اضطراب و درد شکمی

اضطراب و درد شکمی

یکی از علائم مشکل ساز استرس، “درد شکمی ” است. این درد به قدری ناراحت کننده است که تمامی فعالیت های فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

اضطراب و  درد شکمی

افراد دارای اضطراب بالا، به طور مداوم دچار درد شکمی هستند. زیرا اضطراب بر ذهن فرد تاثیر گذاشته باعث می شود که او به موارد آزاردهنده توجه بیشتری نشان دهد، و همین توجه باعث تشدید ناراحتی می شود.

انواع درد شکمی

  • دل درد
  • تهوع
  • جوشش معده/شکم
  • سوزش معده
  • اسهال / بیرون روی شدید

عوامل ایجادکننده درد شکمی توسط اضطراب

دانشمندان تئوریهای مختلفی در این خصوص دارند.  یکی از باورهای کلیدی این است که اضطراب، در عملکرد انتقال دهنده های عصبی به ویژه سروتونین تغییراتی ایجاد می کند. در روده گیرنده هایی برای پاسخ به این انتقال دهنده های عصبی وجود دارد که اضطراب باعث ترشح مواد شیمایی مشابه و تحریک این گیرنده ها به پاسخ دهی می شود.

علل دیگر عبارتند از:

  • تغییرات آدرنالین بدن – آدرنالین و استرس باعث تغییر در سطح هورمون و عمل هضم می شوند؛ عملکرد روده  را مختل و در نتیجه احساس کسالت ایجاد می کنند.
  • انبساط معده – اضطراب، مقدار زیادی فشار بر عضلات معده وارد می کند، و این حالت باعث درد شکم و معده می شود.
  • سندرم روده تحریک پذیر( IBS )– سندرم روده تحریک پذیر با اضطراب و استرس ارتباط مستقیم دارد. تغییرات هورمونی و عملکرد پایین سیستم ایمنی به عنوان نتیجه استرس شدید، باعث این سندرم است.

توجه کنید که استرس در هر فرد تاثیر متفاوتی دارد که پیگیری آن را مشکل می کند. در برخی سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار داده و باعث درد شکم و معده می شود، و در برخی دیگر با ضغیف کردن سیستم ایمنی، میکروب های موجود در شکم را فعال و باعث درد است.

چگونگی کنترل اضطراب و در نتیجه کاهش درد شکمی

ناراحتی معده و درد شکمی، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، برای داشتن زندگی شاد و بی درد نیاز به کنترل و درمان اضطراب است.

یک روش در کنترل درد، استفاده از درمان دارویی معمول جهت معده و دل درد است تا از میزان درد و در نتیجه اضطراب کاسته شود.

سالم خوردن، روشی دیگر در بهبود درد است. اضطراب بر عملکرد روده تاثیر می گذارد که با بهبود رژیم غذایی می توان آن را درمان کرد. آشامیدن آب نیز مفید است، زیرا شکم و معده را آرام می کند.

منحرف کردن فکر، راهی دیگر است. درد شکمی به نوبه خود سخت است و با توجه بیش از حد به آن، درد و اضطراب افزایش می یابد. چنانچه بنوانید ذهن خود را از درد منحرف کنید، از شدت درد و اضطراب می توانید بکاهید.

 در نهایت، این فرد است که باید راه کنترل اضطراب خود را بیابد، تا از تجربه بیش از حد این دردهای شکمی رها شود. 

[divider]

شما نیز در طول دوره اضطراب خود اینچنین دردهای شکمی را تجربه کرده اید؟ راه مقابله شما چه بوده است؟ آن را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید!

[divider]

 

نگارنده: شیرین قلی زاده

کلنیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

8 دیدگاه دربارهٔ «اضطراب و درد شکمی»

  1. سلام خسته اسقای32ساله نباشید من 14ساله که مشکل معده داشتم الان حدود دوسال هس که درد شدید سمت چپ شکم دارم سه سال پیش خون تو مدفوع میدیدم الان چرک میبینم استرس شدید دارم اصتراب شدید دارم بدن لرز دارم قبلا تحت نظر روان پزشک هم بودم هیچ نتیجی نگرفتم فقط خواب کافی داشتم الان خواب هم ندارم بنظر تون چکار کنم دکتر گوارش هرچی میرم تجخیص شون بوده کولیت روده ولی هرچی دارو تجویزمیکنن یک دقیقه اروم نیستم شب الپرازولام نیم میخورم ساعت12میخوابم صبح زود بیدارمیشم با درد شکمم بادرد معده دل پیچه با سرصدا شکمم دستشوی میرم چرک میبینم الان حدود 10روز است دربستربیمارستان بستری هستم مسکن میزنن درد شکمم اروم میشه ولی سوزش شکمم اروم نمیشه خیلی استرس دارم سرم سنگین هس درد پشت شونه میزنه به گردن لطفا راهنمای کنید به کدوم پزشک مراجعه کنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      توصه می شود ابتدا توسط متخصص گوارش، معاینه و ارزیابی طبی لازم صورت گیرد.

  2. سلام من ۲۹ ساله هستم ۱۰ سال میشود که من دچار این مشکل هستم ولی ۱ سال میشود که خیلی شدید شده هست در هنگام عصبانیت یا استرس طرف چپ شکمم تیر میکشه شروع میکنه به پرش کردن ضعف میاد روم وخلی آزار دهنده هست باید چه آزمایش بگرم وکجا مراجعه کنم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      با توجه به اینکه این درد روانی و منشا روحی دارد توصیه می شود به روانپزشک مراحعه نمایید. در صوزت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  3. درود جناب دکتر متاسفانه 1 سالی هست که بنده دچار دردشکم سمت چپ دارم اضطراب شدید هم دارم . متاسفانه شکم سمت چپ سریع درد میگیره خواستم بدونم با جراحی برطرف میشه حتی اگر اضطراب کنار بزارم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعدد جسمی و روحی می تواند موجب بروز این حالت گردد. جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      توصیه می شود ابتدا توسط متخصص گوارش بررسی لازم صورت گیرد.
      چنانچه منشا جسمی وجود نداشت به روانپزشک مراجعه گردد.

  4. سلام من پسری 27 ساله هستم 1 ساله دچار استرس های بی مورد میشم سر هراتفاق کوچیکی استرس میگیرم از همه چیم افتادم استرس که میگیرم دچار حالت تهوع میشم و کنترلش برام ممکن نیست تورو خدا کمکم کنید دارم نابود میشم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      استرسی که درمان نشود می تواند منجر به بروز مشکلات جسمی از قبیل: پرفشاری خون، بیماری قلبی، چاقی و دیابت،سردرد، گرفتگی و درد عضلات، درد قفسه سینه، خستگی،درد معده، مشکلات خواب، دیدن کابوس و … میگردد. بنابراین بهتر است حتما تحت نظر روانپزشک قرار گیرید تا بتوانید این اختلال را کنترل و بهبود بخشید.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *