اختلال دو قطبی و مصرف الکل

اختلال دو قطبی

  • افرادی که مبتلا به اختلال دو قطبی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سوء مصرف الکل هستند.
  • حدود 45 درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دچار اختلال مصرف الکل نیز هستند.
  • اگر بیش از حد الکل مصرف می کنید، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روحی و افسردگی هستید.

اختلال دو قطبی یا بایپولار با نوسانات خلقی شدید همراه است. این اختلال دو نوع است، اختلال دو قطبی نوع 1 و نوع 2. این دو نوع براساس شدت علائم توصیف می شوند.

اختلال دو قطبی نوع 1:

ترکیبی از اختلالاتی با اختلافات شدید اختلال دو قطبی نوع 1 نامیده می شود. شما باید حداقل یکی از ویژگی های جنون را داشته باشید تا اختلال دو قطبی نوع 1 در شما تشخیص داده شود. در این بیماری، جنون با نوعی افسردگی همراه است. شدت این اختلالات آنقدر شدید هستند که ممکن است فرد بستری شود.

اختلال دو قطبی نو 2:

اختلال دو قطبی نوع 2 شامل رویداد جنون می باشد. در این شرایط حداقل یک بار باید به افسردگی اصلی مبتلا شده باشید تا پزشک اختلال دو قطبی نوع 2 را تشخیص دهد. افسردگی نیز حداقل 2 هفته طول می کشد. به علاوه فرد طی حداقل 4 روز، یک یا چند رویداد جنون را تجربه خواهد کرد.

اختلال دو قطبی و مصرف الکل

در سال 2013 حدود 71 درصد از بزرگسالان گفتند که طی یک سال گذشته الکل مصرف کرده اند. در زمان انجام بررسی، بیش از نیمی از بزرگسالان در ماه گذشته الکل مصرف کرده بودند. در نتیجه برآورد شد که حدود 7 درصد بزرگسالان دچار اختلال مصرف الکل می باشند.

اختلال دو قطبی0

افرادی که دچار سوء مصرف الکل هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال دو قطبی هستند. در بین افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، تاثیر نوشیدن سرسام آور است. به علاوه حدود 45 درصد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، دچار اعتیاد به الکل می باشند.

ترکیبی از اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل عواقب شدیدی در پی خواهد داشت. افراد در هر دو شرایط دارای علائم شدید دو قطبی خواهند بود. به علاوه به شدت در معرض اقدام به خودکشی می باشند.

چه چیزی باعث ارتباط بین الکل و اختلال دو قطبی می شود؟

محققان ارتباط مشخصی بین اختلال دو قطبی و سوء مصرف الکل پیدا نکردند، اما احتمالاتی در این مورد وجود دارد که عبارتند از:

  • هنگامی که اختلال مصرف الکل در ابتدا ظاهر می شود، می تواند باعث بروز اختلال دو قطبی شود. گرچه هیچگونه شواهد علمی قطعی برای این مورد وجود ندارد.
  • افراد مبتلا به اختلال دو قطبی به خاطر بهبود علائم ناشی از آن به سمت مصرف الکل رو می آورند.
  • افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بی پروا هستند و سوء مصرف الکل با چنین رفتاری سازگار است.

اگر مبتلا به هر دو شرایط هستید، مهم است بدانید کدام یک زودتر بروز کرد. اگر در ابتدا مشکل الکل در شما تشخیص داده شود، فرایند درمان سریعتر انجام خواهد شد. از طرف دیگر افرادی که ابتدا به اختلال دو قطبی دچار می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به علائم سوء مصرف الکل می باشند. در میان افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، مردان بیشتر از زنان به مصرف الکل رو می آورند.

این اختلالات چگونه تشخیص داده می شوند؟

اختلال مصرف الکل و اختلال دو قطبی تا حدی مشابه هستند. هر دو مورد در افرادی بیشتر رخ می دهد که دارای سابقه خانوادگی این اختلالات می باشند. در افرادی که به اختلال دو قطبی یا سوء مصرف الکل مبتلا هستند، مواد شیمیایی تنظیم کننده خلق و خو در مغز به درستی کار نمی کنند. محیط زندگی نیز بر روی تمایل فرد بر روی مصرف الکل تاثیر می گذارد.

برای تشخیص اختلال دو قطبی، پزشک سوابق پزشکی فرد را مورد بررسی قرار داده و در مورد تمام علائم مشاهده شده با بیمار صحبت می کند. به علاوه معایناتی برای رد کردن دیگر احتمالات نیز انجام می شوند.

برای تشخیص اختلال مصرف الکل، پزشک سوالاتی در مورد عادات و عکس العمل های بدن بیمار در مقابل نوشیدن الکل خواهد پرسید. اختلال مصرف الکل نیز به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود.

نگارنده: سمیه محمدی

جهت نوبت ویزیت در شعب تهران و کرج اینجا را کلیک کنید

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *