آیا حیوانات خانگی باعث بیماری صاحبان خود می شوند؟

حیوان خانگی 2

اگر در خانه گربه یا سگ نگهداری می کنید، این حیوانات باعث سرماخوردگی شما نمی شوند، اما برخی بیماری هستند که از حیوان به صاحبان آنها منتقل می شوند. آنفلوآنزای خوکی، آنفلوآنزای مرغی و آنفلوآنزای معده از این دسته بیماری ها هستند. ما هر زمان که خانه را ترک می کنیم با ویروس های مختلفی محاصره شده ایم، به عنوان مثال در شهربازی، محل کار، بازار و غیره. اما خانه چطور؟ مطمئنا در خانه نیز ویروس هایی وجود دارد، بیماری ها از اعضای خانواده به شما منتقل می شود، اما حیوان خانگی شما نیز می تواند ویروس هایی را به شما انتقال دهد.

برخی محققان و دامپزشکان معتقدند که افراد از سگ و گربه ی خانگی خود بیماری هایی را می گیرند، گرچه برخی از این بیماریها رایج تر هستند. بیماری هایی مانند انگل کرم های گرد از طریق دست زدن به مدفوع سگ و گربه ی آلوده به این انگل منتقل می شود و معمولا در خاک نیز یافت می شود و با نشستن دست ها منتقل می شود. انگل کرم قلابدار نیز می تواند به روشی مشابه منتقل شود. توکسوپلاسموز که به ویژه برای زنان باردار خیلی خطرناک است، می تواند باعث بروز نقص در نوزاد تازه متولد شده شود. این انگل نیز با دست زدن به مدفوع حیوان آلوده و یا لمس گوشت خام و نشستن دست ها منتقل می شود.

دیگر بیماری های مربوط به سگ و گربه می تواند از طریق دست زدن به پوست حیوان آلوده به انسان منتقل شود. به عنوان مثال کرم حلقه ای که در واقع نوعی عفونت قارچی پوست است و نه یک کرم. بیماری دیگری که از حیوانات خانگی منتقل می شود از طریق کرم بسیار مسری گال با نام علمی Sarcoptes scabei می باشد که می تواند علاوه بر انسان، سگ و گربه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و تاثیر این انگل از دست ریزش کامل مو و یا خارش پوست است.

بیماری های دیگری هم وجود دارند که انسان و حیوان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما به سویله ی یک منبع سوم، و نه مستقیما، از سگ به انسان منتقل می شود. لایم مثالی از این بیماری هاست که طریقه ی انتقال آن به این صورت است که انواع ساس یا کنه که حیوان آلوده را نیش زده و سپس روی انسان می نشیند و از طریق نیش زدن بیماری را به وی انتقال می دهد. نوع دیگری از اینگونه بیماری ها Heartworm است که زیاد در انسان شایع نیست و از طریق نیش پشه ی آلوده منتقل می شود.

حیوان خانگی

برخی بیماری ها نیز زمانی منتقل می شوند که یک حیوان انسان را زخمی کند، گرچه به ندرت این اتفاق می افتد. به عنوان مثال بیماری هاری که از طریق گاز گرفتن حیوان آلوده منتقل می شود، از این نوع هستند. اگر برای درمان این بیماری سریعا اقدامی نشود، منجر به مرگ فرد خواهد شد. واکسن هاری برای پیشگیری از اینگونه بیماری بسیار مهم است.

بیماری دیگر خراش گربه می باشدک که باکتری با عنوان بارتونلا (Bartonella) باعث آن می شود. در این نوع بیماری فرد پس از خراشیدگی دچار تب، درد مفاصل، بی حالی، سردرد طولانی مدت می شود. باکتری های مربوط به این بیماری که رایج ترین آنها پاستورلاست، باعث تب و بیماری شده و از طریق گاز گرفتن یک حیوان نیز پخش می شود.

گرفتن بیماری از دیگر حیوانات:

حیوان خانگی 0

  • گربه ها و سگ ها تنها حیوانات خانگی نیستند که باعث بیماری انسان می شوند. همه ی خزندگان – لاک پشت، سوسمار و مارها – باعث بیماری سالمونلا می شوند که علائم آن اسهاب و تب می باشد. قورباغه ها نیز حامل بیماری مایکوباکتریوم هستند که انسان را نیز آلوده می کند.
  • پرنده ها در عین حال که می توانند از طریق گرد و غبار و ضمائم مدفوع خود کلامیدیا را انتقال دهند، بیماری پاستورلا و میکوباکتریوسیس و غیره را نیز انتقال می دهند. جوندگان نیز باعث بروز و انتقال بیماری می شوند، مانند لیپتوسپیروز و ویروس هانتا.

چگونگی مراقبت از حیوانات خانگی

خبر خوب اینکه برای پیشگیری از انتقال این بیماری ها از حیوان به انسان می توانید اقداماتی انجام دهید. از جمله:

  • رعایت کامل بهداشت: همیشه پس از لمس حیوان خانگی خود، حتما دستهایتان را بشویید. در زمان تمیز کردن قفس یک پرنده حتما از ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنید.
  • مراقب سلامت حیوان خود باشید: از لحاظ غذایی و مواد خوراکی حیوان خود را تامین کنید، وزن آن را کنترل کنید و جهت جلوگیری از انگل واکسیناسیون انجام دهید، محل زندگی حیوان خود را تمیز و مرتب نگه دارید و اگر نشانه ای از بیماری در حیوان مشاهده کردید به دامپزشک مراجعه کنید. برای کاهش میزان تماس ها با حیوان، محل زندگی حیوان را یک جای کنترل شده مشخص کنید.

آیا انسان هم می تواند بهباعث بیماری حیوان شود؟ این اتفاق خیلی به ندرت می افتد و جای نگرانی ندارد. به هرحال اگر حیوان خانگی دارید، بهتر است با برخی از این بیماریها و شرایط آنها آشنا باشید و آمادگی کافی برای رویارویی با آنها را داشته باشید.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *