اطلاعات خود در مورد مصرف کلسیم را بسنجید

اطلاعات خود در مورد مصرف کلسیم را بسنجید

در مورد بیماری خاموش حتماً شنیده اید، بله همان پوکی استخوان. یکی از مهمترین  مواد معدنی که بدن برای مبارزه با پوکی استخوان نیاز دارد، کلسیم است. کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان های شماست. اما اطلاعات شما درباره این ریز مغذی حیاتی بدن تا چه اندازه است؟

 در ادامه سوالاتی برای سنجش اطلاعات شما در مورد کلسیم آورده شده است.

1)     بدن با خوردن سبزیجات نیز می تواند کلسیم بدست آورد.

الف) صحیح

ب) غلط

 صحیح. اگر مادر تان همیشه  می گفت شیر بخور تا قوی شوی کاملا حق با وی بود. لبنیات حاوی مقادیر بالایی از کلسیم هستند. اما سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکلی نیز حاوی کلسیم اند. همچنین کنسرو ماهی هایی که استخوان های نرم دارند همچون سالمون و ساردین نیز دارای کلسیم اند. اگر بدن تان به مقدار کافی کلسیم دریافت نکند احتمال ابتلا به پوکی استخوان در شما افزایش می یابد.

2)  جنین داخل رحم کلسیم موردنیاز خود را از مادرش دریافت می کند.

الف) صحیح

ب) غلط

صحیح، جنین در داخل رحم برای رشد و شکل گیری استخوان هایش نیاز به مقدار زیادی کلسیم دارد. این موضوع بخصوص در 3 ماه آخر بارداری بسیار با اهمیت است. اگر بدن شما کلسیم کافی دریافت نکند جنین کلسیمی که نیاز دارد را از استخوان های شما دریافت می کند. در هنگام بارداری و یا شیردهی باید حتما غذاهای غنی از کلسیم را در برنامه غذایی خود بگجانید. همچنین درباره مصرف مکمل های کلسیم حتما با دکتر خود مشورت کنید. خبر خوب این است که هر گونه تحلیل استخوان ها در دوران بارداری و یا شیردهی پس از اتمام این دوره ها، دوباره جبران خواهد شد و به حالت نرمال بر خواهد گشت.

3) کاهش کلسیم در رژیم غذایی فرد از سنگ کلیه پیشگیری خواهد کرد.

الف) صحیح

ب) غلط

غلط، بیشتر سنگ های کلیه از نوعی کلسیم به نام اگزالات کلسیم ساخته شده اند. اما کلسیم موجود در غذاها این سنگ ها را ایجاد نمی کند. ( اما احتمال تشکیل سنگ کلیه به علت دریافت زیاد کلسیم، در اثز مصرف بیش از اندازه مکمل ها ممکن است افزایش یابد.) بنابراین سعی کنید تا مقدار توصیه شده کلسیم را دریافت کنید نه بیش از حد نیاز و نه خیلی کمتر از مقدار مورد نیاز بدن.

4) کدام یک از مواد لبنی زیر بیشترین مقدار کلسیم را به شما می دهد:

الف) شیر کم چرب

ب) مشتقات پنیر

ج) ماست

گزینه ب، ماست کمی بیشتر از شیر حاوی کلسیم است. یک فنجان 230 گرمی ماست، حدود یک سوم از نیاز های روزانه شما به کلسیم را تامین می کنند. آب پرتقال و بادام، برنج، و شیر سویا که با کلسیم غنی شده اند نیز منابع خوبی برای دریافت کلسیم هستند. به یاد داشته باشید اگر نوشیدنی ای میل می  کنید که با کلسیم غنی شده است قبل از مصرف حتما ابتدا ظرف حاوی آن را تکان دهید زیرا کلسیم می تواند در ته ظروف ته نشین شوند.

5)کدام یک گروه از افراد زیر به کلسیم بیشتری نیاز دارند؟

الف)کودکان 4 تا 8 سال

ب)کودکان و نوجوانان 10 تا 20 سال

ج)بزرگسالان بالای 50 سال

گزینه ب، کودکان و نوجوانان 10 تا 20 سال به سرعت در حال رشد هستند و این موضوع درباره استخوان های آنها نیز مطرح است. بنابراین آنها نیاز زیادی به کلسیم دارند حداقل روزانه 1300 میلی گرم در روز.  این مقدار کلسیم را می توان با نوشیدن روزانه 2 فنجان شیر یا یک فنجان آب پرتقال غنی شده از کلسیم یا یک فنجان ماست دریافت کرد. بزرگسالان به طور معمول مقدار کمتری کلسیم حداقل 1000 میلی گرم در روز نیاز دارند.

6) شما هر روز کلسیم از دست می دهید.

الف) صحیح

ب) غلط

صحیح، کلسیم یکی از مواد معدنی بسیار مهم در بدن است. تقریبا همه آنها در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شوند. اما شما هر روز از طریق پوست، مو، تعرق و سایر فعالیت های بدن کلسیم از دست می دهید. بدن شما نمی تواند کلسیم بسازد بنابراین باید کلسیم موردنیاز خود را از طریق مواد غذایی  و یا مکمل ها دریافت کند.

کلسیم در بدن تان چه کاری انجام می دهد؟

الف)استخوان هایتان را استحکام می بخشد

ب)از سیستم ایمنی بدن تان دفاع می کند

ج)هردو

گزینه الف، بدن شما به کلسیم برای ساختن و حفظ سلامت استخوان ها نیاز دارد. اما کلسیم کارهای دیگری نیز انجام می دهد. بدن برای حرکت دادن ماهیچه ها و همچنین کمک به اعصاب برای انتقال دادن پیام ها میان مغز و ارگان های مختلف، به کلسیم نیاز دارد. کلسیم همچنین به رگ ها کمک می کند تا خون را در بدن شما به حرکت درآورند و همچنین بدن برای آزادسازی هورمون ها و پروتئینها به کلسیم نیاز دارد.

بدن برای جذب کلسیم به ریزمغذی زیر نیاز دارد:

الف) ویتامین D

ب)ویتامینC

ج)پتاسیم

گرینه الف، ویتامین D و کلسیم همانند 2 شریک و زوج هستند. بدن بدون کمک ویتامین  D که میتواند از طریق نورخورشید و یا برخی مواد غذایی آن را دریافت کند، نمی تواند کلسیم جذب کند. ماهی های چرب مانند ماهی تن یا سالمون منابع خوبی برای دریافتِ ویتامین  Dهستند اما بسیاری از افراد نیاز دارند تا از مکمل ها نیز استفاده کنند. اگر نگران هستید که آیا مقدار کافی ویتامین D مصرف می کنید یا نه خوب است با دکتر خود مشورت کنید.

7) باید همیشه مکمل های کلسیم را همراه با مواد غذایی مصرف کنید.

الف) صحیح

ب) غلط

غلط. شما باید برخی از انواع کلسیم را همراه با غذا میل کنید نه همه آنها را. 2 نوع از رایج ترین انواع کلسیم، کربنات کلسیم و سیترات کلسیم هستند. کربنات کلسیم ارزانتر است و هنگامی که با غذا مصرف شود بهتر عمل می کند. سیترات کلسیم گرانتر است اما می توان آن را همراه باغذا و یا به تنهایی مصرف کرد.

8) هر اندازه دوز مکمل های کلسیم که مصرف می کنید بیشتر باشد بدن شما مقدار بیشتری کلسیم جذب می کند.

الف) صحیح

ب) غلط

غلط. مصرف دوزهای بالاتر مکمل های کلسیم هیچ  نفعی به بدنتان نمی رساند.  بهترین میزان جذب کلسیم زمانی است که مصرف شما به 500 میلی گرم در روز محدود شود.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *