آیا من اختلال اضطراب دارم؟!

12 نشانه مبنی بر اینکه شاید اختلال اضطرابی داشته باشید…

تمایز بین اختلالات اضطرابی و اضراب “طبیعی” هرگز کاملا مشخص نیست.

اضطراب طبیعی

هر کسی ممکن است گاهی اوقات، هنگام صحبت کردن در جمع، یا در هنگام بروز مشکلات مالی و … عصبی یا مضطرب شود. این در حالی است که در برخی افراد اضطراب مکررا اتفاق می افتد و بسیار قدرتمند است، به طوری که زندگی آن ها را فرا می گیرد.

چطور می توانید متوجه شوید اضطرابی که به صورت روزانه تجربه می کنید تبدیل به اختلال شده یا طبیعی است؟! تشخیص این موضوع کار ساده ای نیست. اضطراب انواع گوناگونی، از قبیل: حمله های پانیک، فوبیاها، و اضطراب اجتماعی دارد، و تمایز بین اختلال اضطراب و اضطراب “طبیعی” هرگز کاملا مشخص نیست.

برای شروع: در صورتی که هریک از علائم زیر را به صورت منظم تجربه می کنید، بهتر است به یک روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کنید.

نگرانی بیش از حد

مشخصه ی اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، که گسترده ترین نوع اضطراب می باشد، نگرانی “بیش از حد” در مورد مسائل کوچک و بزرگ است. اما “بیش از حد” به چه معناست؟!

در مورد GAD، به معنای داشتن افکار اضطرابی در اغلب روزهای هفته، به مدت شش ماه می باشد. همچنین، اضطراب باید به حدی قوی باشد که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند و با نشانه های قابل توجهی از قبیل خستگی همراه باشد.

به طور خلاصه، تمایز بین اختلالات اضطرابی با اضطراب طبیعی با پاسخ به این سوال می شود: آیا هیجانات شما باعث درد و رنج زیادی می شوند؟!

مشکلات خواب

مشکل در “به خواب رفتن” یا “در خواب ماندن” با طیف وسیعی از شرایط سلامت، اعم از جسمانی و روانشناختی در ارتباط است. و البته، این مشکل با داشتن یک سخنرانی بزرگ یا مصاحبه ی شغلی نیز بی ارتباط نیست.

اما در صورتی که متوجه شوید به صورت مداوم وقتی به رختخواب می روید بیدار، نگران و آشفته هستید و به مسائلی مثل مشکلات مالی، یا حتی مسائلی که چندان مهم نیستند فکر می کنید، این موضوع می تواند یکی از نشانه های اختلالات اضطرابی باشد. طبق برخی از برآوردها، نیمی از افراد مبتلا به GAD مشکلات خواب را تجربه می کنند.

نمونه ی دیگری از مشکلات که اضطراب می تواند در آن دخیل باشد این است که با نگرانی از خواب بیدار می شوید، ذهنتان پر از فکر و خیال است، و نمی توانید خود را آرام کنید.

ترس های غیر منطقی

بعضی اضطراب ها عمومی نیستند و در هرجایی ظاهر نمی شوند، بلکه تنها به یک موقعیت خاص یا چیزی خاص، مثل پرواز، حیوانات، یا شلوغی وابسته هستند. در صورتی که ترس؛ بسیار شدید، مخرب، و نامتناسب با خطر واقعی باشد، این نوع ترس شاخصه ای از فوبیا (یکی از انواع اختلالات اضطرابی) است.

هرچند فوبیاها می توانند فلج کننده باشند، اما در هر زمانی ظاهر نمی شوند. در واقع، آن ها فقط زمانی آشکار می شوند که شما با موقعیت خاصی رو به رو و متوجه می شوید که نمی توانید بر ترس خود غلبه کنید. “ممکن است فردی با فوبیای مار سال ها بدون نیاز به درمان زندگی کند، اما زمانی که فرزندش می خواهد که باهم به اردو بروند، او نیاز به درمان را متوجه می شود.”

تنش عضلانی

تنش عضلانی تقریبا ثابت، شامل فشردن دندان ها، گره کردن مشت، یا انعطاف عضلات در تمام بدن شما، اغلب به همراه اختلالات اضطرابی است. این علامت می تواند به حدی ماندگار و فراگیر شود که افرادی که آن را برای مدت طولانی در زندگی خود تجربه کرده اند دیگر متوجه تجربه ی آن نباشند.

سوهاضمه ی مزمن

اضطراب ممکن است در ذهن شروع شود، اما اغلب از طریق علائم جسمانی مانند مشکلات گوارشی مزمن، خود را در بدن نیز آشکار می سازد. یکی از این مشکلات گوارشی سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS) است، که به وسیله ی معده درد، دل درد، نفخ، گاز معده و یبوست یا اسهال مشخص می شود.

سندروم روده ی تحریک پذیر، همیشه با اضطراب همراه نیست، اما این دو اغلب باهم اتفاق می افتند و می توانند یکدیگر را بدتر کنند. روده نسبت به استرس روانی بسیار حساس است، و برعکس، ناراحتی های جسمانی و اجتماعی ناشی از مشکلات گوارشی مزمن نیز می توانند باعث شوند که شخص اضطراب بیشتری را تجربه کند.

وحشت ناشی ازحضور بر صحنه ی سخنرانی یا نمایش

اکثر افراد قبل از یک سخنرانی، یا قرار گرفتن در گروهی جدید ترس و اضطراب را تجربه می کنند. اما اگر این ترس به حدی قوی باشد که هیچ چیز آن را کاهش ندهد، یا در صورتی که شما زمان زیادی را صرف فکر کردن و نگرانی در مورد آن می کنید، ممکن است به نوعی از اختلالات اضطرابی به نام اضطراب اجتماعی مبتلا باشید.

افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، روزها یا هفته ها قبل از قرار گرفتن در یک موقعیت خاص، نگرانی و اضطراب زیادی را تجربه می کنند. و در صورتی که موفق به مدیریت آن موقعیت شوند نیز، تا مدت ها پس از آن نگران این هستند که چطور توسط دیگران قضاوت شدند.

خودآگاهی

اختلال اضطراب اجتماعی همیشه صحبت کردن در جمع یا در مرکز توجه بودن را شامل نمی شود. در بیشتر موارد، اضطراب توسط موقعیت های روزمره از قبیل مکالمه در یک مهمانی، و یا غذا خوردن در مقابل دیگران برانگیخته می شود.

در چنین موقعیت هایی، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی احساس می کنند که همه ی چشم ها به سمت آن هاست، اغلب صورتشان از خجالت سرخ، و دچار لرزش، حالت تهوع، تعریق، و یا مشکل در تکلم می شوند. این علائم می توانند در ملاقات با افراد جدید، حفظ روابط، و پیشرفت در تحصیل یا کار مشکل ایجاد کنند.

پانیک (هراس)

حملات پانیک می توانند وحشتناک باشند: مجسم شدن یک تصویر ناگهانی، احساس ترس و درماندگی که می تواند چندین دقیقه طول بکشد، و با علائم فیزیکی ترسناک از قبیل مشکلات تنفسی، تپش قلب، سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست ها، تعریق، ضعف یا سرگیجه، درد قفسه ی سینه، معده درد، و احساس گرما یا سرما همراه است.

هرکسی که حمله ی پانیک را تجربه می کند لزوما یک اختلال اضطرابی ندارد، اما افرادی که حملات پانیک را به صورت مکرر و آزارنده تجربه می کنند احتمالا مبتلا به اختلال پانیک تشخیص داده می شوند. افراد مبتلا به اختلال پانیک مدام در مورد زمان و مکان وقوع حمله ی بعدی می ترسند، و از جاهایی که در گذشته در آن ها دچار حمله شده اند اجتناب می کنند.

فلش بک ها

زنده بودن یک رویداد ناراحت کننده یا آسب زا، مثل یک برخورد پرخاشگرانه، یا مرگ ناگهانی یکی از عزیزان، مشخصه ی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

فلش بک ها ممکن است در انواع دیگری از اختلالات اضطرابی نیز رخ دهند. بعضی از مطالعات، نشان داده اند که برخی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نیز فلش بک هایی مشابه افراد PTSD را تجربه می کنند. یکی دیگر از نشانه های PTSD این است که این افراد حتی ممکن است از یادآوری تجربه های آسیب زای خود نیز اجتناب کنند.

کمال گرایی

کمال گرایی که به عنوان ذهنیت وسواسی و ظریف شناخته می شود، به طور خاص در اختلال وسواسی_اجباری (OCD) دیده می شود.

رفتارهای اجباری

به منظور تشخیص اختلال وسواسی_اجباری، شخصی با افکار وسواسی و مزاحم باید با رفتارهای اجباری، که ممکن است ذهنی (مثل اینکه چندین بار به خودتان بگویید همه چیز خوب است) یا فیزیکی (شستن دست ها، چک کردن گازو…) باشند، همراه باشد.

شک داشتن نسبت به خود

شک و تردید مداوم نسبت به خود یک ویژگی مشترک در اختلالات اضطرابی، شامل اختلال اضطراب اجتماعی و OCD است. در برخی موارد، شک و تردید ممکن است شامل سوالاتی باشد که پیرامون هویت فرد هستند، به عنوان مثال :”اگر من همجنسگرا باشم چه؟” یا “آیا من همسرم را آنقدر که او مرا دوست دارد، دوست دارم؟”

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.health.com/health/gallery/0,,20646990,00.html#perfectionism-1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر

کلینیک فوق تخصصی اختلالات خواب جایروس با مدیریت دکتر مصطفی امیری(متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص اختلالات خواب از اسپانیا)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)