7 نکته در مورد اختلال شخصیت دو قطبی ،تشخیص و درمان

اختلال شخصیت دو قطبی
اختلال شخصیت دو قطبی

اختلال شخصیت دو قطبی در صورتی که درمان نشود ،میتواند مشکلات زیادی را در بخش‌های مختلف زندگی فرد بوجود آورد مانند کار ،روابط ،خواب ،سلامتی و حتی پول .

افراد مبتلا به این اختلال گاهی به رفتارهای خطرناکی نیز دست می‌زنند که برای اطرافیان آن‌ها و یا افراد علاقمند به آن‌ها نگران کننده است و اغلب آن‌ها دلیل بروز این تغییرات را نمی‌دانند و به دنبال راهی برای یاری رسانی به فرد می‌گردند .

تعداد زیادی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت دو قطبی به مصرف مواد و الکل روی می آورند .مصرف مواد یا الکل به آن‌ها کمک میکند تا علایم ناشی از نوسانات خلقی در آن‌ها کاهش یابد .همچنین سومصرف مواد به عنوان عاملی مرتبط با حالتهای مانیاک و لذت طلبی در فرد صورت میگیرد .
افراد مبتلا به این اختلال به میزان 10 تا 20 برابر بیشتر از دیگران در معرض خودکشی قرار دارند .علائم هشدار دهنده عبارتند از :صحبت در باره خودکشی ،انجام اقداماتی مرتبط و کارهای خطرناک .در صورتی که احتمال میدهید فرد مبتلا به اختلال یاد شده در معرض خودکشی قرار دارد ،با اورژانس یا پلیس تماس بگیرید .

چگونه اختلال شخصیت دو قطبی تشخیص داده می‌شود ؟

در اولین مرحله پزشک به سایر دلایل نوسانات خلقی می‌پردازد مانند سایر بیماری‌ها و یا عوارض جانبی ناشی از داروها .چک اپ و پرسش سؤالاتی در این خصوص و ازمایشات هم به وی در جهت تشخیص بهتر کمک میکنند .

یک روانپزشک پس از بررسی تمام موارد یاد شده میتواند بیماری شما را تشخیص دهد .حتی این احتمال وجود دارد که وی با افراد خانواده و آشنایان شما صحبت کند تا میزان تغییرات خلقی شما را دریابد .

[divider]

برترین تیم درمانگران اختلال دوقطبی در مجموعه بزرگ جایروس (کلیک کنید)

[divider]

 اختلال شخصیتی دو قطبی درمان چگونه می‌شود ؟

  • داروهای زیادی برای درمان این اختلال تجویز می‌شوند مانند داروهای پیشگیری کننده و ثابت کننده نوسانات خلقی ،داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی .معمولا به فرد توصیه می‌شود تا در دوره هایی که حالتهای افسردگی و یا مانیاک را تجربه نمی‌کند ،از داروهای ویژه ای مصرف نماید تا از بروز مجدد علایم پیشگیری شود .
  • مشاوره به این افراد کمک میکند تا مصرف دارو ها را ادامه دهند و زندگی خود را مدیریت نمایند .درمانی های رفتاری -شناختی بر تغییر افکار و رفتار مرتبط با نوسانات خلقی تمرکز دارند .درمانهای میان فردی هم باعث می‌شود تا مشکلات فرد در روابط از بین بروند .درمانهای وابسته به ریتم اجتماعی هم باعث بهبود و حفظ روتین روزانه فرد می‌شوند .
  • تغییرات سبک زندگی نیز به میزان زیادی در بهبود فرد تاثیرد دارد مانند خواب کافی ،مصرف منظم مواد غذایی و ورزش و عدم مصرف الکل و مواد تفریحی .زیرا این موارد وضعیت شما را وخیم تر میکنند .در صورت ابتلا به اختلال شخصیت دو قطبی بهتر است که علایم آغاز اپیزودهای افسردگی یا مانیاک را بشناسید و قبل از آغاز آن‌ها چاره‌ای بیندیشید .
  • درمان با الکتروشوک ( ECT) زمانی انجام میگیرد که شما به کمک داروهای بی هوشی خواب هستید و به رفع نوسانات خلقی فرد کمک میکند .در این روش با استفاده از جریانهای الکتریکی نوعی تشنج در مغز بوجود می‌آید .این روش یکی از سریع‌ترین متدهای موجود برای کاهش علایم حاد است .این روش درمانی کاملاً ایمن و مؤثر بوده و بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که علایم حادی را تجربه میکنند و با مصرف داروهای تجویزی بهبود نیافته اند .
  • میتوانید با سایر اعضای خانواده و یا نزدیکان خود در خصوص ابتلا به اختلال شخصیت د و قطبی اطلاع دهید تا به شما در جهت مدیریت بهتر آن کمک نمایند .به آن‌ها اطلاعاتی در باره نحوه اثر گذاری بیماری بر شما و نیاز مندی هایتان بدهید .با کمک و پشتیبانی آن‌ها ،انگیزه بیشتری برای پیگیری روند درمانی خود خواهید داشت .
  • تعداد زیادی از افراد مبتلا به این اختلال خود از آن اطلاعی ندارند و یا سعی میکنند تا از دیگران کمک نگیرند .اگر شما فکر میکنید که یکی از نزدیکانتان به این اختلال دچار شده است ،با وی صحبت کرده و از او بخواهید تا با یک متخصص یا روان‌شناس ملاقات کند .به احساسات وی اهمیت دهید ولی به یاد داشته باشید که تشخیص بیماری باید توسط یک متخصص صورت گیرد .در صورتی که فرد به اختلال شخصیت دو قطبی و یا سایر بیماری‌های روحی روانی مبتلا باشد ،میتواند با درمان بهبود یابد

لینک منبع

گروه پزشکان جایروس

[divider]

برترین تیم درمانگران اختلال دوقطبی در مجموعه بزرگ جایروس (کلیک کنید)

[divider]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

5 دیدگاه دربارهٔ «7 نکته در مورد اختلال شخصیت دو قطبی ،تشخیص و درمان»

  1. سلام من تقریباً پنج ساله که بخاطر افسردگی دوقطبی دارو مصرف می کنم می خوام ببینم تا کی باید دارو درمانی کنم و آیا می شود بلاخره بدون دارو زندگی کرد.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام بستگی به شدت و ماندگاری علائم و خصوصیات فردی هر شخصی دارد و پیشنهاد میشود در کنار درمان دارویی رواندرمانی نیز برای شما بسیار مفید خواهد بود.

  2. ابوالفضل ابوپور

    من اصلا نمی توانم چ با پسر و دختر رابطه برقرار کنم
    خیلی زود عصبی میشم
    به چند پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کردم
    ولی یه مشت قرص واسم تجویز می‌کنند قرص هارو میخورم میرم عالم هپرود گیج و گمراه و بی حس میشم چیکار کنم چند راهکار های مفید رو بهم معرفی کنید
    من یه مدت خوب بودم اصلا مشکل نداشتم یه دفعه اینطوری شدم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی از لحاظ پزشکی و اخلاقی بدون بررسی های بالینی و طبی امکان تشخیص، تجویز و تنظیم دوز مصرفی و یا راه کار مناسب نمی باشد. بنابر این لازم است حتما تحت نظر روانپزشک قرار گیرید تا طی بررسی، علت مشخص گردد و متناسب با آن، حین جلسات رواندرمانی و در صورت لزوم دارو درمانی، درمان حاصل گردد. دوست گرامی در برخی موارد، شروع دارو درمانی ممکن است با برخی حالات و عوارض باشد که تحت نظر پزشک هیچ مشکلی ندارد و این نباید موجب قطع مصرف خودسرانه دارو گردد. برای درمان کامل، مسیر درمانی باید درست و کامل انجام شود. در صورت تمایل میتوانید از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. ابوالفضل ابوپور

    سلام به همه دوستان من اختلال دو قطبی دارم اما خانواده ام ب من بی اهمیت هستند معافیت سربازی هم در باره این بیماری گرفتم لطفاً راهنماییم کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی باید تحت نظر روانپزشک قرار گیرید. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با یکی از مراکز تماس بگیرید تا همکاران برای دکتر ندا فرزانه یا دکتر سینا قاسمی تایم ویزیت هماهنگ نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *