چرا افراد دارای شخصیت های متفاوت هستند؟

شخصیت

به نحوی ما همه شبیه به هم هستیم، همه ما دارای یک طبیعت انسانی هستیم و ویژگی های انسانی مشترک داریم. همه ما دارای فکر، ذهن، بدن و احساس انسانی هستیم. اما با وجود تمام این شباهت ها کاملا با هم متفاوت هستیم. هیچ دو نفری کاملا شبیه به هم نیستند. حتی دوقلوهای همسان هم با یکدیگر متفاوتند. تفاوت های ما انسان ها در نگرش ما به دنیا و تجربیات ما مربوط می شود. به همین دلیل هر یک از ما دارای شخصیت منحصر به فرد هستیم.

جایی بین این دو – ویژگی های انسانی مشترک و ویژگی های منحصر به فردمان – شخصیتمان قرار می گیرد. شخصیت عبارت است از روش های متفاوت ما در انسان بودن. چگونه طبیعت انسانی مشترک دارای فکر، احساسات و عملکردهای متفاوت است؟

ویدئوی زیر نوعی تست شخصیتی است. توصیه می کنیم حتما این ویدئوی کوتاه را تماشا کنید.

شخصیت را به روش های مختلفی می توان تعریف کرد و این روش ها بستگی به تمرکز بر روی فرد یا تمرکز بر روی مردم به طور کل دارد.

اگر در تعریف شخصیت به طور کل بر روی مردم تمرکز کنیم، می توان آن را در قالب تفاوت های فردی – یعنی تفاوت در تفکر، احساسات و عملکرد – بیان کرد. همانطور که انسان ها از لحاظ ویژگی های جسمی – قد، وزن، رنگ مو و غیره – کاملا با یکدیگر متفاوت هستند، از لحاظ ویژگی های فکری و رفتاری نیز تفاوت های زیادی دارند. به عنوان مثال برخی افراد خیلی پرحرف و برون گرا هستند، در حالیکه برخی دیگر کم صحبت و درون گرا می باشند.

اگر تمرکز به طور خاص بر روی فرد باشد، می توانیم آن را به عنوان مجموعه ای از تمایلات و گرایش های بلند مدت فرد، احساسات خاص و شیوه های عملکردی خاص در وی تعریف کنیم. در این بخش منظور الگوهای کلی و تمایلات شخص است. شخصی که تا به امروز کم حرف و درون گرا بوده، از این پس نیز همینگونه خواهد بود. سکوت آنها به این معنا نیست که فرد مجبور به ساکت ماندن است، بلکه این مسئله ترجیح آنهاست.

گاهی نیز به مرور زمان تغییراتی را در شخصیت یک فرد می بینیم. به عنوان مثال ممکن است رشد مغزی یا بروز تغییرات عمیق در اطراف فرد باعث بروز تغییرات شخصیتی در وی شود.

شخصیتهای متعدد درونی

در درون هر یک از ما نیز شخصیتهای متعددی وجود دارد. وجود شخیتهای متعدد به منزله بی نظمی و آشوب درونی نیست، بلکه شخصیتهای متفاوت در بخش های مختلف زندگی ما وجود دارند که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد هستند.

این شخصیتهای متعدد در بین خود برای برتری یافتن مبارزه می کنند و ما بسته به نوع حس و موقعیت خود یکی از آنها را ترجیح می دهیم.

دو شخصیتی که اکثر ما تجربه کرده ایم

همه ما در موقعیتی بوده ایم که می خواهیم مناسب تر و آماده تر باشیم. بنابراین دو شخصیتی که در اینجا مناسب و نامناسب می نامیم در درون همه ما هست.

ممکن است در اکثر مواقع زندگی خود شخصیت مناسب ما کار انجام می داده است، در مدرسه، محل کار، در ازدواج کردن ما و یا بچه دار شدنمان و خیلی از عملکردها و فعالیت های مثبت دیگری که در زندگی خود انجام داده ایم. در تمام این شرایط شخصیت مناسب ما انجام دهنده کار بوده و شخصیت نامناسب نادیده گرفته شده است.

ممکن است یک روز در مقابل آینه بایستید و به خود نگاه کنید و متوجه تغییر ظاهر خود شوید. شکمی که بزرگ شده، صورتی که چروک شده و عضلاتی که شل شده اند. در این شرایط باز هم به کمک شخصیت مناسب تصمیم می گیرید وضعیت ظاهری خود را تغییر دهید، به عنوان مثال سه شب در هفته به باشگاه می روید و یا صبح ها یک ساعت قبل از رفتن به محل کار پیاده روی می کنید. در این شرایط است که شخصیت نامناسب شما وارد عمل می شود و شما را از رفتن به باشگاه یا انجام عملکردهای مفید باز می دارد. به این ترتیب مبارزه بین شخصیت مناسب و نامناسب شروع می شود.

همانطور که متوجه شدید شخصیتهای متفاوت دیگری نیز در درون ما وجود دارد که غلبه هر یک از آنها در مواقع مختلف باعث بروز واکنش متفاوت در ما می شود.

تئوری های مختلف

در روانشناسی شخصیت شناسی دارای علاقمندان زیادی است. تئوری های زیادی در مورد شخصیت افراد وجود دارد. فروید بیان کرد که تجربیات دوران کودکی تاثیر فوق العادی بر روی شخصیتمان می گذارند. فروید تا به امروز یکی از موثرترین نظریه پردازان در زمینه شخصیت انسان ها بوده است.

آیا ویژگی های شخصیتی ارثی هستند و چگونه اکثر ویژگی های شخصیتی ما تحت تاثیر تجربیات، جامعه، تاثیرات فرهنگی، شغل و خانواده ما قرار می گیرد؟

شخصیت معمولا عبارت است از ویژگی هایی که منحصر به فرد هستند و فرد را از دیگران مجزا می کنند. تفاوت های شخصیتی به راحتی قابل مشاهده هستند. شخصیت افراد است که باعث تفاوت در پاسخ ها و واکنش ها به محیط اطراف می شود.

بررسی تفاوت های شخصیتی در مقابل طبیعت های انسانی مشترک یک موضوع جذاب است که به ژنتیک، جنسیت، تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و قومی مربوط می شود. متفاوت یا مشابه فکر کردن ما در روابط بین فردی و واکنش های احساسی نتیجه تفاوت های شخصیتی هستند.

سوالات مربوط به شخصیت

برخی سوالات مهم مربوط به شخصیت عبارتند از:

  • چه عواملی شکل دهنده شخصیتمان هستند؟
  • آیا شخصیتمان تحت تاثیر نیازهای فیزیولوژیک مانند نیاز به غذا و آب، یا انگیزه ها، ارزش ها، اصول و اهداف ما قرار می گیرد؟
  • آیا شخصیت ما با حالت ذهنی ما که تحت تاثیر رویدادهای گذشته است، قرار می گیرد؟ یا اینکه آیا شخصیت ما حالتی از ذهن است که برای آینده برنامه ریزی و آماده شده است؟
  • چه اندازه از شخصیت ما آگاهی دارد و چه اندازه از آن تحت تاثیر عدم آگاهی ما قرار دارد؟
  • تا چه میزان شخصیتمان تحت تاثیر ژنتیک، محیط و تجربیات ماست؟ چگونه ژنتیک ما بر روی شخصیت ما تاثیر می گذارد؟
  • سن و مراحل رشد و پیشرفت ما چگونه بر روی شخصیت ما تاثیر می گذارند؟
  • هوش ما چه تاثیری بر روی شخصیت ما دارد؟
  • بیماری های روحی و جسمی چه تاثیری بر روی شخصیتمان دارند؟
  • فرهنگ، نژاد و دوره زندگی ما چه تاثیراتی بر روی شخصیتمان دارند؟
  • آیا ویژگی های مهم شخصیتی از دوران کودکی تا بزرگسالی در ما باقی می مانند؟ آیا با افزایش سن تغییری نمی کنیم؟

جالب است بدانید پاسخ قطعی برای این سوالات وجود ندارد.

چگونه به مرور زمان دچار تغییر شخصیت می شویم؟

در یک بررسی که در مورد تغییر شخصیت افراد به مرور زمان انجام شد، اطلاعات جالبی به دست آمد. ما در آینه نگاه می کنیم و پیر شدن خود را مشاهده می کنیم، حتی اگر تمایلی به دیدن آن نداشته باشیم. اما اغلب چگونگی تغییر شخصیت خود را با افزایش سن مشاهده نمی کنیم. در حقیقت تمایل به قبول تغییر شخصیت خود نداریم.

در یک بررسی که بر روی 19000 نفر در سنین 18 تا 68 سالگی انجام شد، تمام افراد پیش بینی اشتباهی نسبت به چگونگی تغییر شخصیتشان به مرور زمان داشتند.

در یک تحقیق دیگر که طی 4 ماه انجام شد، محققان دریافتند که حتی اگر بسیاری از مردم تشخیص دهند که زندگی آنها به مرور زمان تغییرات زیادی کرده، اما تغییر در شخصیت خود را باور نمی کنند و معتقدند آنچه امروز هستند، در آینده نیز خواهند بود.

درست است که با افزایش سن شخصیت افراد ثبات بیشتری پیدا خواهد کرد، اما به هرحال تغییرات شخصیتی به مرور زمان رخ می دهند. طی این بررسی ها محققان دریافتند که اکثر مردم معتقدند ویژگی های شخصیتی آنها خوب هستند و بنابراین نمی خواهند تغییر آنها را بپذیرند.

[button color=”blue” size=”medium” link=” https://hubpages.com/education/Why-Do-We-Have-Different-Personalities” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button]    [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.stevenaitchison.co.uk/blog/you-have-multiple-personalities-inside-of-you/” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی 

ارائه خدمات رواندرمانی توسط رواندرمانگران مجرب در مرکز سلامت روان رستا -واحد آلومینا درکرج

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *