اختلال حرکتی اندام در هنگام خواب

اختلال حرکتی اندام

اگر در طول حرکات ناگهانی را تجبه می کنید، ممکن است دچار اختلالات حرکتی اندام شده باشید. این حالت که میوکلونوس خواب و یا میوکلونوس شبانه نیز نامیده می شود، شامل حرکات متناوب با اسپاسم، پرش و حرکات تند و سریع در طول شب می باشد.

عموما این حرکات غیرقابل کنترل در پاها اتفاق می افتند، اما در قسمت های دیگر بدن نیز ممکن است این حالت رخ دهد. میوکلونوس خواب با سندروم پای بیقرار فرق دارد، گرچه افرادی که به این تیک عصبی شبانه دچار هستند، ممکن است سندروم پای بیقرار را نیز تجربه کنند.

اغلب افراد مبتلا به این مشکل از وجود آن آگاه نیستند، بلکه اطرافیان از حرکات غیرارادی آنها در شب به وجود چنین مشکلی پی می برند. فرد ممکن است حرکت یا کشش های ناگهانی در لحظات قبل از خواب واقعی انجام دهد. این حرکات ممکن است در طول شب رخ دهند و برای چند لحظه بیشتر طول نکشند – گرچه برخی از آنها ممکن است ساعت ها طول بکشند.

اختلال حرکتی اندام 1

فرد ممکن است علائمی مانند سندروم پای بی قرار و بروز حساسیت در قسمت ران شود. به علاوه افراد مبتلا به میوکلونوس خواب ممکن است دچار بی خوابی شب یا خواب آلودگی در طول روز می شوند که به خاطر نداشتن خواب کافی در هنگام شب می باشد.

مایوکلونوس خواب ممکن است علائم هشدار دهنده ای برای یک بیماری جدی مانند دیابت، کم خونی و یا بیماری کلیوی باشند. به همین دلیل در صورت مشاهده علائم این اختلال یا تیک شبانه به پزشک مراجعه کنید. برخی بررسی ها یک ارتباط بین اختلال حرکتی اندام و بیماری پارکینسون و همچنین سایر اختلالات عصبی مشابه یافته اند.

داروهایی مانند ضدافسردگی ها، آنتی هیستامین ها و داروهای ضدروان پریشی ممکن است این اختلال را بدتر سازند. به طور کل درمان ها موجه نیستند، مگر اینکه سندروم پای بیقرار آشکار باشد و یا خستگی در طول روز یک مسئله مهم شود.

بررسی خواب به پزشک که در حال تلاش برای تشخیص و درمان اختلالات حرکتی اندام می باشد، کمک می کند. زمانی که درمان لازم باشد، پزشکان اغلب از داروهایی استفاده می کنند که برای درمان بیماری پارکینسون تجویز می شوند. به علاوه تغییر رژیم غذایی، مانند پرهیز از کافئین، ممکن است مفید باشد.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

♦  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

[divider]

انجام و تفسیر تست خواب (پلیسومنوگرافی) در کلینیک خواب آلومینا

توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب انجام می شود.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *