آیا عوامل روحی در ایجاد وزوز گوش موثرند؟ درمان وزوز گوش چیست؟

62014-12-03-09-27-46-550433911

10 تا 15 درصد از مردم از شنیدن صدای اضافی در گوش شکایت دارند.

این صدا به اشکال مختلف می تواند باشد:زنگ زدن، صدای موتور،صدای قل قل کردن و …..

علت وزوز گوش متعدد است:

گروه اول در اثر آسیب بخش حلزونی گوش ایجاد می شود .این نوع از وزوز گوش نوع محیطی نامیده می شود؛ از جمله علل مرتبط با این نوع آسیب های صوتی ، بیماری منیر ، تومورها ی به نام استیک نوروز است.آکوستیک نوروزو تومور عصب شنوایی و تعادلی است که در مراحل اولیه با وزوز گوش خود را نشان میدهد.نکته قابل توجه این است که در زمانی که تومور کوچکتر است شکایت وزوز گوش شدید تر است و تومور که بزرگتر می شود ، وزوز گوش کمتر می شود.

تروما نیز از عوامل ایجاد کننده آن است و از علل دیگر داروها هستند .داروهای ضد افسردگی هم می توانند وزوز گوش دهند و یکی از راههای درمانی است.

وزوز گوش در ایجاد علایم جسمی و روانی دخالت دارد، البته این در اثر وجود ارتباطات بین کورس شنوایی مغز و ایجاد حالت های اضطرابی است.

گروه دوم علل مرکزی نامیده می شود یعنی در اثر در گیری بافت مغز ایجاد می شود مثل ام اس ، سکته مغزی بیماری های التهابیی

درموارد ناشی از آسیب های صوتی یا عفونت ، به خاطر اختلال در سیستم ترشح گا با GABA  تحریک مداوم باقی می ماند و همین اساس وزوز گوش است. در اثر استرس میزان کورتیکواسترویید بیشتری آزاد می شود و  سیستم مینرالوکورتیکویید تأثیر  میگذارد روی گیرندهای داخل حلزون و سطح پتاسیم تغییر می کند و به دنبال این تغییرات وزوز گوش ایجاد می شود و باقی می ماند.

در واقع در بزاق افراد مبتلا به وزوز گوش مزمن سطح کورتیکواسترویید بالاتر است.در بررسی با نوار مغز کمیتی QEEG افزایش امواج تحریکی در لوب تمپورال دید ه می شود و همچنین افزایش فعالیت در کورتکس های غیر شنوایی نیز دیده می شود.

در بررسی با اسکن PET و FMRI ام آ ر آ ی افزايش فعالیت در قسمت های مختلف مغز دیده میشود مثل لیمبیک و آمیگدال  و قشر شنوایی که دو قسمت اول در شرایط استرسی دخالت و فعالیت دارند.

 

وزوز گوش با اختلالات روانی همراه است. Marciano و  همکاران نشان داد که 77٪ از بیماران مبتلا به وزوز معیارهای یک اختلال روانی را دارند. آنها اغلب به حال عاطفی، اضطراب و سوما توفروم گرفتار هستند.

مطالعات آینده نگر و گذشته نگر در رابطه با  اثرات استرس بر روی وزوز گوش، و همچنین به عنوان وزوز گوش در شدت وزوز گوش انجام شده و می شود. افراد با استرس فراوان مانند افراد مواجه شده با صدای بلند می توانند به وزوز گوش مبتلا شوند و حتی وجود همزمان آ سیب صوتی و استرس باعث تشدید وزوز گوش می شود.

در واقع افراد مختلف در مواجه با استرس های فیزیکی یا جسمی دچار وزوز گوش می شود و بستگی به شدت آن شدت وزوز گوش متغیر است، معمولا این افراد شروع وزوز گوش را همزمان با یک اتفاق احساسی یا جسمی می دانند مثل طلاق، مرگ ، عفونت گوش و تروما و ضربه به سر. وای مطلب مورد این است که در وزوز گوش قسمت کورتکس مغز درگیر است و نوعی هوشیار ی نسبت به این فرآیند وجود دارد.

بر این اساس عده ای از افراد به راحتی با وزوز گوش کنار می آیند و عده ای مدام در گیری دارند.

خواب در بیماران مبتلا به وزوز گوش مزمن اختلال پیدا می کند. اغلب در ابتدای خواب اختلال ایجاد می شود.

در مورد ضربه های مغزی ؛ 38 درصد امکان ابتلا به وزوز گوش وجود دارد . علت آن می تواند ناشی از تروما یا آسیب صوتی باشد و یا آسیب مسیر شنوایی باشد ،  و حتی استرس روحی ناشی از ضربه باشد.این بیماران در مقایسه با بیماران ضربه مغزی بدون وزوز گوش ، بیشتر  از درد و  گیجی شکایت می کنند.

سردرد های اولیه مانند میگرن با وزوز گوش ارتباط دارند، حدود 30 درصد از میگرنی ها از وزوز گوش شکایت دارند.  در انواع میگرن با وزوز گوش درد پوست ناحیه سر و گوش هم وجود دارد.

در سردرد های ناشی از افزایش فشار داخل مغز ، 87 درصد موارد وزوز گوش وجود دارد. در ضمن زمانیکه سردرد ناشی از افزایش فشار داخل مغز مانند سردرد میگرنی بروز می کند وجود وزوز گوش به افتراق آنها کمک می کند.

اختلال شناختی مانند اختلال توجه و تمرکز در بیماران مبتلا به وزوز گوش شایع تر است.در بیماران مبتلا به وزوز گوش مزمن  تست های سرعت هوش و حل مسئله با افت بیشتری همراه است.

در کودکان نیز وزوز گوش می تواند رخ دهد و با شیوع کمتر،. البته در کودکان معمولا این علایم مزمن نمی شود چون بچه ها فراموش می کنند و حواسشان مشغول چیزهای دیگر می شود و به وزوز گوش اهمیت نمی دهند.

 

درمان وزوز گوش:

1.درمان دارویی:

الف.بنزودیازپین ها مثل کلوزاپین. …

ب.نورتریپتیلین

پ.پاروکستین

ت.سرترالین

ث. ضد تشنج ها

د. ضد توهم ها

در ضمن قطع خود داروها مثل ونلا فاکسین و یا دولکستین هم وزوز گوش می دهد.

 

2.درمان غیر دارویی:

الف. روشهای شناخت درمانی یا CBT

ب . حجامت

پ.جراحی

در مورد روش های جراحی ، اگر وزوز گوش همراه با افت شنوایی باشد کاشتن حلزون موثر است .اگر به واسطه تومور باشد جراحی آن کمک کننده است.

ت.  TMS یا تحریک مغناطیسی مغز:امروزه در این روش قشر شنوایی تحریک مغناطیسی دریافت می کند و در مطالعاتی در صورت استفاده از این روش همراه با pet scan جهت تعیین دقیق محل اختلال ، موثر بوده است.البته حتی در این روش نیز کسانی که وزوز گوش مزمن دارند به این درمان مقاومت بیشتری نشان می دهند.

 

 

 

[divider]

 

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا عوامل روحی در ایجاد وزوز گوش موثرند؟ درمان وزوز گوش چیست؟»

  1. سلام.با توجه به مطالعات خودم در زمينه ي روانشناسي حس ميکنم مشکل addدارم.گاهي اصلا نمي فهمم زمان چطور ميگذره.همه چيز يادم ميره.سي سال سن دارم.گاهي به خودم ميگم تو اين سن نکنه آلزايمر گرفتم.چيزي توي ذهنم ثبت نميشه.تمام خااطرات خدمت سربازي و مدرسه ام از يادم رفته.حافظه ي کوتاه مدتم اصلا فعال نيست.همون زمان دبيرستان هم که بودم از همه بيشتر وقت ميگذاشتم براي خوندن کتابهام.اما اصلا نتيجه ي دلخواه نميداد.مجرد هستم و مشکلات جنسي هم دارم.ساکن جنوب فارس.يه چيزايي راجع به نوروفيدبک هم ميدونم.به خاطر هزينه اش يه جلسه بيشتر نرفتم. اونم خودم سر خود. اضطراب افسردگي هم به نظر مياد داشته باشم.و پيوند کليه شده ام دو ساله.دارو نمي تونم استفاده کنم.لطف کنيد توضيحاتي بفرماييد و اينکه در اولين قدم چکار کنم.انگيزه ي زيادي به تغيير نظام ذهني و باورها دارم.و علاقه مند به داشتن زندگي مدرن و به روز.قدمهايي هم برداشته ام.چرا که قبلاحدود شش هفت سال پيش يه شخصيت کاملا مذهبي بوده ام.چند بار هم به يک روانشناس مراجعه کرده ام.اما پايدار نبود.متشکرم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *