آیا اضطراب یک اختلال است؟

اختلال اضطراب فراگیر

فایل صوتی این مقاله به همراه توضیحات تکمیلی:

نگرانی در موقعیت های استرس زا طبیعی است. اما برخی افراد هر روز حتی بدون وجود کوچکترین چیزی برای نگرانی، احساس تنش و اضطراب می کنند. در صورتی که این شرایط 6 ماه یا بیشتر طول بکشد، احتمالا اختلال اضطراب فراگیر است.

علائم اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

علامت اصلی این اختلال یک حس ثابت و اغراق آمیز از تنش و اضطراب است. ممکن است قادر نباشید دلیلی برای این احساس تنش پیدا کنید. یا ممکن است در مورد مسائل عادی، از قبیل مسائل مادی، روابط یا سلامتی خود بیش از حد نگران باشید. این اتفاق می تواند خواب شما را مختل کند و یا مانع از تفکرتان شود. همچنین ممکن است احساس تحریک پذیری ناشی از کم خوابی یا اضطراب کنید.

علائم فیزیکی

معمولا همراه با نگرانی مشکلات جسمی نیز می آیند. این علائم جسمی شامل موارد زیر هستند:

  • تنش عضلانی یا درد
  • سردرد
  • تهوع یا اسهال
  • لرزش یا تکان خوردن

چه موقع اضطراب به اختلال تبدیل می شود؟

طبیعتا مشکلات شما نگرانتان خواهند کرد. این احساس زمانی اختلال اضطراب فراگیر تشخیص داده می شود که متوقف نمی شود و به صورت مزمن ادامه دارد. یعنی حتی زمانی که در حال انجام فعالیت لذت بخشی هستید، ممکن است نتوانید آرام باشید. در موارد شدید این احساس می تواند مانع کار، روابط، و فعالیت های روزانه ی شما شود.

چه کسانی به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا می شوند؟

افراد از هر سنی، حتی کودکی می توانند به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا شوند. به نظر می رسد که این اختلال به تدریج ظاهر می شود، و اولین علائم به احتمال زیاد بین کودکی و میانسالی اتفاق می افتند. شیوع آن در زنان دو برار مردان است.

دلایل اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

ژن ها می توانند در انتقال این اختلال در خانواده نقش داشته باشند، اما تجربه های زندگی نیز به اندازه ی زمینه ی خانوادگی تان اهمیت دارند. همچنین به نظر می رسد که انتقال دهنده های عصبی موجود در آمیگدال مغز نیز در این اختلال نقش دارند.

چطور تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این اختلال تست های آزمایشگاهی وجود ندارد، بنابراین بر اساس توصیف شما از علائمتان تشخیص صورت می گیرد. ممکن است پزشکتان سوالاتی بپرسد از قبیل: در مورد چه چیزی نگران هستید؟ هر چند وقت یکبار؟ آیا اضطرابتان در فعالیت های شما اختلال ایجاد می کند؟ در صورتی که نگرانی یا اضطراب بیش از حدی را برای حداقل 6 ماه تجربه می کنید، این می تواند اختلال اضطراب فراگیر باشد.

روان درمانی چطور کمک می کند؟

یکی از انواع روان درمانی که بسیار در درمان اضطراب موثر است، درمان شناختی رفتاری نامیده می شود. در این روش روانشناس به شما کمک می کند تا افکار و اقدامات منفی خود را شناسایی کنید. ممکن است تمرین هایی انجام دهید، مثلا افکاری را که منجر به نگرانی بیش از حدتان می شوند بنویسید. همچنین یاد می گیرید که چطور خود را آرام کنید.

داروهای ضد اضطراب

داروها ممکن است بخشی از برنامه ی درمانی شما باشند. برخی داروهای ضد اضطراب جدیدتر به خوبی منجر به کاهش اضطراب می شوند، و ممکن است مصرف آن ها برای 4 هفته باعث ایجاد احساس بهتری شود. شاید پزشک شما مصرف یکی از بنزودیازپین ها را برای مدت کوتاهی توصیه کند. اما یکی از عوارض مهم بنزودیازپین ها خطر ایجاد وابستگی است. در صورتی که علائم اختلال اضطراب فراگیر در شما شامل افسردگی یا پانیک(وحشت زدگی) باشد، گاهی اوقات داروهای ضد اضطراب قدیمی تر نیز می توانند منجر به درمان شوند. با پزشک خود در مورد مزایا و معایب هر یک از این دارو ها صحبت کنید.

خود مراقبتی

برخی تغییرات کوچک در سبک زندگی، از قبیل اجتناب از مصرف کافئین، مواد مخدر، و حتی برخی داروهای سرماخوردگی، و هر چیزی که می تواند علائم اضطراب را تقویت کند، موثر است. سعی کنید به اندازه ی کافی استراحت کنید و از غذاهای سالم تغذیه کنید. از تکنیک های ریلکسیشن، از قبیل مدیتیشن استفاده کنید. همچنین، ورزش کنید. تحقیقات نشان دادند که فعالیت های بدنی متوسط (مثل یک پیاده روی سریع) می توانند آرام بخش باشد.

زمان مراجعه به پزشک

اگر بیش از حد اضطراب دارید، به پزشک مراجعه کنید. اگر پزشک شما تشخیص اختلال اضطرابی دهد، شما را به یک متخصص سلامت روان آموزش دیده در حوزه ی روان درمانی ارجاع خواهد داد. این مسئله اهمیت دارد که کسی را انتخاب کنید که هنگام صحبت کردن با او راحت هستید.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/anxiety-panic/ss/slideshow-general-anxiety-overview” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

  • پزشکان ما با شما صادق هستند و رویه کار در این مجموعه به این صورت است که اقدامات اضافی تشخیصی و درمانی انجام نمی شوند و در نتیجه هزینه های دریافتی در این مرکز از مراکز مشابه بسیار ارزان تر است.
  • متخصصین ما دارای تسلط و تجربه کافی در امر طبابت می باشند و همگی دارای رزومه موفقی هستند. اغلب همکاران این مجموعه علاوه بر تحصیلات تخصصی در یک رشته خاص، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش دیده و مهارت دارند.
  • خدماتی که توسط گروه پزشکان جایروس به شما ارائه می شود جامع و کامل است و معمولا شمارا از نیاز به مراجعه به مراکز متعدد و متفرقه بی نیاز می کند.
  • آخرین مرکزی که برای به دست آوردن سلامت مراجعه خواهید کرد، دپارتمان های گروه پزشکان جایروس خواهد بود؛ مطمئن باشید سلامت خود را به دست خواهید آورد.
  • در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را می کنیم تا اطلاعاتی کامل و دقیق به شما ارائه دهیم.

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *