اثرات کم کاری تیروئید بر بدن

اثرات کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید بسیار آسان است. مصرف یک قرص در روز هورمون تیروئید را وارد بدن می کند. اما لازم است درمان را به طور به طور مستمر انجام دهید تا از پیامدهای جدی جلوگیری کنید.

داروهای تیروئید بسیاری از مشکلات زیر را برطرف می کنند، اما اگر کم کاری تیروئید درمان نشود، پیامدهایی در پی خواهد داشت که در ادامه به آنها می پردازیم.

گواتر

زمانی که سطح هورمون تیروئید خیلی پایین باشد، غده هیپوفیز سیگنال هایی را به تیروئید می فرستد تا هورمون بیشتری تولید کند. پس از آن تیروئید رشد می کند تا بتواند تا حد امکان هورمون تولید کند. رشد غده تیروئید منجر به بروز گواتر می شود که یک تورم در گردن است و باعث بروز مشکل در بلع و تنفس می شود.

تغییرات در سوخت و ساز بدن

درمان نشدن کم کاری تیروئید سوخت و ساز بدن را کم می کند و کاهش سوخت و ساز نیز منجر به افزایش وزن خواهد شد. اما این مسئله بر روی دیگر بخش های بدن هم تاثیر می گذارد. تقریبا هر بافت و سلولی از بدن برای انجام کار خود وابسته به سوخت و ساز بدن است.

علاوه بر افزایش وزن دیگر مشکلات عبارتند از:

  • خستگی شدید
  • تکلم و جنبش آهسته
  • عضلات ضعیف
  • مشکل در گرم ماندن
  • یبوست
  • کلسترول بالا

سوخت و ساز آهسته بدن منجر به تجمع مایعات در مچ پاها، پلک ها، زبان و دیگر بخش های بدن می شود. ملتهب شدن زبان تنفس را سخت می کند و حتی ممکن است در هنگام خواب راه هوایی را مسدود کند. به علاوه بدن نیز در شکستن داروها دچار مشکل خواهد شد و باعث می شود مصرف میزان مناسب دارو در این شرایط خطرناک باشد.

شرایط پوست و مو

اگر مشکل کم کاری تیروئید درمان نشود، دچار مشکل خشکی پوست و مو خواهید شد. موها، از جمله موهای ابرو، ریزش پیدا می کنند. پوست نیز به رنگ زرد یا نارنجی در خواهد آمد.

مشکلات خونریزی

سطح پایین هورمون تیروئید منجر به بروز مشکل در انعقاد خون شده و خطر خونریزی های سنگین وجود دارد. در این شرایط خانم ها ممکن است دچار خونریزی های سنگین قاعدگی شوند. خونریزی های سنگین و تولید کم سلول های خونی هر دو عامل منجر به کم خونی می شوند.

نگرانی های جنسی و باروری

خانم های مبتلا به کم کاری تیروئید علاوه بر پریودی های سنگین دچار مشکلات دیگری در دوران قاعدگی می شوند. پریودی ها ممکن است متوقف شده یا کمتر اتفاق بیفتند. زنان و مردان ممکن است توانایی باروری خود را از دست داده و دچار کاهش میل جنسی شوند.

کم کاری تیروئید در دوران بارداری نیز باعث نقص در هنگام تولد و بروز دیگر مشکلات برای نوزاد خواهد شد.

خانم هایی که در حال مصرف داروهای تیروئید هستند اگر قصد باردار شدن دارند، باید به پزشک خود اطلاع دهند و از میزان مصرف داروی خود مطمئن شوند. برخی خانم ها فکر می کنند در دوران بارداری نباید هیچ دارویی مصرف کنند. اگر مصرف داروهای تیروئید خود را قطع کنند، برای نوزاد و مادر خیلی خطرناک خواهد بود.

مشکلات سیستم عصبی

بدون هورمون تیروئید نمی توانید به درستی فکر کنید و ممکن است کمی دچار ابهام شوید. این امر بر روی احساسات و قدرت تصمیم گیری شما تاثیر بگذارد. مشکلات سیستم عصبی ناشی از کم کاری تیروئید نیز منجر به افسردگی خواهد شد.

آسیب عصبی

تجمع مایع و تورم بر اعصاب فشار وارد کرده و منجر به آسیب آن خواهد شد. این امر باعث بروز بیماری به نام نوروپاتی محیطی می شود. علائم این نوع آسیب عصبی بستگی به عصب هایی دارد که تحت تاثیر قرار گرفته اند. نشانه های عمومی آن عبارتند از:

  • بی حسی
  • سوزش و خارش
  • ضعف عضلانی
  • حساسیت به لمس

گاهی اوقات آسیب عصبی ناشی از کم کاری تیروئید منجر به بروز سندروم تونل مچ دست می شود. این مشکل باعث درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در مچ دست و بازو می شود.

افراد مبتلا به سندروم تونل مچ دست باید به دقت مورد معاینات کم کاری تیروئید قرار بگیرند. اغلب آنها با جراحی درمان می شوند.

مشکلات قلبی

علاوه بر کلسترول بالا که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد، درمان نکردن کم کاری تیروئید نیز باعث کم شدن ضربان قلب می شود، قدرت قلب نیز کاهش می یابد و نارسایی قلبی رخ می دهد.

بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید سالمند هستند و بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی می باشند. آسیب پذیرترین آنها کسانی هستند که قبلا دچار مشکلات قلبی بوده اند و اکنون کم کاری تیروئید هم به آن اضافه شده است.

مشکلات تنفسی

ضعف عضلانی ناشی از کم کاری تیروئید بر روی عضلات تنفسی نیز تاثیر می گذارد. این امر باعث می شود احساس تنگی نفس داشته باشید. این امر آپنه خواب را نیز شدید تر می کند.

افراد مبتلا به آپنه خواب که دچار کم کاری تیروئید درمان نشده نیز هستند، ممکن است دچار توقف تنفسی شوند که مرگ را به دنبال خواهد داشت.

کما (میکزدم)

شدیدترین پیامد مربوط به درمان نشدن کم کاری تیروئید بروز نوعی کما به نام میکزدم می باشد. در این شرایط عملکرد مغز کند می شود، عملکرد ریه و تنفس کند می شود و قلب نیز آهسته کار می کند و فرد به کما می رود و اگر زود تشخیص داده نشود خطر مرگ وجود دارد.

داروهای تیروئید بسیاری از پیامدهای کم کاری تیروئید را معکوس می کنند. سطح کلسترول کاهش می یابد، تنفس راحت تر می شود، علائم سندروم مچ دست بهبود پیدا می کنند، شرایط مو و پوست بهبود پیدا می کند و قدرت عضلانی به حالت اول خود بازمی گردد.

سطح انرژی و پردازش فکر اولین مواردی هستند که بهبود پیدا می کنند. بهبود برخی مشکلات مربوط به عضلات چند ماهی طول می کشد، اما طی چند هفته فرد احساس بهتری خواهد داشت.

منبع:

http://www.webmd.com/women/manage-hypothyroidism-16/effects/low-thyroid-complications?page=3

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *