اختلال وسواسی جبری چیست؟

وسواس شستشو

اختلال وسواسی جبری

اختلال وسواسی جبری که بعنوان وسواس در میان مردم شناخته شده است،2 تا 5 در صد جمعیت عمومی را گرفتار کرده ،گرچه برخی تخمینها میزان این اختلال را تا 10 درصد هم ذکر نموده و آن را در رده چهار بیماری اول روانپزشکی بعد از فوبیا(ترس)،اختلالات مرتبط با مواد و اختلال افسردگی اساسی ،ذکر نموده اند.

این بیماری در اکثر موارد قبل از 25 سالگی شروع میشود و زن و مرد را تقریبا به یک اندازه گرفتار میسازد.

تحقیقات نشان داده اند که این بیماری در افراد مجرد بیش از متاهل بوده است.متاسفانه یکی از مشکلات عمده در وسواس این است که به میزان زیادی با سایر اختلالات روانپزشکی همراهی دارد.به نحوی که طبق مطالعات صورت گرفته تا 70 درصد این افراد همزمان اختلال افسردگی اساسی نیز دارا میباشند.

سایر اختلالات روانپزشکی نیز میتوانند بطور همزمان با وسواس وجود داشته باشند که در این میان همزمانی وسواس با اختلال تیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما بعد از این توضیحات مختصر در خصوص همه گیر شناسی و شیوع وسواس،کمی هم در خصوص علايم و نشانه های وسواس بحث خواهیم کرد.باید مشخص شود به چه افکار و رفتارهایی وسواس گفته می شود.

مرز افکار و رفتارهای وسواسی و نرمال چگونه مشخص میشود؟آیا همه افکاری که برای ما ناخوشایند هستند،افکار وسواسی هستند؟آیا همه رفتارهایی تکراری ما رفتار وسواسی هستند؟و دهها سوال دیگر ممکن است وجود داشته باشد که پاسخ به آنها مستلزم ارايه یک رویکرد نشا نه شناختی و پدیدارشناختی است.

همانطور که عنوان شد وسواس میتواند در قالب فکر ،رفتار و یا ترکیبی از این دو تظاهر یابد.وقتی در علم روانپزشکی صحبت از فکر وسواسی میشود منظور افکاری است که دارای این خصوصیات باشند:

1:این افکار مزاحمند.بدین معنی که وجود آنها باعث آزار و اذیت فرد میشود و فرد را مجبور میکند که بدنبال درمان این افکار برآید

2:فرد این افکار را به هیچ وجه منطقی نمیداند.

3فرد در مقابل ورود این افکار به ذهن مقاومت زیادی میکند

4:فرد این افکار را خود ناهمخوان میداند.بعنی قبول دارد که این افکار هیچ نسبتی با سایر افکار و رفتارها و ابعاد شخصیتی فرد ندارد.

5:این افکار از جنس افکار معمول و نگرانیهای روزمره فرد نیست(وجه افتراق بسیار مهم فکر وسواسی از نگرانی فرد مضطرب)

6:فرد میداند که این افکار هیچ کمکی به او نمیکند و فقط باعث ایجاد اضطراب برای او میشود

ناگفته نماند که فکر وسواسی خصوصیات دیگری نیز دارد که در نوشته های بعدی به آن اشاره خواهم کرد.دانستن این خصوصیات هم برای مراجع جهت درک بهتر مشکل خود و هم برای درما نگر جهت افتراق وسواس فکری از سایر افکار مزاحم که ممکن است بعنوان مثال در افسردگی و یا اضطراب و .. دیده شود و همینطور اتخاذ یک رویکرد درمانی مناسب کمک کننده خواهد بود.البته وسواس میتوا ند علاوه بر فکر بصورت تصویر و یا تکانه نیز تظاهر یا بد که بطور مفصل تر در نوشته های بعدی به آن خواهم پرداخت.

اما رفتار وسواسی که وسواس عملی نیز خوا نده میشود، بعنوان اجبار رفتاری آگاهانه و استاندارد و عود کننده است که فرد در جهت کاستن از اضطراب ناشی از وسواسهای فکری بکار خواهد گرفت .اما به دو نکته مهم باید توجه داشت که اولا این اعمال همیشه منجر به کاهش اضطراب نخواهند شد و ثانیا همیشه در واکنش به یک فکر وسواسی نخواهند بود.بعنوان مثال فردی که در حین راه رفتن کنار خیابان مقید به این است که حتما درختهای کنار خیابان را بشمارد ممکن است هیچ فکر وسواسی او را مجبور به انجام این کار ننموده باشد.

با این مقدمه مختصر انجام نگارش سلسله مطالب کاربردی در خصوص وسواس را آغاز نمودم.یقین دارم سوالات متعددی در خصوص سیر این بیماری،دلیل ایجاد بیماری،چگونگی درمان و نقش دارو و درمان غیر دارویی در بهبودی بیماری و ..در ذهن خواهید داشت که در نوشته های بعدی به آنها خواهم پرداخت.

 

دکتر مهدی هرمزپور روانپزشک

[divider]

کلینیک آلومینا اولین مرکز تخصصی درمان وسواس را در کشور راه اندازی نموده است.

درمان وسواس در کلینیک آلومینا توسط تیم تخصصی درمان وسواس ( روانپزشکان و روانشناسان متبحر در درمان وسواس) با روش های دارویی و غیر دارویی انجام میشود.

برای کسب اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید  یا  اینجا  کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *