آیا بازی های کامپیوتری منجر به بروز بیش فعالی می شود؟

بازی های کامپیوتری و بیش فعالی

بارها و بارها از والدین نگران و ناامید شنیده ایم که می گویند: چرا فرزند من که نشستن روی  یک صندلی تقریبا برایش غیر ممکن است و نمی تواند به درستی روی تکالیف مدرسه تمرکز کند، ساعت ها روی بازی تمرکز می کند؟ این کودک تمام مدت ویژگی های بیش فعالی را بروز می دهد، به جز زمانی که به بازی کامپیوتری می پردازد. به علاوه زمانی که از این کودک خواسته می شود که برای خوردن شام به سر میز بیاید، امتناع می کند.

مشاهده تمام این رفتارها باعث می شود والدین در مورد برخی مسائل دچار ابهام شوند: آیا بازی های کامپیوتری باعث بروز بیش فعالی می شوند؟ آیا بازی های کامپیوتری اختلال بیش فعالی را بدتر می کنند؟ آیا تمرکز شدیدی که کودک بر روی بازی های کامپیوتری می کند نشان دهنده این مسئله است که وی به ADHD مبتلا نیست؟

اجازه بدهید به بررسی تمام این موارد بپردازیم.

دکتر ناتالی ودر، روانپزشک کودک و نوجوان که کودکان مبتلا به ADHD زیادی را در مان کرده، در این باره می گوید: اول از همه اینکه شواهدی وجود ندارد که نشان دهند تماشای تلویزیون یا بازی های کامپیوتری منجر به بروز ADHD می شوند. نمایش های تلویزیونی و بازی های کامپیوتری که دارای سرعت بالا هستند، جذابیت خاصی برای کودکان مبتلا به ADHD دارند. زمانی که یک بازی کامپیوتری انجام می دهید، حتی ثانیه ای برای فکر کردن زمان ندارید و باید بلافاصله عملی انجام دهید در غیر اینصورت بازنده خواهید بود. بنابراین در زمان انجام اینگونه بازی ها کودک مبتلا به ADHD زمانی برای فکر کردن به مسئله دیگری ندارد و کاملا غرق بازی می شود.

بازی های کامپیوتری به طور موثری توجه کودک را به خود جلب می کنند. اما چرا کودک جذب این بازی ها می شود، اما در مورد تکالیف مدرسه اینطور نیست؟

پزشکان در این رابطه می گویند: فعالیت مداوم به معنای توجه مداوم نیست. فعالیت و عملکرد بازی به سرعت در حال تغییر است، بنابراین آنچه رخ می دهد انفجارهای کوچک توجه می باشد. این بازی ها به طور مداوم باعث تغییر تمرکز می شوند، به علاوه رضایت و پاداش فوری در پی دارند.

عوامل بیان شده باعث می شوند که بازی های کامپیوتری برای کودکان مبتلا به ADHD حتی از کودکان عادی جذاب تر باشد. هیچ چیز دیگری در زندگی واقعی با این سرعت تغییر نمی کند و به علاوه با این سرعت پاداش ارائه نمی دهد.

یک نظریه که توسط زیست شناسان تکاملی در مورد وجود ADHD در ژن انسان ارائه شده در رابطه با قبایل اولیه می باشد. این ژن در حقیقت به نفع مردم این قبایل بود چرا که این افراد در حاشیه اردوگاه مراقب بودند و در مقابل هر گونه نشانه خطر از هر سمتی عکس العمل سریع نشان می دادند.

بازی های کامپیوتری و بیش فعالی0

بازی های کامپیوتری نیز به طور مشابه از نقاط مختلف بصری محرک هایی ارائه می دهند و برای ارائه یک بازی خوب، باید باید قادر باشید همزمان تمام نقاط را مورد توجه قرار دهید.

بازی های کامپیوتری باعث آزاد شدن دوپامین در مغز کودک می شوند، بنابراین آیا این بازی ها اعتیاد آور هستند؟ هر چیزی که لذت بخش باشد، تا حدی اعتیاد آور خواهد بود.

اما برخی محققان ادعا کرده اند که تحریک و پاداش مداوم مربوط به بازی های کامپیوتری باعث می شود کودک در موقعیت هایی عادی نیز، جایی که باید سخت کار کند و پاداش دریافت کند، قادر به تمرکز و توجه بیشتری باشد.

مدت زمان بازی

طی تحقیقی که از طرف دانشگاه ایالتی آیووا روی 3000 کودک در سنگاپور انجام شد، طی 3 سال بررسی روحیات این کودکان محققان دریافتند که کودکانی که زمان بیشتری را صرف انجام بازی های کامپیوتری می کنند، تحریک پذیرتر و دارای مشکلات توجه بیشتری هستند. محققان دریافتند بازی های کامپیوتری مشکلات توجه و تمرکز کودکان مبتلا به ADHD را با هم ترکیب می کند.

اما نتایج تحقیق از این نظریه که بازی های کامپیوتری باعث بروز بیماری ADHD می شوند یا این اختلال را بدتر می کنند، حمایتی نکرد – این نتایج فقط نشان دادند که کودکانی خیلی زیاد به بازی های کامپیوتری می پردازند، علائم شدیدتری از ADHD را نشان می دهند.عکس این مطلب نیز ممکن است صدق کند، یعنی کودکانی که دچار ADHD شدید هستند، بیشتر جذب بازی های کامپیوتری می شوند.

اینکه کودک زمان زیادی را صرف بازی کند، خالی از ضرر و آسیب نیست اما این نوع آسیب کمی متفاوت است. مشکل این است که تمام زمانی را که کودک به بازی کردن و نگاه کردن به صفحه دستگاه می پردازد، هیچ کار مفید دیگری، از جمله برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده، نمی کند.

از آنجاییکه مهارت های اجتماعی برای بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD چالش برانگیز است، بنابراین توجه کردن و مهار تکانشگری برای این کودکان بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل زمان زیادی را در تنهایی گذراندن و بازی کردن به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

به هرحال بازی های کامپیوتری نوعی نگرانی جهانی محسوب می شود و منحصر به کودکان مبتلا به ADHD نمی شود. هیچ کودکی نباید زمان زیادی را صرف انجام بازی های کامپیوتری کند.

منبع:

http://www.webmd.com/add-adhd/features/do-video-games-cause-adhd#3

نگارنده: سمیه محمدی

مریم عبداللهی

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و نوروتراپیست
  • درمانگر تخصصی اختلال بیش فعالی – نقص توجه

جهت کسب نوبت ویزیت با ایشان در شعبه تهران و کرج به صفحه تماس با ما مراجعه کنید

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا بازی های کامپیوتری منجر به بروز بیش فعالی می شود؟»

  1. سلام من هم دچار این بیماری هستم و بسیار در احکام شرعیم حساسم و خانوادم بهم افراطی میگن. ممکنه دلیلش این باشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *