ارتباط بین اختلال دو قطبی و اختلال مصرف الکل

اختلال دو قطبی و مصرف الکل0

ویژگی های مهم اختلال دو قطبی

  • افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند، بیشتر دچار علائم و نشانه های سوء مصرف الکل می شوند.
  • حدود 45 درصد از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به اختلال مصرف الکل نیز مبتلا هستند.
  • اگر بیش از حد الکل بنوشید، خطر بروز حالت جنون یا افسردگی در شما افزایش می یابد.

اختلال دو قطبی یا بایپولار با نوسانات شدید خلقی همراه است. نوشیدن الکل معمولا این نوسانات خلقی را تشدید می کند. حدود 2.6 درصد از جمعیت مردم امریکا به اختلال دو قطبی دچار هستند. اختلال دو قطبی بنا به شدت علائم به دو نوع تقسیم می شود.

اختلال دو قطبی نوع 1:

نوع 1 اختلال ترکیبی از اوج بالا و پایین اختلال می باشد. فرد باید حداقل دارای یک وضعیت جنون باشد تا پزشک اختلال دو قطبی نوع 1 را تشخیص دهد. پس از حالت جنون، فرد دچار افسردگی می شود. این دو حالت آنقدر شدید هستند که لازم است فرد بیمار بستری شود.

اختلال دو قطبی نوع 2:

نوع دوم این اختلال شامل قسمت جنون می شود. فرد باید حداقل دچار افسردگی اصلی باشد تا پزشک اختلال دو قطبی نوع 2 را در وی تشخیص دهد. حالت افسردگی 2 هفته یا بیشتر طول می کشد. به علاوه فرد قبلا نیز دچار حالت افسردگی شده که حداقل 4 روز طول کشیده است. حالت جنون یا هیپومانیک در اختلال دو قطبی نوع 2 دارای شدت کمتری است.

اختلال مصرف الکل و اختلال دو قطبی

در سال 2013 حدود 71 درصد از بزرگسالان امریکایی گفتند که طی سال گذشته مشروبات الکلی مصرف کرده اند. در زمان انجام تحقیق بیش از نیمی از این بزرگسالان طی ماه گذشته الکل مصرف کرده بودند. پس از آن برآورد شد که حدود 7 درصد بزرگسالان در امریکا دچار سوء مصرف الکل می باشند.

افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال دو قطبی می باشند. به علاوه در میان افراد مبتلا به اختلال دو قطبی تاثیر نوشیدن الکل بسیار چشم گیر و قابل توجه است. حدود 45 درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نیز دچار سوء مصرف الکل می شوند.

ترکیب اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل عواقب شدیدی در پی خواهد داشت. افرادی که به هر دوی اینها مبتلا هستند، علائم اختلال دو قطبی را به شکل شدیدتری نشان می دهند. به علاوه این افراد بیشتر به خودکشی اقدام می کنند.

علت ارتباط بین اختلال دوقطبی و اختلال مصرف الکل

محققان رابطه دقیقی بین اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل نیافته اند، اما احتمالاتی در این زمینه داده اند که عبارتند از:

  • زمانی که سوء مصرف الکل ابتدا ظاهر می شود، می تواند منجر به بروز اختلال دو قطبی شود. هر چند شواهد علمی قاطع در رابطه با این نظریه وجود ندارد.
  • افراد مبتلا به اختلال دو قطبی برای بهبود علائم خود، به ویژه علائم مربوط به جنون، به سمت مصرف الکل روی می آورند.
  • افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دارای رفتارهای بی پروا و جسورانه هستند و این رفتار با مصرف الکل در ارتباط می باشد.

اگر به هر دو اختلال دچار هستید، بسیار مهم است که کدام اختلال ابتدا ظاهر شده است. اگر ابتدا اختلال سوء مصرف الکل در شما تشخیص داده شده است، سرعت بهبود شما بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر افرادی که ابتدا به اختلال دو قطبی دچار شده اند، بیشتر با علائم مربوط به مصرف الکل و اختلال دو قطبی درگیر خواهند بود.

در بین افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مردها بیشتر از زنان به سمت مصرف الکل روی می آورند.

تشخیص اختلال دو قطبی و اختلال سوء مصرف الکل

اختلال دو قطبی و مصرف الکل

اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل تا حدی مشابه هستند. هر دو در افرادی بروز می کند که دارای سابقه خانوادگی این اختلال هستند. در افراد مبتلا به یکی از این دو اختلال مواد شیمیایی که مربوط به تنظیم خلق و خو هستند، به درستی کار نمی کنند. محیط نیز بر روی فرد و تمایل وی به مصرف الکل تاثیر می گذارد.

برای تشخیص اختلال دو قطبی، پزشک سابقه پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و در مورد تمام علائم با وی صحبت می کند. به علاوه یک معاینه کامل بر روی بیمار انجام می شود تا تمام شرایط احتمالی دیگر نیز رد شوند.

برای تشخیص اختلال مصرف الکل پزشک در مورد عادت ها و چگونگی واکنش بدن به مصرف الکل سوالاتی می پرسد. به علاوه سوء مصرف الکل به سه دسته خفیف، متوسط و شدید طبقه بندی می شود.

درمان اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل

پزشک معمولا این دو اختلال را به طور مجزا تشخیص داده و درمان می کند. به همین دلیل افراد مبتلا به هر دو اختلال ممکن است درمان کامل مورد نیاز را دریافت نکنند. حتی در زمان بررسی این دو اختلال هم محققان هر کدام را به طور مجزا مورد بررسی قرار می دهند.

پزشک ممکن است یکی از سه استراتژی زیر را برای درمان اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل پیشنهاد دهد:

  • هر مشکل را یک به یک برطرف کنید. معمولا مشکلی که فشار بیشتری به بیمار می آورد در اولویت است. در اکثر موارد اختلال مصرف الکل در اولویت قرار می گیرد.
  • هر دو اختلال را همزمان اما به طور مجزا درمان کنید.
  • رسیدگی و درمان مشکلات را ترکیب کنید.

بسیاری از افراد روش سوم را به عنوان بهترین روش در نظر می گیرند. اما در مورد چگونگی ترکیب درمان اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل تحقیق زیادی انجام نشده است.

محققان دریافته اند که ترکیبی از مصرف دارو یا گروه درمانی روش موثری برای درمان اختلال دو قطبی می باشد. برای درمان سوء مصرف الکل نیز گزینه های زیادی وجود دارد، از جمله درمان رفتار شناختی و تنظیم برنامه های مرحله ای.

منبع:

http://www.healthline.com/health/bipolar-disorder/bipolar-and-alcohol#Outlook6

نگارنده: سمیه محمدی 

برای کسب نوبت ویزیت  در واحد کرج اینجا را کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *