اسکیزوفرنی و اختلالات مربوط به آن

اختلالات اسکیزوفرنی 1

اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، گروهی از بیماریهای جدی هستند که بر روی ذهن تاثیر می گذارند. این بیماری ها توانای فرد را در فکر کردن، قضاوت خوب، پاسخ های عاطفی، برقراری ارتباط موثر، درک واقعیت و رفتار مناسب تاثیر می گذارند. زمانی که علائم شدید هستند، فرد مبتلا به اختلالات روانی دچار مشکل در درک واقعیت می شود و اغلب قادر به پاسخگویی به نیازهای عادی زندگی نیست. اما حتی شدیدترین اختلالات روانی نیز قابل درمان هستند.

اختلالات روانی مختلفی وجود دارند، از جمله:

  • اسکیزوفرنی: افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییراتی در رفتار می شوند، مانند هذیان و توهم، که بیشتر از 6 ماه طول می کشد و معولا بر روی رفتارهای اجتماعی و کیفیت کار و زندگی تاثیر می گذارد.
  • اختلال اسکیزوافکتیو: مبتلایان به این اختلال علائم اسکیزوفرنی و اختلالات خلقی و یا افسردگی را همزمان نشان می دهند.
  • اختلال اسکیزوفرین: افراد مبتلا به این اختلال علائم اسکیزوفرنی را نشان می دهند، اما علائم بین 1 تا 6 ماه طول می کشد.
  • اختلال روانی کوتاه: افراد مبتلا به این اختلال دچار دوره های کوتاه مدت اختلالات روانی ناگهانی می شوند و اغلب در واکنش به یک رویداد استرس زا، مانند مرگ یکی از اعضای خانواده، دچار این حالت می شوند. بهبود این مشکل معمولا سریع و کمتر از یک ماه طول می کشد.
  • اختلال هذیانی: افراد مبتلا به این اختلال دچار یک توهم می شوند، به عنوان مثال تصور می کنند که تعقیب می شوند، یا دیگران بر علیه آنها توطئه می کنند یا دچار یک بیماری هستند. این توهمات برای حداقل یک ماه طول می کشد.
  • اختلال روان پریشی مشترک: این بیماری زمانی رخ می دهد که یک فرد در یک رابطه قرار می گیرد و تصور می کند فرد دیگری نیز در این رابطه حضور دارد، به نحوی احساس می کند مورد خیانت قرار گرفته است.
  • اختلال روانی ناشی از مواد: این شرایط با مصرف یا ترک برخی از مواد، مانند مواد توهم زا و کرک و کوکائین، رخ می دهد که باعث توهم، هذیان و بروز مشکلات مکرر در سخن گفتن می شود.
  • اختلال روانی ناشی از شرایط پزشکی: توهم، هذیان و یا سایر علائم ممکن است ناشی از بیماری دیگری باشند که بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارند، مانند ضربه خوردن به سر یا تومور مغزی.
  • پارافرنی یا هذیان زدگی یا بدروانی: این نوع اسکیزوفرنی در اواخر زندگی و سنین بالا اتفاق می افتد و در بین افراد مسن بسیار رایج است.

علائم اختلالات روان پریشی چگونه هستند؟

علائم اختلالات روان پریشی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است در طول زمان نیز تغییر کند، اما علائم اصلی توهم و هذیان هستند.

اختلالات اسکیزوفرنی 2

توهم تجارب غیرعادی و یا برداشت از چیزهایی است که در واقع وجود ندارند، مانند دیدن مواردی که وجود خارجی ندارند، شنیدن صداها، وجود طعم و مزه در دهان و احساس وجود چیزی بر روی پوست خود. توهم ها باورهای اشتباهی هستند که حتی پس از دریافت اطلاعات کافی و منطقی بازهم برطرف نمی شوند. به عنوان مثال فردی که تصور می کند غذایش سمی است، حتی پس از اثبات سمی نبودن آن باز هم این توهم برطرف نمی شود.

دیگر علائم مربوط به بیماری های روان پریشی عبارتند از:

  • صحبت کردن نامنسجم یا نامنظم
  • افکار آشفته
  • رفتار عجیب و گاهی خطرناک
  • حرکات آهسته و غیرطبیعی
  • بی علاقه شدن به بهداشت شخصی
  • بی علاقه شدن به انجام فعالیت
  • بروز مشکل در مدرسه و محل کار و برقراری ارتباط با دیگران
  • ناتوانی در بیان احساسات
  • بروز نوسانات خلقی یا علائم خلقی دیگر، مانند افسردگی و جنون

علت اختلالات روان پریشی چیست؟

دلیل قطعی اختلالات روان پریشی مشخص نشده است، اما بسیاری محققان تصور می کنند که وراثت نقش مهمی در بروز این بیماری دارد. عوامل محیطی نیز می توانند در بروز بیماری موثر باشند، از جمله استرس، سو مصرف مواد و تغییرات بزرگ در زندگی.

به علاوه افراد مبتلا به اختلالات روانی، مانند اسکیزوفرنی، در عملکرد مغز خود نیز دچار اختلالاتی هستند، به عنوان مثال عملکرد مسیرهایی که کنترل کننده تفکر، ادراک و انگیزه می باشند. تصور می شود که در اسکیزوفرنی گیرنده های سلول عصبی که با یک ماده شیمیایی در مغز به نام گلوتامات تعامل دارند، در بخش های خاصی از مغز به درستی کار نکنند و این امر باعث بروز علائم غیرطبیعی در تفکر و ادراک شود.

اختلالات روانی چگونه درمان می شوند؟

بیشتر اختلالات روانی از طریق ترکیب دارو و روان درمانی مورد معالجه قرار می گیرند.

  • دارو: مهمترین داروها در درمان اختلالات روانی، داروهای ضدروان پریشی هستند. این داروها برای درمان بیماری نیستند، بلکه به نحوی علائم آن را مدیریت می کنند، علائمی مانند توهم، هذیان و سایر مشکلات تفکر.
  • روان درمانی: انواع مختلف روان درمانی وجود دارند، از جمله روان درمانی گروهی، فردی و خانوادگی. بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات روانی به صورت سرپایی درمان می شوند. با این حال اگر علائم شدید باشند، به نحوی که احتمال داشته باشد فرد بیمار به خود یا دیگران صدمه بزند یا توانایی مراقبت از خود را نداشته باشد، بهتر است بستری شود.

آیا پیشگیری از اختلالات روانی امکانپذیر می باشد؟

به طور کل راهی برای پیشگیری از اینگونه اختلالات وجود ندارد، اما بسیاری از علائم مربوط به این بیماری ها با تشخیص و درمان به موقع قابل پیشگیری خواهند بود. مراجعه به پزشک به محض مشاهده علائم به کاهش مشکلات ناشی از بماری و پیشگیری از دیگر علائم کمک موثری خواهد کرد. اگر این اختلالات ناشی از مصرف الکل یا مواد مخدر باشند، ترک آنها بسیار موثر خواهند بود.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

10 دیدگاه دربارهٔ «اسکیزوفرنی و اختلالات مربوط به آن»

  1. سلام من قرص ریسبدون صبح یدونه و شب یک ونصفی و بی پریدن صبح یدونه ظهر یدونه می خورم ایا من اسکیزوفنی دارم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      قرص ریسپریدون (Risperidone) از داروهای ضد روان پریشی و ضد جنون است که برای درمان اسکیزوفرنی، رفع علایم اختلال دوقطبی، رفع بی‌قراری در بیماران اوتیسم و درمان اختلالات اضطرابی تجویز
      می‌ گردد. برای پاسخ به سوالتان نیاز به بررسی و ارزیابی بالینی شما می باشد.

  2. سلام وقتتون بخیر دکتر
    من 16 سالمه از 10 سالگی احساس مشکلی تو برقراری ارتباط داشتم و حتی از خانوادم هم خجالت میکشیدم و راحت نبودم اما از 14 سالگی خوب نشدم که هیچ مبتلا مشکلات اضطرابی شدید شدم و با اینکه به مدت یک ساله دارو میخورم هیچ تاثیری نداشته حتی یک بار خودکشی کردم اخیر به این موضوع شک کردم نکنه اسکیزفرنی پارانویید داشته باشم از همون 10 سالگی احساس ناامنی بی اعتمادی میکردم از مادرم همش احساس میکردم که قراره بهم خیانت کنی در واقع از اعتمادم سواستفاده کنه اما الان اینقدر زیاد شده که حتی تو خوابم هم ازیتم میکنه و دیگه این بی اعتمادیو نسبت به همه مخصوصا خواهرم البته کمتر دارم و خیلی از همه خجالت میکشم بعضیی وقت ها حتی اگر بهم دست بزنه عصبانی میشم با اینکه از طرفی هم خیلی دوسش دارم لطفا راهنماییم کنید مشکلم چیه من در شهرستان زندگی می کنم به نظرتون چه روشی برای درمان مناسب تره

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      در مرحله اول مراجعه به روانپزشک و ارزیابی علت مشکلات شما و سپس انتخاب درمان براساس تشخیص پزشکتان

  3. سلام
    داداش من 23 سالشه و الان دو سال هست که براش تشخیص اسکیزوفرنی داده شده هیچ سابقه ای هم نداشتیم و مواد مخدری هم داداشم استفاده نکرده منتهی مشکلات خانوادگی زیاد داشتیم .
    در ابتدا یه دوره داروهای خیلی قوی استفاده کرد چون بیماریش یدفعه بروز کرد برای امتحانات پایان ترم درس میخوند که یهو از جاش بلند و حرفهای عجیب و غریب می زد و… بعد داروهاش رو قطع کرد هر چی ما اصرار می کردیم اون به هیچ عنوان دارو استفاده نمی کرد حتی دکترشو دیگه قبول نداشت یه چندماه همینطور بود بدون دارو تا اینکه باز بیماریش عود کرد این بار ما تهران بردیم الان با وجود اینکه دارو استفاده می کنه ولی به نظرم هنوز صدا میشنوه و با خودش حرف می زنه.
    میشه لطفا راهنمایی کنید و اینکه در حال حاضر رفتن به تهران مقدور نیست ولی بیرجند مقدور هست ما شهرستان هستیم.

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      اینکه نگران احوالات برادرتان هستین،به عنوان عامل حمایتی و ساپورتیو است که حتما به روند درمان ایشان کمک میکند.بیماری اسکیزوفرنی ،بیماری است که پایه ژنیک برایش ثابت شده است که در اثر عوامل متعددی بروز میکند.با توجه به شرح حال کاملی که دادید،ایشان نیاز به درمان دارویی ودر صورت شدت علایم نیاز به بستری شاید داشته باشند.توصیه من این است که در اولین فرصت به روانپزشک در نزدیکترین شهر مراجعه نمایید چون در صورت صلاحدید،ایشان حتما به شما راهنمایی لارم را خواهند کرد.در صورت نیاز به مشاوره دقیق تر،به کلینیک شریعتی یا آزادی مراجعه کنید.

  4. سلام من ی بار ماری جونا مصرف کردم و دچار مشکلاتی مانند صدایی مثل پارازیت تو سرمه و تو صحبت کردن دچار مشکل میشم ممنون میشم کمک کنید

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      ممکن است ربطی به یک نوبت مصرف ماری جوانا نداشته باشد و بهتر است توسط روانپزشک ویزیت و بررسی شوید.
      برای وکتر دکتر فرزانه نوبت ویزیت بگیرید.

  5. درود و سپاس
    من دختری۲۶ ساله، پدر و خواهرم شیزوفرن هستند.هیچ رابطه فامیلی ازدواجی نداشته ایم. دراین میان پدربزرگم دوقطبی ، برادرم همینطور دوقطبی
    بسیار استرس و ترس دارم.و از باردارشدنم وحشت دارم که این بیماری به فرزند من نیز منتقل میشود.ایا راه پیشگیری برای وراثت وجود نداره؟
    و سوال دومم…
    پدرم فوت کرد.اما خواهرم.. جوان.. زیبا… ولی بیماااار 🙁
    الان ده ساله بیماره.. و فقط قرص قرص قرص… همچنان هم باوجود کلوزاپین ها و امپول ها هم صدامیشنوه هم توهم داره.
    میخاستم بدونم با اینکه شرایطش و نداریم… اما اگه بتونیم بیایم تهران کلینیک شما… امیدی به بهبودیش هست؟؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      در مورد درمان می توانید از روش های دارویی و غیر دارویی مانند رواندرمانی نیز استفاده کنید تا روند اختلالا را به تعویق بیندازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *