اختلال دو قطبی و مناسب ترین راهکارها برای مدیریت آن

مهم نیست که چقدر احساس عدم کنترل بر روی اوضاع دارید، مهم این است که به یاد داشته باشید شما در برابر اختلال دو قطبی ناتوان نیستید. جدای از درمانی که شما از دکتر یا درمانگر خود دریافت می کنید، می توانید  کارهایی را انجام دهید و از این طریق نشانه های خود را کنترل کنید. از جمله کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از آموزش خود در مورد اختلال دوقطبی، داشتن سبک زندگی سالم و ارتباط با افرادی که بتوانید در شرایط بحرانی بر روی آنها حساب کنید. با مهارت های مقابله ای خوب و یک سیستم حمایتی جامع، می توانید علائم اختلال دوقطبی را مدیریت کرده ، تعادل خود را حفظ کنید  و به گونه سازنده ای زندگی کنید.

اختلال دو قطبی

 

 

چه کارهایی برای مقابله با اختلال دوقطبی می توانید انجام دهید؟

زندگی خوب با اختلال دوقطبی نیازمند سازگاری های ویژه ای است. همانند افراد مبتلا به دیابت که انسولین مصرف می کنند اگر مبتلا به اختلال دوقطبی هستید بایستی انتخاب های سالمی را برای خود رقم بزنید. انتخاب های سالم به شما کمک می کند که علائم خودتان را تحت کنترل داشته باشید و دوره های چرخش خلق را کاهش دهید.

مدیریت اختلال دوقطبی با درمان مناسب به ویژه دارو درمانی آغاز می شود. اما راههای دیگری هم وجود دارد تا بتوانید به خودتان کمک کنید. این گام ها می توانند در روند بیماری شما تاثیر گذار باشند، به شما این امکان را می دهند تا کنترل بیشتری بر علائم خود داشته باشید و از عود علائم جلوگیری کنید.

 

گام 1: در درمان خود نقش فعالی ایفا کنید.

مشارکت کامل و فعال در درمان خود داشته باشید. در مورد اختلال دوقطبی همه چیز را بدانید و در زمینه بیماری خودتان متخصص شوید. در رابطه با علائم  اختلال دو قطبی مطالعه کنید و تمامی گزینه های درمانی خود را بررسی نمایید. هرچه شما نسبت به اختلال دوقطبی آگاه تر باشید بهتر می توانید با علائم مقابله کرده و انتخاب های بهتری داشته باشید.

ابا افزایش اطلاعاتتان درباره اختلال دوقطبی، می توانید با پزشک یا درمانگر خود در روند درمان همکاری کنید. سوالات و نظراتتان را مطرح کنید و از این بابت نگران نباشید. رابطه میان بیمار و درمانگر بخش مهمی در روند درمان محسوب می شود.

 

کارایی درمان خود را از طریق موارد زیر بالا ببرید:

 

صبور باشید:  انتظار نداشته باشید که درمان فوری و کامل انجام شود بلکه در روند درمان صبور باشید. این موضوع به شما کمک می کند که بهترین و مناسب ترین انتخاب را در روند درمان خود داشته باشید که با شرایط شما متناسب باشد.

 

برقراری ارتباط با ارائه کننده خدمات درمانی طی روند درمانتان: ممکن است برنامه درمان شما با گذشت زمان تغییر کند بنابراین بایستی ارتباط خودتان را با پزشک یا درمانگر خود حفظ کنید. در رابطه با شرایط و نیازهای خودتان با درمانگرتان صحبت کنید. در مورد علائم و عوارض جانبی داروها صادق باشید و با پزشک خود مشورت نمایید.

 

داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید: اگر دارو مصرف می کنید بایستی تمام دستورالعمل ها را دنبال کنید. بدون صحبت کردن با پزشک خود دوز داروی مصرفی خود را تغییر ندهید.

 

دریافت درمان مناسب:اگرچه دارو ممکن است  به شما در کنترل بعضی علائم اختلال دوقطبی کمک کند اما رواندرمانی به شما مهارتهایی را آموزش می دهد که در تمامی حوزه ها به شما کمک خواهد کرد.رواندرمانی میتواند در یادگیری نحوه برخورد با اختلال خود، مقابله با مشکلات، تنظیم خلق و خوی شما، تغییر نحوه فکر کردن و بهبود روابط به شما کمک کند.

 

اختلال دو قطبی

 

گام 2:  بر علائم و خلق خود نظارت داشته باشید.

بسیار مهم است که بر علائم و احساسات خود نظارت داشته باشید. اگرچه علائم مانیا و افسردگی واضح و آشکار هستند اما بایستی کوچکترین تغییرات مشاهده شده در خلق ، الگوی خواب، سطح انرژی و افکار خود را جدی بگیرید. اگر مشکل را سریع شناسایی کنید قادر خواهید بود تغییرات خلقی کوچک را مدیریت کنید قبل از آن که به یک دوره مانیا یا افسردگی کامل تبدیل شوند.

 

شناسایی عوامل و نشانه های هشدار دهنده: بسیارمهم است که نشانه های هشدار دهنده شروع یک دوره مانیا یا افسردگی را تشخیص دهید. لیستی از علائم خلقی خود را که در دوره های قبلی تجربه کرده اید تهیه نمایید. همچنین سعی کنید عوامل برانگیزاننده ای را در گذشته منجر به شروع یک دوره مانیا یا افسردگی گشته اند را شناسایی نمایید.

برخی ازعوامل رایج عبارتند از:

  • استرس
  • مشکلات مالی
  • مشاجره با افراد مهم زندگی
  • مشکلات در مدرسه یا کار
  • تغییرات فصلی
  • کمبود خواب

 

دانستن علائم و نشانه های هشدار دهنده بسیار مفید خواهد بود. اگر شما به طور منظم علائم و خلق خودتان را چک کنید می توانید کوچکترین تغییرات را در خودتان شناسایی نمایید. بسیار خوب است که یک جدول برای نظارت بر علائم و خلق خودتان به صورت روزانه داشته باشید. ضمن آن که می تواند اطلاعاتی از قبیل میزان ساعات خواب شما، وزن و داروهایی که مصرف می کنید در اختیار شما بگذارد.

 

یک جعبه ابزار سلامتی بسازید: اگر شما علائم هشدار دهنده ای از مانیا یا افسردگی را مشاهده کردید، بسیار مهم است که سریع عمل کنید. در چنین زمانی، بسیارمفید خواهد بود که یک جعبه ابزار سلامتی داشته باشید. جعبه ابزار سلامتی شامل مهارت های مقابله ای و فعالیت هایی است که به شما در حفظ یک حالت پایدارکمک خواهد کرد.

تکنیک های مقابله ای موثر بایستی با موقعیت، علائم و ترجیحات شما همخوان باشند. دست یافتن به بهترین موثرترین تکنیک ها نیازمند زمان و تجربه است. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ابزارهای زیر را برای کاهش علائم و حفظ شرایط خود مفید دانسته اند:

 

  • با یک شخص حامی صحبت کنید.
  • 8 ساعت کامل بخوابید.
  • عضو گروههای حمایتی شوید.
  • با پزشک یا درمانگر خود تماس بگیرید.
  • یک فعالیت شاید یا خلاقانه برای خود ترتیب دهید.
  • ورزش کنید.
  • از افراد مهم زندگی خود درخواست کمک کنید.
  • محرک ها را در محیط خود افزایش یا کاهش دهید.

 

یک برنامه برای شرایط اورژانسی در نظر داشته باشید: علی رغم تلاش های بسیار ممکن است شما علائم کامل افسردگی یا مانیا را تجربه کنید و عود علائم اختلال دو قطبی اتفاق بیوفتد. در شرایط بحرانی که ایمنی شما در معرض خطر قرار دارد، ممکن است افراد مهم زندگیتان و یا پزشک شما مسئول مراقبت از شما باشد. با این حال داشتن یک برنامه برای مدیریت بحران به شما کمک می کند که مسئولیت خودتان را در درمان کماکان بر عهده داشته باشید.

 

یک برنامه مدیریت بحران معمولا شامل موارد زیر است:

  • یک لیست تماس های اضطراری : پزشک، درمانگر، اعضای خانواده تان
  • فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید از جمله اطلاعات مربوط به دوز دارو
  • علائمی که در صورت بروز نیازمند کمک از جانب دیگران می باشد و ارائه اطلاعات درباره سایر مشکلات سلامتی که دارید.
  • ترجیحات درمانی:  چه کسی از شما مراقبت می کند؟ چه درمان ها و داروها برای شما موثر بوده اند و چه درمانهایی ناکارآمد بوده اند؟ چه کسی مجاز است که از طرف شما تصمیم گیری کند؟

 

اختلال دو قطبی

گام 3: ارتباطات چهره به چهره برقرار کنید.

داشتن یک سیستم حمایتی قوی برای حفظ شادی و سلامتی شما ضروری است. اغلب، داشتن فردی که بتوان با او صحبت کرد نقش مهمی در کاهش علائم افسردگی در اختلال دو قطبی و افزایش انگیزه شما دارد. این افراد بایستی شنوندگان خوبی بوده و افراد در دسترسی باشند تا بتوانند یک شبکه حمایتی قوی برای شما ایجاد نمایند. در این صورت بیشتر احتمال دارد که بتوانید علائم  خود را مدیریت کنید.

 

منزوی نشوید: شبکه حمایت اجتماعی در روند اختلال دوقطبی بسیار حائز اهمیت است. بایستی افرادی را داشته باشید که بتوانید در لحظات دشوار بر روی آنها حساب کنید. انزوا و تنهایی می تواند باعت تشدید علائم افسردگی شما شود.  بنابراین ارتباط منظم با دوستان و افراد حامی اثرات درمانی دارد. نزدیک شدن به دیگران نشانه ضعف شما نیست. شما سربار دیگران نخواهید بود و افراد مهم زندگیتان مشتاقانه در کنار شما خواهند بود.

 

پیوستن به  گروه های حمایتی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی: صرف زمان با افرادی که می دانند شما چه شرایطی را تجربه می کنید و صادقانه شما را درک می کنند می تواند اثرات درمانی داشته باشد.. شما همچنین می توانید از تجربه های مشترک و توصیه های اعضای گروه بهره مند شوید.

 

روابط جدیدی شکل دهید: انزوا و تنهایی اختلال دوقطبی شما را بدتر می کند اگر شما یک شبکه پشتیبانی ندارید، می توانید بر روی آن حساب کنید، اقدامات لازم را برای ایجاد روابط جدید انجام دهید. سعی کنید از یک کلاس، پیوستن به یک کلیسا یا یک گروه مدنی، داوطلب شدن یا حضور در رویدادهای اجتماعی خود استفاده کنید.

 

  • 10 نکته کمک کننده برای ایجاد روابط جید
  • با یک نفر در مورد احساسات خود صحبت کنید.
  • به صورت داوطلبانه به فرد دیگری کمک کنید.
  • یک دوست را به ناهار یا قهوه دعوت کنید.
  • یکی از دوستانتان را به فیلم، کنسرت یا دورهمی دعوت کنید.
  • به یک دوست قدیمی ایمیل بزنید یا با او تماس بگیرید.
  • یک برنامه شام هفتگی تنظیم کنید.
  • با شرکت در کلاس یا عضویت در یک مجموعه با افراد جدید ملاقات کنید.
  • با یک مشاور یا درمانگر جلساتی را داشته باشید.

 

گام4: یک برنامه فعال روزانه داشته باشید.

سبک زندگی شما از جمله خواب، خوراک و ورزش تأثیر قابل توجهی در روحیه شما دارد. کارهای زادی وجود دارد که می توانید در زندگی روزمره  خود انجام دهید تا علائم افسردگی و مانیای خود را تحت کنترل داشته باشید.

 

ساختار بخشیدن به زندگی خود:ایجاد یک برنامه مرتب روزانه می تواند در تثبیت خلق بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی موثر واقع شود. برای مثال داشتن  زمان های تعیین شده برای خواب، خوردن، ورزش، کار و …. بسیار تاثیر گذار است.بنابراین سعی کنید یک برنامه منظم حتی در زمانهایی که خلق شما بالا و پایین می شود داشته باشید.

 

به طور مرتب ورزش کنید:ورزش تاثیر مثبتی بر روی خلق و خوی شما دارد و ممکن است باعث کاهش تعداد دوره های تغییر خلق شما شود. تمرین های هوازی مانند ورزش، رقص، شنا، کوهنوردی فعالیتهایی هستند که می توانند علادم افسردگی را کاهش دهند.  بنابراین سعی کنید حداکثر 30 دقیقه فعالیت را به به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

 

برنامه منظم خواب و بیداری: خواب کم ممکن است یک عامل برانگیزاننده دوره های مانیا باشد. بنابراین برنامه خواب خود را منظم کنید. برای بعضی از مردم، حتی چند ساعت کاهش خواب می تواند مشکل ساز شود. بهترین توصیه این است که یک برنامه خواب و بیداری منظم داشته باشید.

 

اختلال دوقطبی

گام 5: استرس را به حداقل برسانید

استرس می تواند موجب وقوع شیدایی و افسردگی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی شود، بنابراین کنترل آن بسیار مهم است. محدودیت های خود را در خانه و محل کار در نظر داشته باشید و مسئولیت هایی بیش از انچه در توانتان است بر عهده نگیرید.

 

یاد بگیرید که چگونه خودتان را آرام سازید:تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و تصاویر هدایت شده می تواند در کاهش استرس بسیار موثر باشد. آرامسازی روزانه می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و افسردگی را در حالت خاموش نگه دارد.

 

برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید:فعالیت هایی را که از انجام دادن پانها احساس خوبی دارید در برنامه خود بگنجانید. برای مثالبه تماشای یک فیلم خنده دار بروید، پیاده روی در ساحل، گوش دادن به موسیقی، خواندن یک کتاب خوب یا صحبت با یک دوست نیز می توانند بسیار مفید واقع شوند.

 

لینک منبع

 

 

 

زهرا بابایی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *