آنچه باید در مورد نحوه درمان سوء مصرف مواد بدانید

آنچه باید در مورد سوء مصرف مواد بدانید

بازتوانی شناختی کامپیوتری (CRT)

عوامل تداوم مصرف

مواد مخدر می توانند با ایجاد یک حس مقطعی اما قابل پیش بینی و تکرار شونده در ذهن فرد به نتیجه ای که ایجاد میکنند، باعث تداوم مصرف شوند.این حس سیستم پاداش مغز را هم درگیر میکند که در طول زمان ارزیابی فرد را دچار خطا کرده و منجر به اعتماد به مواد به عنوان پاداش، مسکن یا جایگزین نارسایی های عاطفی می شود. به این ترتیب شناخت فرد از خود و دنیای اطرافش به تدریج تغییر کرده و وابستگی ایجا د خواهد شد.

درمان

درمان مصرف مواد و وابستگی به آن نیاز به کمک درمانگران با با تجربه دارد. ممکن است نیازهای متعددی مانند بیماریهای اعصاب و روان، مشکلات تحصیلی و کاری، روابط خانوادگی و بزهکاری وجود داشته باشند.

  • اولین قدم: ارزیابی آمادگی برای تغییر است. افراد از مراحل مختلفی عبور میکنند تا رفتاری را تغییر دهند. درمانگر بهتر است با سنجش درست مراحل ، قدم هایی هماهنگ با میزان آمادگی فرد بردارد. در کسانی که به مصرف روی می اورند به کرات دیدگاه هایی دیده می شود که نیاز به درمان مناسب روانشناسی دارند.
  • در قدم بعد: درمانگر پی از مرور نیازهای درمانی فرد، می تواند علائم اعصاب و روان و عوارض جانبی ناشی از مصرف و درمان نگهدارنده را درمان کند. درمان های غیر استاندارد ممکن است سلامت فرد را به خطر بیاندازد، بنا بر این درمانگر لازم است با آموزش های صحیح به تصمیم گیری مراجعه کننده کمک کند. قدم مهم بعدی، به کارگیری روش های روان درمانی است تا مانع بروز مجدد رفتارهای مرتبط با مصرف مواد و یا عود وابستگی شود. هیچ درمانی برای مصرف مواد بدون روان درمانی موفق نخواهد شد. ایجاد رابطه درمانی قابل اعتماد با درمانگر، دیدن شرایط از چشم بیمار و فهمیدن دیدگاه شناختی او از جمله ضروری ترین قدم هاست. دو روش رفتار درمانی شناختی ، و درمان بر مبنای ذهنیت فرد مقبولیت جهانی دارند:

رفتار درمانی شناختی یا cognitive behavioural therapy

روشی در روانشناسی است که اساس درمان را بر تغییر رفتار فرد با تغییر شناخت فرد از خود، افراد و دنیای پیرامونش قرار می دهد. در این روش با سه عامل رفتار ، تفکر و احساس و تعامل آنها به درمان فرد پرداخته میشود.

درمان بر مبنای ذهنیت فرد یا mentalization based treatment

روشی در روانشناسی است که به دنبال درمان بر اساس درک وضعیت ذهنی فرد و کمک از طریق تغییر فرایندهای شناختی فرد است. در این روش، درمانگر با ایجاد یک رابطه درمانی بر پایه احترام و اعتماد، سعی می کند در ذهن خود تصویری روشن از مدد جو ایجاد کند و با کمک خود او انگیزه جدیدی برایش ایجاد کند.

کاستن از خطرات

مثلا کمک به تغیر الگوی مصرف فرد از تزریق به اشتنشاق می تواند خطر عفونت ایدز و هپاتیت را کم کند یا به شخصی که چند نوع ماده مختلف را هم زمان مصرف می کند، کمک شود تا مواد خطرناک تر را زودتر ترک کند.

خانواده درمانی

هدف کمک به خانواده در تعیین نقش خانواده و موضع گیری مناسب با شرایط است. این شرایط برای هر فرد و خانواده ای متفاوت است و نمی توان به همه یک توصیه کرد، مثلا قهر والدین بیشتر از اینکه کمک کننده باشد، می تواند به اعتماد فرد آسیب زده و خلاء عاطفی وی را تشدید کند و مانع تغییر رفتار وی شود. از سوی دیگر، سهل انگاری و انکار والدین می تواند فرد را به ادامه رفتار ترغیب کند.

آموزش مهارتهای زندگی

مانند نه گفتن، کنترل عصبانیت و مهار استرس که فرد بتواند آنها را جایگزین راه حل های فوری خطرناک کند.

 

[divider]

مرضیه آقامحمدی

مرضیه آقا محمدی ، روانشناس بالینی و رواندرمانگر اعتیاد

 

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد آلومینا زیر نظر متخصصین ترک اعتیاد (روانپزشک و روانشناس)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *