آیا می توان به نحوه پایداری خود را شادتر ساخت؟(بخش اول )

 

شادی

 

فرمول شادی

 

عوامل تحت کنترل ارادی + شرایط زندگی + دامنه از پیش تعیین شده = شادی

 

 

سطح پایداری شادی شما،از دامنه از پیش تعیین شده،شرایط زندگی تان و عواملی که آنها را در کنترل ارادی خود دارید،تشکیل می شود.

در این مطلب به قسمتی از از معامله فوق یعنی «شرایط زندگی + دامنه از پیش تعیین شده = شادی» می پردازیم و« عوامل تحت کنترل ارادی» که از مهمترین موضوع ها در روانشناسی مثبت گرا به حساب می آید در مطالب بعدی آورده خواهد شد.

 

 

شادی(سطح پایداری شادی)

مهم است که بین شادی لحظه ای و سطح پایدار شادی خود تمایز قائل شوید.شادی لحظه ای می تواند به آسانی از طریق عوامل روحیه بخش از قبیل شکلات،یک فیلم کمدی،یک ماساژ پشت،یک تحسین و تمجید،گل یا پوشیدن لباسی نو افزایش پیدا کند. چالش مهم افزایش سطح پایدار شادی است و صرفا افزایش تعداد امواج احساسات مثبت لحظه ای نمی تواند این هدف را محقق سازد.

 

دامنه از پیش تعیین شده : موانع افزایش شادی

تقریبا نیمی از نمره شما در آزمونهای شادی به وسیله نمره ای توجیه می شود که والدین بیولوژیکی شما در صورت انجام همان آزمون می گرفتند.این ممکن است به آن معنا باشد که ما یک «سکاندار» را به ارث برده ایم که ما را به سمت یک سطح خاصی از شادی یا غمگینی هدایت می کند.

به این ترتیب به عنوان مثال اگر شما به لحاظ هیجان پذیری مثبت در سطح پایینی باشید، ممکن است پیوسته تکانه ای را برای اجتناب از تعامل اجتماعی و سپری کردن زمان را در تنهایی احساس نمایید. همانطور که در زیر خواهید دید افراد شاد بسیار اجتماعی هستند ودلایلی وجود دارد که ما فکر می کنیم شادی آنها ناشی از معاشرت بسیار رضایت بخش با دیگران است.

بنابراین اگر شما با گرایشات ناشی از سکاندار ژنتیکی خود مقابله نکنید، ممکن است به لحاظ احساسات مثبت،در سطحی پایین تر از آنچه که در غیر آن صورت می توانستید،باقی بمانید.

 

ترموستات شادی

روث که یک مادر مجرد در هاید پارک نزدیک شیکاگو است،در زندگی خود به امید بیشتری نیاز داشت و او این امیدواری را به سهولت وبا خرید هفتگی 5 دلار از بلیط های بخت آزمایی الینویز به دست آورد.او به دوز های دوره ای امیدواری نیاز داشت، زیرا به طور معمول بی حوصله بود و چنانچه توانایی مالی مراجعه به یک روان درمانگر را داشت ،تشخیص افسردگی خفیف را دریافت می کرد.این کسالت دائمی زمانی شروع نشد که شوهر او سه سال قبل،پس از آشنایی با یک زن دیگر او را ترک کرد، بلکه به نظر می رسید که همیشه یا حداقل از دوره راهنمایی، یعنی بیست و پنج سال قبل با او بوده است.

سپس معجزه ای روی داد:روث در بخت آزمایی ایالت الینویز،22 میلیون دلار برنده شد. اونزدیک بود از فرط خوشحالی از خود بی خود شود.او شغل خود را که کادو پیچی هدایا بود رها کرد و منزلی با 18 اتاق در ایوانستون،گنجه ای با لباس های مارکدار و اتومبیلی بسیار گرانقیمت خریداری نمود.

اما با کمال تعجب با گذشت مدتی از این ماجرا مجددا خلق او رو به کسالت رفت و در پایان سال، علیرغم فقدان هر گونه مشکل ظاهری درمانگر او روث را مبتلا به حالتی از اختلال افسرده خویی (افسردگی مضمن) دانست.

ماجراهایی مثل داستان روث،روانشناسان را به این فکر انداخته است که آیا هر کدام از ما،دامنه ای از پیش تعیین شده در مورد شادی،یعنی یک سطح ثابت و عمدتا ارثی از شادی داریم که به طور اجتناب ناپذیری به آن بر می گردیم. خبر بد اینکه زمانی که خوش شانسی زیادی در زندگی به ما رو کند این دامنه از پیش تعیین شده همانند یک ترموستات،میزان شادی ما را به سطح معمول آن باز می گرداند.

اما خبر خوب اینکه زمانی که یک بد بیاری به ما رو می کند، مجددا این ترموستات به کار افتارده و تلاش دارد تا ما را از وضعیت روحی نامناسب، بالا بکشد. هر کدام از ما یک دامنه شخصی از پیش تعیین شده برای سطح هیجان مثبت (ومنفی) داریم و این دامنه می تواند نشانه ی جنبه ارثی شادی کلی باشد.

 

منبع :

 

Seligman, M . E . P (2006).Authentic happiness : using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *