انعطاف پذیری : ایجاد مهارت تاب آوری در برابر سختی ها

 

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری به معنای توانایی انطباق با مشکلات ( بدبختی ها) زندگی و فشار برای عقب نشینی می باشد. سطح انعطاف پذیری خود را بیازمائید و برای ایجاد قدرت انعطاف پذیری در خود راهنمایی‌هایی دریافت کنید.

آیا زمانی که اشتباهی رخ می دهد یا  چیزی درست پیش نمی‌رود  احساس شکست کرده و عقب نشینی می‌کنید و روحیه خود را از دست می‌دهید؟

زمانی  که شما انعطاف پذیر هستید؛ قدرت درونی خود را مهار می کنید و این امر به شما کمک می‌کند بعد از شکست یا چالش‌هایی، مانند:  از دست دادن شغل، بیماری،بلایای طبیعی و  یا مرگ یک دوست دوباره به جای اول خود برگردید. اگر انعطاف‌پذیر کمی داشته باشید، ممکن است بر روی مشکلات ساکن بمانید، قربانی شوید، دست پاچه شده و در فکر  این مشکلات غرق شوید و یا مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم از جمله سوء مصرف مواد را پیش بگیرید.

انعطاف پذیری مشکلات را دور نمی‌کند اما به شما توانایی دیدن ماورای آنها، پیدا کردن لذت در زندگی و مقابله بهتر با استرس را می‌دهد. اگر آن اندازه که انتظار دارید، انعطاف‌پذیر نیستید می‌توانید مهارت‌های انعطاف‌پذیری را در خود توسعه دهید تا انعطاف‌پذیرتر شوید.

انعطاف پذیری به معنای انطباق با سختی ها
انعطاف پذیری توانایی مبارزه در میدان جنگ با مشکلات است. هنگامی که تحت استرس و سختی قرار دارید، خشم، غم و اندوه و درد را تجربه می‌کنید اما قادر به حفظ عملکرد جسمی و روانی خود باشید در واقع انعطاف‌پذیر هستید. انعطاف‌پذیری به معنای انزوا نیست. در واقع توانایی استفاده از حمایت دیگران جزءکلید ی انعطاف پذیری است.

انعطاف پذیری و سلامت روانی
انعطاف پذیری سبب حفاظت در برابر شرایط مختلف سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌شود. همچنین می‌تواند سبب انحراف عواملی که باعث افزایش خطر عدم بهداشت روانی است قرار گیرد؛ از جمله عدم حمایت اجتماعی و مورد آزار واقع شدن. اگر سلامت روانی شما تأمین نباشد انعطاف‌پذیری می‌تواند توانایی شما را برای مقابله با مشکلات بهبود بخشد.

نکاتی برای توسعه سطح انعطاف پذیری

ارتباط برقرار کنید: ساخت روابط قوی و مثبت با عزیزان و دوستان می‌تواند حمایت‌های مورد نیاز و قابل پذیرش در زمان‌های خوب و بد را ارائه دهد. روابط مهم دیگری را با انجام فعالیت‌های داوطلبانه، درگیر شدن در جامعه یا پیوستن به یک دین جوامع معنوی برقرار کنید.

هر روز را برای خود معنی دار کنید: در طول روز کارهایی انجام دهید که به شما احساس موفقیت و هدف دهد. اهدافی بچینید که به شما کمک کند نسبت به آینده با معنا نگاه کنید.

از تجربیات درس بگیرید:در مورد چگونگی مقابله با سختی‌ها در گذشته فکر کنید. مهارت‌ها و استراتژی‌هایی که به شما در شرایط سخت کمک کرده‌اند را مد نظر بگیرید. حتی ممکن است تجارب گذشته را در یک دفتر خاطرات برای کمک به شناسایی الگوهای رفتار مثبت و منفی بنویسید و به رفتار خود در آینده مسیر دهید.

امیدوار باشید: شما نمی‌توانید آنچه در گذشته اتفاق افتاده را تغییر دهید، اما همیشه می‌توانید به آینده نگاه کنید. پذیرش و حتی پیش بینی تغییر، انطباق را آسان‌تر می‌کند و امکان نگرش به چالش‌های جدید با اضطراب کمتر را به ما می‌دهد.

مواظب خودتان باشید: به احساسات و نیازهای خود از نظر جسمی و عاطفی بها دهید. در فعالیت‌ها و سرگرمی‌هایی شرکت کنید که از آنها لذت می‌برید. در زندگی روزمره خود فعالیت‌های بدنی را بگنجانید. به مقدار کافی بخوابید. یک رژیم غذایی سالم بخورید. برای بازگرداندن حس صلح و آرامش درونی، تمرین مدیریت استرس و تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند یوگا، مدیتیشن، هدایت ذهن، تنفس عمیق یا نماز انجام دهید.

فعال باشید:مشکلات خود را نادیده نگیرید و سعی نکنید از آنها دور شوید. در عوض آن‌چه باید انجام دهید را بیابید؛ برنامه بریزید و اقدام کنید. اگرچه بهبود یافتن از یک شکست بزرگ و حادثه تلخ از دست دادن عزیزی، نیاز به زمان دارد اما بدانید اگر به‌طور فعال در مورد آن اقدام کنید وضعیت شما بهبود می‌یابد.

چه زمانی مشاوره ی حرفه ای دریافت کنیم
انعطاف‌پذیری بیشتر  به تمرین و زمان نیاز دارد. اگر احساس می‌کنید پیشرفت نمی‌کنید یا نمی‌دانید از کجا شروع کنید با یک مشاور صحبت کنید. با راهنمایی می‌توانید حالت ارتجاعی و رفاه روانی خود را بهبود بخشید.

منبع:

mayoclinic


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *