اختلال خواب را چگونه درمان کنیم؟

اختلال خواب را چگونه درمان کنیم؟

درمان اختلال خواب
اختلال خواب، به شرایطی اطلاق می شود که توانایی خوابیدن نرمال در فرد دچار مشکل می شود. علل ایجاد این اختلال متغیر است و ممکن است متاثر از عادت های مردم قبل از رفتن به تخت خواب و مشکلات پزشکی آن ها باشد.
اگر از خواب بیدار شدید و بعد احساس کردید که به میزان کافی استراحت نکردید و یا کسل هستید، احتمالا از نوعی اختلال خواب رنج می برید و بهتر است حتما به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

چرا خوابیدن مهم است؟

اهمیت خواب
کمبود خواب می تواند اثرات جدی و تهدید کننده ای به هم راه آورد.برای مثال مشکلات شخصی، تصادفات، عملکرد ضعیف کاری، آسیب های متعدد، مشکلات حافظه، نوسانات خلقی که به کمبود خواب منجر می شوند علاوه بر این محققان دریافتند که اختلالات خواب می تواند تا حدی به مشکلات قلبی، مشکلات، دیابت و حتی چاقی بیش از حد هم شود.

علایم اختلالات خواب کدامند؟

علائم اختلالات خواب

علایم اختلالات خواب، تا حد زیادی به نوع آن بستگی دارد و می تواند از ملایم تا شدید متغیر باشد. اما از هر نوعی که باشد می تواند شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

_ هیپوسومنیا (خواب آلودگی در روز)
_ اینسومنیا (کاهش خواب کافی یا عمیق یا بیدار شدن های متناوب در خواب، خروپف های بلند، آپنه یا قطع جریان تنفس حین خواب، حرکات پاها، تمایل به حرکت پاها در شب، خواب گردی و کابوس)

چرخه ی خواب 

چرخه اختلالات خواب
یک چرخه ی خواب نرمال،۲ بخش اصلی Rem و غیر Rem دارد. Rem مخفف حرکت سریع چشم است.
در خلال مراحل خواب، که هنوز نسبتا هوشیار هستیم، امواج سریع و کوچکی به نام بتا از مغز تولید می شود و همین طور که شروع به آرامش یافتن می کند امواج محدودی به نام امواج آلفا تولید می شود.
مرحله ی Rem با آرامش و ریلکس شدن ماهیچه ها (آرامش عضلانی)، رویا دیدن، حرکات سریع متناوب چشمی همراه است. مرحله ی خواب نان رم به ۴ مرحله تقسیم شده است. خواب غیر Rem  حدود 75% زمان خواب طبیعی را اشغال می کند ۲۵% باقی مانده مربوط به خواب Rem است. اختلالات خواب معمولا این دوره ها را مختل می کنند.

در طول روز به چه میزان خواب نیاز داریم؟

نیاز به خواب
نیاز به خواب در افراد و سنین مختلف، متفاوت است. بعضی از افراد بالغ در طول شبانه روز به 5 و بعضی دیگر به 10 ساعت خواب نیازمند اند. اما تحقیقات انجام شده بیان می دارند که میانگین خواب افراد بالغ بین 7 تا 8 ساعت در شبانه روز است.
هرچه سن کم تر باشد میزان خواب مورد نیاز بیش تر است برای مثال در نوجوانان 9 ساعت خواب نیاز است و هر نوزاد به 19 ساعت خواب شبانه نیاز دارد.

اینسومنیا چیست؟

اینسومنیا
اینسومنیا ناتواتی در شروع و یا قطع خواب است. همه ی افراد در طول زندگی خود ممکن است اختلالات خواب را تجربه کنند اما در صورتی که این اختلالات پیوسته رخ دهد، ممکن است به اینسومنیا منجر شود. بی خوابی شایع ترین اختلال خواب در ایالات متحده محسوب می شود و مطالعات نمایش می دهد که 95 درصد آمریکایی ها در طول زندگی خود یک دوره بی خوابی را تجربه کرده اند.

علت اینسومنیا (بهداشت خواب) 

 

علت اینسومنیا
ضعف بهداشت خواب اشاره به عادت های بدی دارد که توانایی خوابیدن را از فرد سلب می کند. مثل نوشیدن قهوه یا کافئین در شب، سیگار کشیدن، خوردن غذاهای سنگین در شب، خوابیدن با نور نامناسب و چراغ روشن، تلویزیون روشن، رایانه ی روشن، استفاده از تلفن همراه و… نیز می تواند باعث بی خوابی شود.

مشکلات روانی بی خوابی (اینسومنیا)

مشکلات روانی بی خوابی
عدم رعایت بهداشت خواب، تنها عاملی نیست که به بی خوابی منجر می شود، مشکلات روحی روانی مانند استرس،
اضطراب، (مشکلات اقتصادی، از دست دادن شریک زندگی)و… هم می تواند دلیل بی خوابی باشد. قرص ها و داروهایی که برای مقابله با بیماری های روحی روانی تجویز می شود می تواند پیامد های بی خوابی را به همراه آورد.

دلایل بی خوابی -اینسومنیا

دلایل بی خوابی

بی خوابی اغلب با سایر شرایط پزشکی مرتبط است:

_درد مزمن
_ COPD
_ آپنه خواب
_ نارسایی قلبی
_ آرتروز
_ مشکلات تیروئید
_ سکته مغزی
_ آلزایمر
_ پارکینسون
_افسردگی
_مشکلات درون ریز

 علل بی خوابی:

_ حاملگی
_ قاعدگی
_ یائسگی
_سن

سایر علل شایع بی خوابی عبارتند از:

علل بی خوابی
_ بارداری
_ یائسگی
_ سن

بی خوابی ممکن است در مردان و زنان بالای 65 سال، به علت تغییرات هورمونی ایجاد می شود.

آپنه ی خواب چیست؟

آپنه خواب
آپنه ی خواب به قطع جریان تنفس حین خواب گفته می شود که فرد در هنگام خواب دچار مشکل تنفسی می شود. این قطع جریان می تواند از چند ثانیه طول بکشد و گاهی می تواند ادامه داشته باشد و چرخه ی خواب نان رم را تغییر بدهد و حتی باعث شود فرد مبتلا به آپنه از خواب بیدار شود. این بیدار شدن باعث بی خوابی و خواب آلودگی در طول روز می شود.
چه کسی به آپنه مبتلا می شود؟
آپنه خواب
علل رایج آپنه ی خواب: اضافه وزن است کشیدن سیگار، نوشیدن الکل، استفاده از  آرام بخش ها، گرفتگی های بینی، اختلالات قلب، سکته یا تومورهای مغزی نیز فرد را در معرض ابتلا به آپنه قرار می دهند. افراد مبتلا به انسداد راه های هوایی (بزرگ شدن لوزه ها) هم در معرض خطر آپنه ی خواب قرار دارند.

سندروم پای بی قرار چیست؟

سندروم پای بی قرار
یکی دیگر از اختلالات سیستم عصبی (RLS)یا سندروم پای بی قرار است که باعث اختلالات خواب می شود. این اختلال بیش تر در شب ها اتفاق می افتد و باعث بر هم زدن خواب می شود دلایل ابتلا به سندروم پای بی قرار هنوز به طور کلی شناخته شده نمی باشد اما احتمال ژنتیک و ارث رسیدن از والدین برای ابتلای آن وجود دارد و مقادیر کم آهن در نیز ممکن است به سندروم پای بی قرار منجر شود.

علایم سندروم پای بی قرار:

وقتی دراز کشیده اید، احساس ناراحتی در پای خود می کنید، طوری که مجبور می شوید پاهایتان را تکان دهید هم چنین احساسی ممکن است در بازوها، تنه و حتی سر شما هم حس شود. این احساس ، خواب شما را بر هم می زند ،در شب ها شدید تر می شود

درمان سندروم پای بی قرار:

_ تکان دادن پاها
_ درمان شرایط مرتبط با بیماری(نوروپاتی محیطی- دیابت)
_ تغییر در شیوه زندگی (ترک سیگار، کاهش کافئین، الکل، ورزش کنید، مکمل آهن بخورید، داروهایی مثل بنزودیازپین…، توسط پزشک تجویز می شود)

 نارکولپسی چیست؟

نارکولپسی
یک اختلال عصبی است که موجب خواب آلودگی شدید در طی روز می شود و در طی این اختلال بیماران در طی فعالیت های روزانه، ناگهان به خواب می روند (بیداری غیر قابل کنترل است)

علایم نارکولپسی عبارتند از:

_ خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
_ از دست رفتن تن ناگهانی عضله (کاتاپلسیک)
_ هذیان
هنگامی که بیدار می شوید برای چند ثانیه، توانایی صحبت و حرکت را ندارید. فلج خواب، چند ثانیه طول می کشد تا چند دقیقه پس از آن، فرد به طور کامل بهبود می یابد.

درمان نارکولپسی:

تغییرات شیوه ی زندگی (رعایت بهداشت خواب، کاهش مصرف کافئین، تنباکو، الکل) آفتاب بگیرید، ورزش کنید و…

راه رفتن در خواب:

راه رفتن در خواب، یک اختلال رفتاری است که در طول خواب عمیق رخ می دهد. شخص در حال حرکت است و رفتارهای پیچیده تر انجام می دهد در حالی که هنوز در خواب است. راه رفتن در خواب در کودکان از بزرگسالان شایع تر است و در افرادی که از خوابیدن محروم شده اند اتفاق می افتد یعنی احتمال بیش تری وجود دارد. افرادی که در خواب راه می روند به سختی از خواب بیدار می شوند و بعد از بیدار شدن چیزی به یاد نمی آورند.

دلایل خواب گردی:

دلایل خواب گردی

_ محرومیت از خواب
_ نداشتن برنامه ای منظم برای خواب
_ فشار
_ مستی
_ استفاده از داروهای خاص، محرک، آنتی هیستامین، آرام بخش

درمان خواب گردی:

_ استفاده از دارو و مراجعه به روانپزشک
_ تکنیک های آرامش Relaxation
_ بیدار کردن سریع بیمار

مشکلات بی خوابی حاصل ازکارهای شیفتی:

این گونه از اختلالات خواب، برای افرادی اتفاق می افتد که کارهای شیفتی دارند و معمولا شیفت شب اند. از ساعت 10 شب تا 6 صبح سرکارند.

تشخیص اختلالات خواب:

تشخیص اختلال خواب

برای تشخیص اختلالات خواب، لازم است حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید زیرا وی از شما شرح حال می گیرد، معاینه ی فیزیکی انجام می دهد، تاریخچه ی بیماری های شما را بررسی می کند و ممکن است از شما بخواهد شبی را در کلینیک تست خواب بگذرانید. دستگاه پلی سومنوگرافی در یک شب به شما متصل می شود، حرکات چشم شما، تنفس، فعالیت های مغز و سایر معیار ها توسط پزشک ارزیابی می شود. نتایج ممکن است نشان دهنده ی اختلالاتی نظیر آپنه ی خواب و یا سایر مشکلات مربوط به خواب شود.

درمان اختلالات خواب:

درمان اختلال خواب

درمان اختلالات خواب عموما به عامل ایجاد کننده ی آن ارتباط دارد. نارکولپسی، سندروم پای بی قرار با تغییراتی در شیوه ی زندگی، دارو درمانی قابل درمان اند. بی خوابی هم همین طور، از این قاعده مستثنی نیست. خواب گردی، هم با تغییرات شیوه ی زندگی  رعایت بهداشت خواب درمان می شود. گاهی استفاده از روش هیپنوتیزم هم در درمان خواب گردی موثر است. یک دستگاه تنفسی CPAP ممکن است برای باز نگه داشتن مسیر هوایی در طول شب به مبتلایان آپنه کمک می کند. بیوفیدبک روشی برای کنترل استرس و اضطراب است. برای خوابیدن بهتر ورزش کنید از نوشیدن کافئین، چای، نوشیدنی های سودا، غذاهای چرب در شب بپرهیزید. عصرانه بخورید غذاهای تند نخورید، الکل نخورید.

غذاهای مفید بخورید: 

غذاهای مفید

سی ریال بخورید، چند کراکر کوچک، خوردن مقداری پنیر به عنوان عصرانه می تواند مفید باشد. بسیاری از محققان اعتقاد دارند حداقل 1 ساعت قبل از رفتن تخت خواب نباید چیزی خورد.

قبل خواب، تلویزیون را خاموش کنید، بازی های کامپیوتری نکنید، از اینترنت استفاده نکنید. بعضی از برنامه ها ممکن است هوشیاری ذهنی را افزایش دهد و باعث می شود در تمام طول شب هنگام خواب به آن ها کمک کنید.

محقق و مترجم: میلاد اسد بیگی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)