آیا از بوتاکس می توان برای درمان میگرن استفاده کرد؟

میگرن وبوتاکس

درسال 2010 سازمان غذا و دارو (FDA) بوتاکس را به عنوان یک روش درمانی برای میگرن تایید کرد. در رابطه با اینکه بوتاکس چگونه و چرا می تواند به بهبود میگرن کمک کند، اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

برای رهایی از سردردهای میگرنی، بیمارانی هر روشی را امتحان می کنند. به هرحال میگرن نوعی درد طاقت فرساست. افراد مبتلا به میگرن مزمن 15 یا بیشتر از 15 روز را در ماه دچار این درد شدید هستند. کیفیت زندگی آنها نیز به شدت تحت تاثیر این درد شدید قرار می گیرد. درمان تنها راه رهایی از آن می باشد.

درمان میگرن مزمن باعث کم شدن علائم آن می شود، اما پاسخ تمام بیماران به داروها مشابه هم نیست. در برخی موارد، پزشکان داروهای پیشگیری کننده تجویز می کنند. این داروها برای کاهش تناوب و شدت درد تجویز می شوند. طبق مطالعات انجام شده، حدود یک سوم بیماران مبتلا به میگرن مزمن از داروهای پیشگیری کننده استفاده می کنند.

در اوایل این دهه بوتاکس A یا بوتاکس تاییدیه ی FDA را به عنوان دارویی برای درمان بوتاکس دریافت کرد. در حال حاضر نیز به طور گسترده ای به عنوان یکی از روش های درمانی میگرن شناخته می شود.

بوتاکس و چین و چروک

در اواخر دهه ی 1990 و اوایل دهه ی 2000، بوتاکس به عنوان کاهش دهنده ی چروک ها محبوب شد. زمان کوتاهی پس از آن محققان به قابلیت بوتاکس برای درمان شرایط دیگر نیز پی بردند. در 2010، FDA بوتاکس را به عنوان روش درمانی پیشگیرانه برای سردردهای میگرنی مزمن تایید کرد.

بوتاکس یک داروی قابل تزریق است که از یک باکتری سمی به نام کلستریدیوم بوتولینوم ساخته شده است. همین سم باعث مسمومیت غذایی تهدید کننده ای به نام بوتولیسم می شود.

چگونگی درمان میگرن به وسیله ی بوتاکس

میگرن و  بوتاکس

درمان میگرن به وسیله ی بوتاکس هر سه ماه یک بار انجام می شود. دوره ی درمان 15 ماه طول می کشد. برای اجرای درمان، پزشک مقادیر مختلف از بوتاکس را در بخش های خاصی تزریق می کند، از جمله پل بینی، گیجگاه، پشت گردن و قسمت های فوقانی کمر.

هدف این تزریقات کاهش علائم مربوط به درد میگرن می باشد. این علائم عبارتند از تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، صدا و بو. درمان فورا اتفاق نمی افتد. بهبود بیماری 10 تا 14 روز طول می کشد. در مورد برخی افراد ممکن است با اولین تزریق های هیچ بهبودی حاصل نشود. معمولا دوره های درمانی اضافه موفق تر هستند.

آیا بوتاکس برای شما مناسب است؟

بوتاکس یکی از چندین گزینه ی درمانی برای افراد مبتلا به میگرن مزمن می باشد. پزشکان تا زمانی که عدم موفقیت دیگر روش ها تایید نشود، تزریق بوتاکس را پیشنهاد نمی دهند. به هرحال اگر تحمل داروهای میگرن برای فرد دشوار باشد، بوتاکس روش مناسبی است.

امروزه اگر تزریق بوتاکس برای درمان میگرن استفاده شود، بسیاری از شرکت های بیمه هزینه ی آن را پرداخت می کنند، چرا که هزینه ی درمان میگرن با بوتاکس بسیار بالاست. قبل از شروع تزریق ها، با شرکت بیمه ی خود مشورت کنید.

سختی های درمان بوتاکس

خوشبختانه سختی های درمان بوتاکس و عوارض جانبی آن زیاد نیست. یکی از متداول ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس، گردن درد و سفتی در ناحیه ی تزریق و سردرد می باشد. برخی بیماران نیز دچار ضعف عضلانی در گردن و قسمت های بالای شانه می شوند. این امر بالا نگاه داشتن سر را سخت می کند. خوشبختانه این عوارض جانبی طی چند روز برطرف می شوند.

یکی عارضه ی جانبی دیگر که بسیار به ندرت پیش می آید، پخش سم بوتاکس به قسمت های بالای محل تزریق می باشد. زمانی که این اتفاق بیفتد، فرد ممکن است دچار ضعف ماهیچه ها، تغییرات بینایی، افتادگی پلک ها و کم شدن قدرت شود. خوشبختانه پس از تجویز دارو، هیچ کدام از موارد نامبرده گزارش نشده اند.

مشورت با پزشک در رابطه با بوتاکس

بوتاکس برای همه مناسب نیست، اما شاید برای شما مناسب باشد. اگر روش های درمانی دیگر سردرد میگرنی شما را کاهش نداده اند، شاید زمان آن رسیده که در مورد روش بوتاکس با پزشک خود کشورت کنید.

فرایند تزریقات بدون درد انجام می شود و ممکن است با ار تزریق درد کمی احساس کنید. فرایند درمان نیز سریع می باشد، هر جلسه بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. به هرحال با استفاده از روش درمانی بوتاکس ممکن است روزهای بدون درد بیشتری را تجربه کنید.

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *