ارتباط کلامی و غیرکلامی در زندگی مشترک

ارتباط کلامی
ارتباط کلامی

گاهی صحبت کردن و برقراری ارتباط به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما بهتر است بدانید این دو تفاوت های زیادی با هم دارند. در صحبت کردن فقط نیاز به دریافت اطلاعات دارید و پاسخی مدنظرتان نیست. در حالیکه برقراری ارتباط به طور کلامی و غیرکلامی انجام می شود.در این مقاله علاوه بر مطالب ارائه شده، می توانید به صحبت های روانشناس ما، دکتر فرشاد شیبانی، گوش دهید.

دکتر فرشاد شیبانی

دکتر فرشاد شیبانی، روانشناس و زوج درمانگر

در ادامه: متناسب با شناختی که از فرد مقابل خود دارید، می توانید ارتباط کلامی یا غیر کلامی موفقی با هم داشته باشید، با این حال روابط کلامی در بین زن و شوهر اهمیت بالایی دارد و کاهش اینگونه روابط بر روی تمام اعضای خانواده اثرات منفی خواهد داشت. در ادامه به مزایای برقراری روابط کلامی و اثرات منفی کم شدن این روابط اشاره می کنیم.

یادگیری و تقویت ارتباط کلامی باعث بهبود رابطه زن و شوهر می شود و به حل بهتر مشکلات و تعارضات بین آنها کمک می کند. داشتن رابطه موثر و موفق بین زوجین بر روی سلامت جسمی و روحی آنها تاثیر فوق العاده ای خواهد داشت و همچنین به رشد شخصیتی دو نفر کمک می کند.

علاوه بر مزیت های ذکر شده، برقراری رابطه موفق و بهبود سلامت جسمی و روحی زن و مرد بر روی فرزندان آنها نیز تاثیر مثبت می گذارد. بهبود کیفیت زندگی، سازگاری بیشتر، کاهش اضطراب ها و کاهش اختلافات از دیگر مزیت های ارتباط کلامی موثر محسوب می شوند.

اما کاهش ارتباط کلامی نیز پیامدهایی دارد. مهم ترین پیامدهای ناشی از کاهش ارتباط کلامی عبارتند از افزایش سوء تفاهم ها، افزایش میزان نارضایتی، کاهش اعتماد به نفس زن و شوهر، افزایش مشکلات و تنهایی.

تمام پیامدهای ذکر شده بر روی فرزندان این خانواده ها نیز تاثیر می گذارد. این کودکان بیش از دیگران در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند و اعتماد به نفس آنها نیز کاهش می یابد. ارتباط کلامی ناموفق والدین باعث می شود کودکان روابط اجتماعی خوبی نداشته باشند.

سبک زندگی امروزه طوریست که زن و مرد ساعت های زیادی بیرون از خانه هستند و وقتی به خانه می رسند، فرصت زیادی برای صحبت کردن ندارند. به این ترتیب ارتباط کلامی بین آنها بیش از پیش کاهش می یابد.

مسئله مهم دیگری که در این گونه روابط مهم است یادگیری مهارت های صحیح و چگونگی برقراری ارتباط می باشد. به یاد داشته باشید که در هنگام صحبت کردن با همسر یا شوهر خود باید به صحبت هایش گوش بدهید و از تحقیر یا سرزنش کردن وی اجتناب کنید. مهارت های ارتباط کلامی اینگونه است که چطور صحبت کردن و چطور گوش دادن را یاد بگیریم.

گاهی ارتباطات غیر کلامی ناسالم باعث بروز مشکلاتی می شود. . ارتباط غیر کلامی عبارت است از زبان بدن، تن صدا و تغییر حالات صورت. مشکلات ناشی از روابط غیر کلامی ناسالم عبارتند از:

  • ایجاد تضاد و درگیری

ارتباط غیر کلامی ناسالم باعث بروز سوء تفاهم و تنش خواهد شد. زمانی که این سوء تفاهم ها به وجود آیند، باعث بروز درگیری و مشکل خواهند شد. به عنوان مثال اگر در هنگام صحبت کردن با همسر خود دست به سینه بایستید، ممکن است این طرز ایستادن باعث ناراحتی همسرتان شود در حالیکه شما منظوری ندارید. یا گاهی تغییر تن صدایتان ممکن است باعث بروز ناراحتی شود.

  • ایجاد ناراحتی

به علاوه روابط غیرکلامی ناسالم باعث می شود در حضور دیگران احساس راحتی نداشته باشید. به عنوان مثال اگر تن صدای شما طعنه آمیز باشد، اما صحبت هایتان محترمانه باشند، باز هم حس تحقیر و سرزنش در فرد مقابل به وجود خواهد آمد. به هرحال به یاد داشته باشید که خیلی وقت ها اینگونه حالات و روابط عمدی نیستند و به طور ناآگاهانه ای بروز می کنند، اما باید بتوانیم به پیام های غیرکلامی و تاثیر این پیام ها بر فرد مقابل آگاه شویم.

بهتر است به چگونگی ارتباطات غیر کلامی خود دقتت کنید. گاهی برخی از این روابط باعث نزدیگی بیشتر بین زن و شوهر می شوند. به عنوان مثال یک لبخند گرم در زمان بروز مشکل یا لمس کردن دستان یکدیگر و یا حتی نزدیک شدن به یکدیگر و کنار یکدیگر ایستادن اثرات روحی مثبتی خواهند داشت و باعث تقویت پیوند می شوند. این سبک از رابطه غیر کلامی پیام شما را به طور کامل انتقال می دهد.

گاهی نیز باعث بالا رفتن درک متقابل می شود. زمانی که به صحبت های همسر خود گوش می دهید، نگاه کردن به چشم های او و تکان دادن سر به نشانه تایید به همسرتان اطمینان می دهد که به صحبت هایش گوش می دهید.

بنابراین به خاطر داشته باشید برقراری رابطه موفق تنها از طریق صحبت کردن به دست نمی آید. بهتر است مهارت های صحبت کردن، گوش دادن و روابط کلامی  غیر کلامی را یاد بگیرید تا زندگی شادی داشته باشید.
نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس

لینک منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *