افسرده خویی ( افسردگی خفیف و مزمن) چیست؟

افسرده خویی 2

افسرده خویی اشاره به افسردگی خفیف و مزمنی دارد که شدت آن کمتر است و علائم آن نیز کمتر می باشند. در افسرده خویی علائم افسردگی معمولا دو سال یا بیشتر طول می کشد و گاهی افرادی که از افسرده خویی رنج می برند، دوره های افسردگی عمده را نیز تجربه خواهند کرد.

چه چیزی باعث بروز افسرده خویی می شود؟

متخصصان در مورد علت افسرده خویی یا افسردگی مطمئن نیستند. ژنتیک نیز در بروز افسردگی نقش مهمی بازی می کند، اما بسیاری از افرادی که مبتلا به اینگونه افسردگی ها هستند، معمولا دارای پیشینه خانوادگی نیستند و یا برخی دیگر که افراد مبتلا به این نوع افسردگی را در خانواده خود دارند، تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

تصور می شود که عملکردهای غیرطبیعی در مدارهای مغز و یا مسیر سلول های عصبی که بر روی خلق و خو نیز تاثیر می گذارد، دخیل می باشند. عوامل استرس زا در زندگی، بیماری های مزمن، داروها و ارتباطات و مشکلات کاری نیز احتمال بروز افسرده خویی را در افراد بالا می برد.

نشانه های افسرده خویی چیست؟

نشانه های افسرده خویی مشابه نشانه های افسردگی های دیگر است، اما در تعداد دفعات و شدت کمتر. این علائم عبارتند از:

  • ناراحتی و حالت افسردگی که تقریبا هر روز اتفاق می افتد.
  • لذت نبردن از مسائلی که زمانی لذت بخش بودند.
  • بروز تغییرات اساسی در وزن ( کم شدن یا اضافه شدن به وزن به اندازه 5 درصد در طول یک ماه).
  • بی خوابی یا خواب آلودگی مفرط که تقریبا هر روز اتفاق می افتد.
  • فرد از لحاظ جسمی بی قرار یا کم انرژی است، به طوریکه دیگران نیز متوجه آن می شوند.
  • خستگی مفرط یا کمبود انرژی که هر روز فرد دچار آن می شود.
  • بروز مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی یا حتی تلاش برای خودکشی

افسرده خویی چگونه تشخیص داده می شود؟

یک متخصص در این زمینه تشخیص خود را کلا بر اساس علائم فرد انجام می دهد. در مورد افسرده خویی، علائم مدت بیشتری طول می کشند و شدت آنها از افسردگی های دیگر کمتر است. در این موارد پزشک سعی می کند اطمینان حاصل کند که علائم مربوط به شرایط جسمی فرد نیستند، شرایطی مانند پرکاری تیروئید.

اگر افسرده هستید و علائم افسردگی بیش از دو هفته در شما وجود داشته است، بهتر است به پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. متخصص یک ارزیابی پزشکی روی شما انجام خواهد داد و سابقه پزشکی و روانشناسی شما را نیز مورد بررسی قرار می دهد. هیچ آزمایش خون، اشعه ایکس یا آزمایش دیگری برای تشخیص این بیماری انجام نمی شود.

مشکل افسرده خویی چگونه درمان می شود؟

افسرده خویی

گرچه افسرده خویی مشکل بسیار جدی می باشد، اما درمان آن نیز بسیار ساده است. با وجود بیماری های مزمن، تشخیص و درمان اولیه بیماری

برای درمان افسرده خویی، پزشکان از گفتار درمانی، داروهایی مانند برخی ضدافسردگی ها و یا ترکیبی از همه اینها استفاده می کنند. افسرده خویی اغلب به وسیله مراقبت های اولیه پزشکی درمان می شود.

روان درمانی چیست؟

روان درمانی برای افسرده خویی یا دیگر اختلالات خلقی مورد استفاده قرار می گیرد تا در فرد مهارت های لازم برای مقابله با مشکلات روزمره و دیدگاه های منفی را تقویت کند. به علاوه روان درمانی با استفاده از دارو و سبک درست زندگی، می تواند پایبندی را در فرد افزایش می دهد و به بیمار و خانواده اش کمک می کند تا اختلال خلقی را به درستی درک کند. شما ممکن است از روش درمانی فردی، درمان در خانواده و یا درمان در گروه بهرمند شوید.

ضدافسردگی ها چگونه به رفع افسرده خویی کمک می کنند؟

گونه های ضدافسردگی مختلفی وجود دارند که برای درمان افسرده خویی استفاده می شوند. پزشک ابتدا سلامت روحی و جسمی بیمار را ارزیابی کرده و سپس ضدافسردگی هایی را تجویز می کند که دارای کمترین عوارض جانبی باشد.

چندین هفته طول می کشد تا ضدافسردگی ها تاثیر کامل داشته باشند. این داروها حداقل باید 6 تا 9 ماه طول بکشد تا اثر خود را بگذارند. به علاوه در برخی موارد چندین هفته طول می کشد تا مصرف ضدافسردگی را بدون هیچ خطری متوقف کنند، بنابراین در مورد این موضوع نیز با پزشک خود مشورت کنید.

گاهی اوقات ضدافسردگی ها دارای عوارض جانبی نیز می باشد. به همین دلیل بهتر است در مورد مناسب ترین ضدافسردگی با پزشک خود مشورت کنید.

رسیدن به یک تشخیص درست و درمان مناسب قدم مهمی در بهبود افسردگی مزمن می باشد. به علاوه در مورد عادت های سالم و شیوه زندگی درست، مانند رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و اجتناب از الکل و سیگار کشیدن، با پزشک خود مشورت کنند. این عادت های مثبت نیز در بهبود خلق و خو موثر خواهند بود.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا مشاورین و متخصصینی حضور دارند که می توانند در حل اینگونه مشکلات روحی به شما کمک کنند. در صورت هرگونه مشکل می توانید با شماره هایی که روی صفحه وب سایت مشاهده می کنید، تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *