الکترومایوگرام (EMG) و مطالعات انتقال عصبی

EMG 0

الکترومایوگرام (EMG) فعالیت الکتریکی عضلات را در حالت استراحت و انقباض اندازه می گیرد. مطالعات مربوط به انتقال عصبی، چگونگی و سرعت ارسال سیگنال های الکتریکی توسط اعصاب اندازه گیری می شوند.

اعصاب به وسیله ی سیگنال های الکتریکی که محرک نامیده می شوند، عضلات را کنترل می کنند. این محرک ها به عضلات کمک می کنند تا به روش های خاص عکس العمل نشان دهند. وجود مشکل در اعصاب و عضله ها باعث بروز عکس العمل های غیرطبیعی می شود.

اگر در پای خود احساس درد یا بی حسی دارید، آزمایش EMG بر روی شما انجام می شود تا میزان تاثیر پذیری اعصاب شما تعیین شود. این آزمایشات چگونگی کار اعصاب نخاعی و اعصاب دست ها و پاهای شما را مورد بررسی قرار می دهد.

این آزمایش چرا انجام می شود؟

آزمایش EMG با اهداف زیر انجام می شود:

  • یافتن بیماری هایی که به بافت ماهیچه، اعصاب و یا اتصالات بین عصب و عضله آسیب برساند. برخی از این بیماری ها عبارتند از فتق دیسک بین مهره ای، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و یا بیماری میاستنی گراویس (MG).
  • یافتن علت ضعف، فلج و یا کشش عضلات، و مشکلات عضله ها، اعصاب اطراف عضله ها، نخاع و یا منطقع ای از مغز که علت این علائم را در عضلات کنترل می کند. EMG بیماری های مربوط به مغز یا نخاع را نشان نمی دهد.

بررسی انتقال عصبی نیز به هدف زیر انجام می شود:

  • برای یافتن آسیب وارد شده به سیستم عصبی محیطی، که شامل تمام اعصابی است که از مغز و نخاع خارج می شوند و همچنین عصب های کوچکتری که از این اعصاب منشعب می شوند. این آزمایش معمولا برای یافتن مشکلات عصبی مانند سندروم تونل کارپ و سندروم گیلن باره مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونگی آماده شدن برای آزمایش EMG

در صورتی که دارو، ویتامین، مکمل و یا داروی گیاهی مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  • برخی داروها بر روی نتیجه ی آزمایش تاثیر می گذارند، بنابراین شاید لازم باشد قبل از انجام آزمایش مصرف آن دارو را متوقف کنید.
  • اگر از داروهای رقیق کننده ی خون، مانند وارفارین (کومادین)، کلوپیدوگرل (پلاویکس) یا آسپرین مصرف می کنید، پزشک در مورد متوقف کردن این داروها و یا ادامه ی مصرف آنها با شما صحبت خواهد کرد. به هرحال دقیقا آنچه را که پزشک از شما می خواهد، انجام دهید.
  • لباس های گشاد بپوشید تا آزمایش عضلات و اعصاب آسانتر انجام شود، قبل از انجام آزمایش ممکن است لباس خاصی به شما داده شود.
  • از آنجایی که الکترودها به پوست متصل می شوند، اطمینان حاصل کنید که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه چربی، اسپری، کرم و یا لوسیون است.

در مورد نگرانی های خود در رابطه با انجام این آزمایش با پزشک خود مشورت کنید، در رابطه با چگونگی انجام این آزمایش یا نتایج آن.

چگونگی انجام آزمایش EMG

EMG 1

آزمایش EMG در بیمارستان، کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود، ممکن است در اتاقی انجام شود که هر گونه دخالت الکتریکی با خارج در آن متوقف شده است. برای انجام آزمایش از شما خواسته می شود که روی یک تخت دراز بکشید یا روی یک مبل راحت لم دهید، طوری که ماهیچه های شما در حالت شل قرار داشته باشند.

الکترومیوگرام

پوست اطراف ناحیه ی مورد آزمایش تمیز می شود. یک الکترود سوزنی را که به یک دستگاه ضبط متصل شده، وارد عضله می کنند. زمانی که الکترود در مکان خود قرار گرفت، فعالیت های الکتریکی در آن عضله و در حالت استراحت ضبط می شوند. سپس پزشک از شما می خواهد تا به آرامی عضله ی خود را سفت یا منقبض کنید. این فعالیت الکتریکی ضبط می شود. این الکترود در قسمت های مختلف عضلات جابه جا می شود تا فعالیت های بخش های مختلف را ضبط کند.

فعالیت الکتریکی در عضله از طریق خطوط مواج در یک نمایشگر ویدئویی نشان داده می شود و یا ممکن است در هنگام منقبض کردن عضلات، از طریق اصوات شنیده شود. این فعالیت به صورت فیلم نیز ضبط می شود.

آزمایش EMG حدود 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. زمانی که آزمایش انجام شد، الکترودها از پوست خارج شده و محل انجام آزمایش تمیز می شود.

بررسی های انتقال عصبی

در این آزمایش چندین الکترود مسطح به وسیله ی چسب روی پوست بدن متصل می شوند. یک هدایت کننده ی الکتریکی شوک را به طور مستقیم به عصب وارد می کند و یک الکترود ضبط کننده بر روی عضلاتی قرار می گیرد که توسط این اعصاب کنترل می شوند. چندین پالس سریع الکتریکی به عصب داده می شود و مدت زمانی که طول می کشد تا عضله در پاسخ به پالس الکتریکی منقبض شود نیز ثبت می شود. سرعت این پاسخ در واقع سرعت انتقال نامیده می شود. همین اعصاب در طرف دیگر بدن در مقایسه با این سمت، بررسی می شوند. زمانی که آزمایش انجام شود، الکترودها از بدن جدا می شوند.

بررسی های انتقال عصبی قبل از آزمایش EMG انجام می شوند. آزمایش های انتقال عصبی حدود 15 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد، این مدت بستگی به تعداد عصب های بررسی شده بستگی دارد.

احساس شما پس از انجام آزمایش

در طی آزمایش EMG، وارد کردن الکترودهای سوزنی به عضلات با درد همراه است. پس از اتمام آزمایش نیز ممکن است تا 2 روز در عضلات خود درد و سوزن سوزن شدن را احساس می کنید. اگر میزان این بیشتر شد و یا در محل اتصال سوزن ها به بدن احساس درد، تورم یا لمس شدن کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر پس از انجام این آزمایش همچنان احساس درد دارید، بهتر است بر روی محل درد به مدت 10 تا 20 دقیقه کیسه ی آب یخ بگذارید. یا از ضد دردهای موجود در بازار، مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، استفاده کنید.

خطرات EMG

آزمایش EMG بی خطر است. پس از انجام این آزمایش ممکن است کبودی های کوچک یا تورم هایی را در محل اتصال سوزن ها به بدن مشاهده کنید. این سوزن ها استریل هستند و خطر بروز عفونت وجود ندارد. آزمایش انتقال عصبی نیز خطری ندارد. ولتاژ پالس های الکتریکی نیز آنقدر بالا نیستند که خطری داشته باشند.

نکاتی بیشتر در رابطه با EMG

EMG2

زمانی که بافت ماهیچه آسیب می بیند، ممکن است سطح برخی آنزیم های خون، از جمله آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) و کراتین فسفوکیناز (CPK) ، افزایش یابد. آزمایش الکترومیوگرام تا 10 روز پس از انجام EMG می تواند باعث بالاتر رفتن سطح این آنزیم ها شود، بنابراین آزمایش های خون نباید به مدت 5 تا 10 روز پس از انجام EMG انجام شوند.

انواع مختلفی از EMG وجود دارند، به عنوان مثال:

  • EMG تک فیبر نوع خاصی از آرمایش EMG است. در انجام این آزمایش سوزن های بسیار کوچکی وارد عضله می شوند تا مشاهده شود که چگونه یک عضله با فیبر منقبض می شود. این آزمایش برای میاستنی گراویس مفید است، این بیماری بر روی اتصالات عضله و اعصاب تاثیر می گذارد.
  • تحریک مکرر عصب ها، آزمایش مفیدی برای میاستنی گراویس و سندروم LE (Lambert Eaton) می باشد. در این آزمایش برای تعیین چگونگی عکس العمل عضلات به تحریک های مکرر عصبی، شوک های کوچکی پشت سر هم به عضلات وارد می شوند.

الکترومایوگرام خارجی اسفنکتر (EUSE) فعالیت الکتریکی اسفنکتر خارجی ادراری را اندازه می گیرد تا مشکلات مربوط به ادرار کردن را مشخص کند. اسفنکتر ادرار گروهی از ماهیچه های حلقع ای شکل است که اطراف مجرای ادرار قرار دارند و به کنترل ادرار کمک می کنند. فعالیت الکتریکی با الکترودهای پوستی، الکترودهای سوزنی وارد شده به پوست و یا الکترودهای پلاگین مقعد اندازه گیری می شوند.

کلینیک فوق تخصصی آلومینا مجهز به این دستگاه می باشد، در صورتی که سوالی در رابطه با این دستگاه دارید، می توانید با کلینیک آلومینا تماس بگیرید. شماره های تماس روی صفحه قرار گرفته اند.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «الکترومایوگرام (EMG) و مطالعات انتقال عصبی»

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی مقالات جایروس کلینیک قابل کپی برداری نمی باشد و هر گونه استفاده از این مطالب باید با ذکر منبع باشد. برای معرفی مطالب به دوستانتان از لینک مقالات استفاده نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *