلب است. افرادی که بیماری عروق کرونر دارند و اکسیژن خونشان کاهش یافته با اختلال تنفس مربوط به خواب ممکن است در خطر آریتمی قرار بگیرند، که در طول خواب REM اتفاق می افتد. استفاده از CPAP ممکن است این خطر را کاهش دهد.

اختلال رفتار خواب REM یا RBD

افرادی که مبتلا به اختلال رفتار خواب REM هستند، رویاهایی که در طول خواب REM می بینند به صورت عملی انجام می دهند. در طول خواب REM معمولا عضلات در حالت آرامش و ضعف ظاهری قرار می گیرند که گاهی اوقات فلج یا آتونیا نیز نامیده می شود، اما افرادی با اختلال رفتار خواب REM این قابلیت را ندارند و می توانند در هنگام رویا دیدن دست و پا و اندام های خود را حرکت دهند. معمولا، RBD در مردها و در سن 50 سال و بالاتر اتفاق می افتد، اما این اختلال می تواند در زن ها و در افراد جوان تر نیز رخ دهد. تفاوت این اختلال با خواب گردی و وحشت شبانه در این است که فرد می تواند به راحتی از خواب بیدار شود و جزئیات رویا را بخاطر آورد. پلی سومنوگرافی (تست خواب) و داروها می توانند در تشخیص و درمان این اختلال نقش داشته باشند.

بروکسیسم (دندان قروچه) خواب

دندان قروچه ی خواب شامل به هم سابیدن دندان ها به صورت غیر ارادی، ناهوشیار، و بیش از اندازه در طول خواب است. این اختلال ممکن است همراه با اختلالات دیگر نیز رخ دهد. دندان قروچه ی خواب ممکن است منجر به مشکلاتی از جمله سایش غیر طبیعی پوشش دندان ها و ناراحتی عضلات فک گردد.

شب ادراری

در این شرایط، فرد قادر به کنترل ادرار خود به هنگام خواب نیست. دو نوع شب ادراری وجود دارد: اولیه و ثانویه. در شب ادراری اولیه، ناتوانی در کنترل ادرار از کودکی وجود دارد. شب ادراری اولیه ارثی است و سابقه ی خانوادگی دارد. شب ادارای ثانویه در سنین بالاتر و به دنبال بیماری های پزشکی (شامل دیابت، عفونت مجاری ادراری، یا آپنه ی خواب) و یا اختلالات روانی به وجود می آید. برخی درمان ها برای شب ادراری شامل اصلاح رفتاری، دستگاه های هشداردهنده و داروها هستند.

دیستونی حمله های شبانه (NPD)

این اختلال گاهی اوقات به عنوان اپیزودهای شبه تشنجی در طول خواب non-REM شناخته شده است. اکثر شواهد نشان می دهند که NPD یک نوع صرع است. اپیزودهایی از NPD معمولا چندین بار در یک شب اتفاق می افتد.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.webmd.boots.com/sleep-disorders/guide/parasomnias” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

کلینیک فوق تخصصی اختلالات خواب جایروس با مدیریت دکتر مصطفی امیری(متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)