اطلاعات من نزد روانشناس محرمانه می ماند؟

رازداری در روان درمانی:

زمانی که شما بتونید راحت و صادقانه صحبت کنید روان درمانی تاثیرگذارتر میشه. اگه قبلا هرگز به یک روانشناس مراجعه نکردید، ممکن هست سوالاتی در مورد نحوه ی نگهداری اطلاعاتی که در اختیار روانشناس قرار می دید داشته باشید. پس به مصاحبه ی من و سارا توجه کنید تا جواب بعضی سوال هاتون رو دریافت کنید:

سارا: مسائلی که من تو جلسه ی درمان مطرح می کنم محرمانه و بین من و شما می مونه یا کس دیگه ای هم میتونه به این اطلاعات دسترسی پیدا کنه؟

ندا مهفر: رازداری بخش مهمی از قانون اخلاق روانشناسیه. یک روانشناس درک می کنه که احساس راحتی و اعتماد شما وقتی در مورد مسائل خصوصی زندگی خودتون صحبت می کنید خیلی مهمه، و به یک محیط امن برای صحبت نیاز دارید تا مطمئن باشید که اطلاعات از اتاق درمان خارج نمی شه. پس اطمینان داشته باش که همه ی اطلاعاتی که در اتاق درمان مطرح می کنی کاملا محرمانه و داخل همین اتاق می مونه.

سارا: چه زمانی شما می تونید اطلاعات خصوصی من رو بدون رضایت خودم با کسی در میون بگذارید؟ ینی توی این قانون رازداری استثنایی هم وجود داره؟

ندا مهفر: بله. تو بعضی موقعیت ها روانشناس می تونه اطلاعات شما رو بدون رضایت خودتون با کسانی که لازم هست مطرح کنه، مثل موقعیت های که میگم:

  • زمانی که روانشناس بر اساس صحبت های شما متوجه بشه که قصد دارید به خودتون یا دیگران آسیب برسونید برای حفاظت از شما یا دیگران از آسیب جدی باید این اطلاعات رو با خانواده یا اطرافیان شما در میون بگذاره.
  • در صورتی که مراجع یک کودک، سالمند یا فرد معلول باشه و در مورد اینکه مورد خشونت خانگی، سو استفاده یا غفلت قرار گرفته صحبت کنه، روانشناس باید گزارش بده. اما در صورتی که یک فرد بزرگسال در مورد اینکه یک کودک رو مورد سواستفاده قرار داده صحبت کنه، روانشناس معمولا مجبور به گزارش نیست، مگه اینکه متوجه بشه که سو استفاده از کودکان توسط این فرد ادامه پیدا می کنه همچنان.
  • و همین طور در صورتی که مسئله ی سلامت روان مراجع در طول پروسه های قانونی مطرح باشه، و روانشاس از دادگاه حکم دریافت کنه، باید اطلاعات مراجع رو در اختیار اونها قرار بده.

سارا: چه اطلاعاتی رو در مورد روان درمانی خودم میتونم با دیگران در میون بگذارم؟

ندا مهفر: حریم خصوصی شما به عنوان یک مراجع حق شماست. اگه انتخاب کنید به خونواده یا دوستان خودتون اطلاع بدید که به روانشناس مراجعه می کنید، کاملا تو این کار آزادید و کاملا به خودتون مربوط میشه. اما حتی اگه خودتون قصد داشته باشید هر اطلاعاتی در مورد روند روان درمانی رو با دیگران مطرح کنید باز هم روانشناس شما اطلاعاتتون رو کاملا محرمانه حفظ می کنه، و بدون رضایت کتبی شما نمی تونه با کس دیگه ای از اطرافیانتون در تماس باشه.

اگر شما هم مثل سارا در مورد حفظ اطلاعات شخصی خودتون که با روانشناس یا درمانگرتون مطرح می کنید نگران هستید می تونید نگرانی خودتون رو در اولین ملاقات با روان درمانگرتون مطرح کنید، تا توضیحات لازم رو بهتون ارائه بده. قطعا روانشناس شما از اینکه بهتون کمک کنه تا از حقوق خودتون آگاه بشید خوشحال میشه.

اگر هم تا به حال به روانشناس مراجعه نکردید و نگران این مسائل هستید. می تونید هر سوالی که در این مورد تو ذهنتون هست رو زیر همین مطلب و تو قسمت نظرات با من در میون بگذارید تا به سوالاتون پاسخ بدم.

اگر نظرات خودتون رو هم در مورد مطالبی که گذاشته میشه با من در میون بگذارید تا بتونم مطالبم رو متناسب با مشکلات و سوالات شما ارتقا بدم خوشحال میشم.

پی نوشت: سارا یک شخصیت واقعی نیست. سارا نماینده ی مراجعین من و شاید حتی نماینده ی شماست و من با استفاده از این شخصیت مشکلات و نگرانی هایی رو که در مراجعانم و همین طور در اطرافیانم می بینم با شما مطرح می کنم.

ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «اطلاعات من نزد روانشناس محرمانه می ماند؟»

  1. اگر کسی به اعتیاد یا جرم دیگری اعتراف کنه، بعدا همسرش برای گرفتن طلاق میتونه از روانشناس به عنوان شاهد ادعاش استفاده کنه؟ دادگاه اجازه داره از روانشناس پرونده را بگیره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *