آیا تاکنون در مورد اختلالات شبه جنسی چیزی شنیده اید؟

اختلالات شبه جنسی

اختلالات شبه جسمی، اختلالات ذهنی هستند که باعث بروز علائم جسمی، از جمله درد می شوند. علائم این بیماری به هیچ مشکل فیزیکی مربوط نمی شوند و در نتیجه سوء مصرف مواد یا بیماری های روانی دیگر به وجود نمی آیند. علائم در افراد مبتلا به این اختلال تظاهری نیستند و درد مربوط به آنها تجربه واقعی می باشند. این علائم بر روی عملکردهای روزانه بیمار تاثیر می گذارند.

پزشکان تست های پزشکی مختلفی انجام می دهند تا بتوانند عوامل دیگری را رد کنند. تشخیص اختلال شبه جسمی باعث بروز اضطراب و ناامیدی در بیمار می شود. از آنجایی که هیچ توضیحی برای علائم به وجود آمده نیست، این افراد احساس نارضایتی می کنند و دچار نگرانی های شدید در مورد بیماری خود می کنند. این یک چرخه معیوب است که ممکن است سال ها طول بکشد.

انواع و علائم اختلالات شبه جسمی

علائم و شدت این بیماری متناسب با نوع آن متفاوت است. انواع مختلفی از اختلالات شبه جسمی وجود دارد:

  • اختلالات جسمانی: تحت عنوان سندروم بریکت نیز شناخته می شود. بیماران مبتلا به این بیماری دارای سابقه طولانی مشکلات پزشکی هستند که قبل از سن 30 سالگی شروع می شوند. علائم آن اعضا و سیستم های مختلفی از بدن را درگیر می کند. این بیماران ترکیبی از علائم مختلف را گزارش می کنند، از جمله درد، مشکلات عصبی و مشکلات گوارشی و مشکلات جنسی. بسیاری از افرادی که دچار اختلالات جسمی هستند، به اختلال اضطراب نیز مبتلا خواهند شد.
  • اختلال شبه جسمی تمایز نیافته: این نوع اختلال از موارد خاص اختلال جسمی نیست. تشخیص این نوع بیماری مستلزم این است که فرد به مدت حداقل شش ماه دارای علائم جسمی غیر قابل توضیح باشد.
  • اضطراب بیهوده راجع به سلامتی خود: افراد مبتلا به این نوع اختلالات دچار نگرانی های جدی می شوند. آنها به این باور می رسند که درد خفیف همیشگی تشانه وجود یک بیماری جدی است. به عنوان مثال تصور می کنند که یک سردرد همیشگی علامت وجود نوعی تومور در مغز است.
  • اختلال بدشکلی بدن: افراد مبتلا به این اختلال دچار نوعی وسواس نسبت به ظاهر خود هستند. این بیماران ممکن است خود را به خاطر مشکلی سرزنش کنند که در آنها وجود ندارد. نگرانی مربوط به این ویژگی یا عیب تقریبا همیشگی است. این بیماران معمولا نسبت به چین و چروک های روی صورت خود، موهای خود و یا اندازه و شکل چشم ها، بینی و یا سینه های خود وسواس داشته باشند.

اختلالات شبه جنسی 2

  • اختلال تبدیلی: این اختلال زمانی رخ می دهد که افراد دچار علائم عصبی می شوند که نمی توان آن را به گذشته مربوط دانست. به عنوان مثال بیمار ممکن است علائمی مانند فلج، کوری، از دست دادن حس شنوایی ویا بی حسی را تجربه کند. اضطراب معمولا این علائم را بدتر می سازد.
  • اختلال درد: افراد مبتلا به این اختلال دردی را تجربه می کنند که معمولا با یک استرس روانی یا یک فاجعه آغاز شده است. به عنوان مثال این افراد پس از یک واقعه استرس زا در زندگی دچار سردردهای مزمن شوند. ار این اختلال درد بسیار حائز اهمیت است، اما عوامل روانی نیز در درک و شدت درد نقش مهمی دارند. این افراد دچار انزوای اجتماعی می شوند و در کار خود و برقراری رابطه با دیگران نیز دچار مشکل خواهند شد.
  • اختلال غیرجسمی مشخص نشده: افراد مبتلا به این اختلال ممکن است دارای شریطی باشند که علائم اختلالات دیگر را نشان می دهند، اما معیارها برای تشخیص دیگری را کامل نمی کنند. شرایطی که در این دسته قرار می گیرد، حاملگی کاذب است. در این بیماری براساس برخی نشانه های مشابه حاملگی فرد به اشتباه تصور می کند که باردار است، علائم به این شکل هستند که شکم بزرگ می شود، فرد دچار حالت تهوع و درد زایمان می شود، سینه ها دچار تغییر می شوند، قاعدگی قطع می شود و حرکت جنین احساس می شود.

درمان اختلالات شبه جسمی

افرادی که دچار علائم فیزیکی غیرقابل توضیح هستند، معمولا مصرانه بر این امر اعتقاد دارند که این علائم دارای یک علت فیزیکی است. به علاوه عوامل روانی تاثیر گذار بر روی این بیماری را رد می کنند. یک ارتباط قوی بین پزشک و بیمار می تواند عامل مهمی در درمان این بیماری باشد. این بیماران بهتر است به یک پزشک که در امر درمان اینگونه بیماری ها تجربه دارد، مراجعه کنند.

هدف اصلی در درمان این بیماری بهبود و مدیریت کارهای روزانه است. کاهش استرس معمولا بهترین قسمت درمان این مشکل می باشد. مشاوره با اعضای خانواده و دوستان نیز موثر خواهند بود.

نگارنده: سمیه محمدی

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *