اختلال مو کنی

 

اختلال موکنی  ( trichotillomania)، یک اختلال نادر روانی است که در آن فرد  بر اثر یک عامل برنگیزاننده به طور ناخودآگاه و/ یا خودآگاه موهای سر _ و حتی مناطق دیگر بدن مانند ابرو و مژه_ را می کند. علت اصلی این اختلال به طور کامل شناخته نشده است.

فرد با انجام این عمل از تنشش کاسته شده و حالتی از رضایت و آرامش موقت را تجربه می‌کند. این چرخه دایم تکرار و تکرار می شود تا جایی که منطقه به طور کامل بی مو می شود.

 

علایم بیماری

  • کشیدن مو بارها و بارها. معمولا مو سر، ابرو و یا مژه ها. البته، سایر نقاط بدن هم می تواند باشد و ممکن است در طول زمان ناحیه آسیب تغییر کند.
  • افزایش تنش قبل از کشیدن مو. و یا هنگام مقاومت در برابر کشیدن مو
  • احساس لذت و یا آرامش پس از کندن مو.
  • نازک شدن، کم شدن، و یا طاسی سر و یا دیگر مناطق بدن مانند مژه یا ابرو.
  • جویدن یا خوردن موی کنده شده.
  • بازی با موی کنده شده و یا مالیدن آن روی لب و یا صورت.

 

  درمان معمول

روان درمانی

در این روش درمانی، بیمار شرایط ایجاد کننده و نحوه ی کنترل آنها را می آموزد. برای مثال، دستی که به سمت مو می رود را به پشت گوش برده و همانجا نگه دارد.

  • درمان شناختی. در این درمان، انگیزه های تنش زای منجر به کشیدن مو، شناسایی و بررسی می شوند.
  • پذیرش و تعهد درمانی. این درمان، میل شدید به کشیدن مو پذیرفته می شود و تعهد می شود که این عمل انجام نشود. برای مثال، انگشتان را مشت کرده و به این حالت “فریز” می شود تا تنش از بین برود.

 

دارو درمانی

درمان دارویی تایید شده ایی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، پزشکان ممکن است داروی ضد افسردگی مانند کلومیپرامین (Anafranil)،  ان استیل سیستئین_ اسید آمینه تاثیرگذار بر عصاب مرتبط با خلق و خوی_ و الانزاپین (Zyprexa) _ آنتی سایکوتیک_ تجویز کنند.

در خصوص این نوع درمان با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

درمان جدید 

درمان جدید تلفیقی از دو روش زیر است.

روش نوروفیدبک و بیوفیدبک

“نوروفیدبک راهی برای تعیین کمیت و آموزش فعالیت مغز می باشد و در حقیقت نوعی ثبت نوار مغز است. اصول چگونگی کار کرد نوروفیدبک بسیار آسان است. ارتباط بین گروه ها و سلول ها در مغز افکار، احساسات و عملکردها را به وجود می آورد. این فعالیت به شکل نوارهای مغزی – تحریک های مغزی در قالب اوماج – قابل تشخیص هستند. در طول یک جلسه نوروفیدبک، سنسورها امواج مغزی شما را برای مشاهده فعالیت مغز کشف می کنند. یک کامپیوتر فعالیت مغز شما را با اهداف مورد نظر مقایسه می کند. صداها و تصاویر فورا به شما می گویند که مغز چه زمانی به هدف می رسد و چه زمانی نمی رسد – زمانی که شما در حال فعال کردن یا سرکوب کردن منطقه هدف مغز هستید این اتفاق می افتد.مانند هر مهارت دیگری، مغز نیز نیاز به تمرین و بازخورد دارد.”

“بیوفیدبک تکنیکی است برای یادگیری چگونگی کنترل عملکردهای داخلی که به طور طبیعی خارج از اراده و آگاهی انسان می باشند. شما این کار را با استفاده از ابزاری فرا می گیرید که فرایندهای ذهنی و جسمی را اندازه گیری کرده و نمایش می دهد – شما را از مواردی آگاه می سازد که به راحتی نمی توانید کشف یا احساس کنید.این کار بسیار ساده است، با استفاده از ابزار مورد نظر می توانید مشاهده کنید که چگونه توانایی شما بهبود می یابند.”

روش نوروفیدبک و بیوفیدبک برای درمان اختلال مو کنی در کلینیک آلومینا

کلینیک فوق تخصصی آلومینا با بهره گیری از متخصصین مجرب و آموزش دیده به بیماران کمک می کند تا با این شرایط رو به رو شده و آن را کنترل کند.

 

در اینجا نمونه ایی از شرح حال نوشته شده توسط یکی از بیماران این کلینیک در ” شعبه مشهد ” آورده می شود که در حال حاضر 35 جلسه ی درمانی را پشت سر گذاشته اند. این بیمار به مدت 22 سال از دو درمان معمول اشاره شده در بالا استفاده می کردند که هیچ نتیجه ایی برایشان نداشت. تنها زمانی که از روش “ بیوفیدبک و نوروفیدبک ” استفاده نمودند، بدون دخالت هر نوع درمان دیگری، موفقیت حاصل شده است :

 

” من دختری 34ساله هستم که از 13 سالگی شروع به کندن موهام کردم . اوایل کم بود ولی بتدربج شدت کندن زیاد و وسعت پیدا کرد. با هرگونه ناراحتی و استرس درس خوندن موهامو میکندم . 22 ساله که این بیماری منو داغون کرده و کلا نصفی از کاسه سرم مو نداره . خانوادم ناراحتن و خیلی دکتر اعصاب و روان منو بردن، خیلی دارو خوردم ولی موثر نبودن. خودتون میدونین که داروهای اعصاب چطورین . هیپنوتیزم هم رفتم_ حتی تهران_ ولی جوابم کرد دکتر . من ساکن مشهدم. بالاخره الان حدود چند ماهیه که کندن مو ندارم.  به کمک مادرم یه مرکزی به نام کلینیک آلومینا در مشهد (خانم گل ختمی) پیدا کردم و من روند درمان رو شروع کردم . و الان خیلی راضیم . وجای سپاس وتشکر داره از ایشان و این مرکز که منو به زندگی برگردوندن. “

 

قبل از درمان

 

IMG_20160119_094103 IMG_20160119_094110

 

پس از شروع درمان

 

IMG_20160119_094116 IMG_20160119_094121 IMG_20160119_094127 IMG_20160119_094131

 

گردآورنده : شیرین قلی زاده

شهناز گل ختمی

  • شهناز گل خظمی
  • روانشناس و نوروتراپیست

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره با متخصصین  مرکز آلومینا اینجا کلیک کنید. 

 

 

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «اختلال مو کنی»

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      به طور مستقیم خیر ولی علت کندن مو می تواند اثرگذار باشد .

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      آقای دکتر قاسم زاده به شما در زمینه تریکوتیلومانیا به شما کمک می کنند. باسپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *