آنچه باید درباره خود ارضایی بدانیم

خود ارضایی با فیلم

 طبق مطالعات انجام شده بیش از ۹۵ درصد مردان و حدود ۸۰ درصد زنان حداقل یک مرتبه خودارضایی کرده اند. خودارضایی یک رفتار جنسی است که یک فرد به تنهایی برای رسیدن به لذت جنسی تلاش می کند.

از عناصر خودارضایی تصویر سازی جنسی است یعنی افراد معمولا خود را در موقعیتی تصور می کنند که در حال رابطه جنسی با فرد دیگری هستند. این تصویر سازی، حالتی مطلوب از رابطه جنسی ایجاد می کند، یعنی همسر فرد، همان رفتاری را می کند که فرد انتظارش را دارد و این موضوع احساس قدرت و برتری به افراد می دهد.

لذا خودارضایی در بسیاری از موارد فقط یک رفتار جنسی صرف نیست. خودارضایی گاهی راهی برای احساس قدرت است!! افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند بیشتر خودارضایی می کنند حتی اگر شریک جنسی خوبی داشته باشند. این به دلیل حس قدرتیست که در زندگی واقعی به دست نمی آورند و در فانتزی های خودارضایی به دنبال آن هستند.

خودارضایی برای بعضی افراد راهی برای کاهش اضطراب است، خیلی ها بدون آنکه نیاز جنسی احساس کنند خودارضایی می کنند، آنها وقتی در مسافرت هستند یا تنش ندارند خودارضایی نمی کنند و برعکس زمانیکه منتظر نتیجه کنکور هستند، به دنبال شغل میگردند یا هر وضعیتی که تنش درونی را بالا می برد، بیشتر این کار را انجام می دهند.

برای برخی خودارضایی یک عمل وسواسی است؛ فکری آزارنده به سراغشان می آید و تا این کار را نکنند از شر آن فکر خلاص نمی شوند.

خودارضایی در مواردی تبدیل به اعتیاد می شود، فرد مرتبا باید این کار را بکند، در زندگی روزمره اش اختلال بوجود آمده است، بارها تصمیم به ترک گرفته اما موفق نبوده است و روزانه برای انجام خودارضایی یا فراهم کردن شرایط انجام آن زمان قابل توجهی اختصاص می دهد.

بسیاری از مراجعین و حتی پزشکان با خودارضایی به صورت یک مساله همه یا هیچ برخورد میکنند. یا آنرا بدون ضرر می دانند و یا آنرا انحراف جنسی تلقی می کنند. در حالیکه خودارضایی صرفا علامتی از یک اختلال زمینه ایست که در بسیاری موارد اختلالی غیر جنسی است.

دکتر سینا قاسمی

  • دکتر سینا قاسمی ، متخصص اعصاب و روان
  • دارای بورد تخصصی
  • رواندرمانگر

خودارضایی مردان

شش چیزی که در مودرش نمی‌دانید!

 

خودارضائی آقایان جای تاسف است که یک امر معمول در جوامع است و مردان بیشتر بر این عقیده‌اند که خودشان همه چیز را در این‌باره می‌دانند و هیچ ندانسته‌ای برای آنها وجود ندارد.

در این نوشته سعی میکنیم که شش موردی را که در خودارضایی آقایان به آن‌ها توجه نشده است را بیان کنیم.

۱ به نظر میرسد که همه‌ی ارگاسم‌ها باهم یکی نیستند.

توبیاس، دانشیار دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ایالتی جنوبی اسپرینگ‌فیلد بیان میکند که:

به نظر میرسد که همه‌ی ارگاسم‌ها باهم یکی نیستند.

بررسی‌های بسیاری مشخص کرده اند که ارتباط جنسی طبیعی برای آقایان از همه نظر دارای مزایا (ی) بسیار است.

از فایده‌های این روابط میتوان به تنظیم فشار خون، تندرستی قلب و پروستات، درمان برخی دردها و غیره اشاره کرد.

بعضی افراد بر این عقیده‌اند که خودارضائی آقایان نیز همین مزایا (ی) را جهت بدن دارد.

حال چه تفاوتی بین خودارضائی آقایان و ارتباط جنسی طبیعی آن‌ها وجود دارد؟ هیچ علت واضح و کاملی در اینمورد وجود ندارد، ولی به نظر میرسد که بدن به دو شکل متفاوت به این دو روش جواب می‌دهد.

حتی بررسی‌ها مشخص کرده است که ساختار مایع سمن (منی) در این دو روش متمایز است.

۲ خودارضائی آقایان تهی از خطر نیست!

صحیح است که اینکار بیم (خطر) نسبتا اندکی دارد.

هیچکس تا بحال با اینکار با دشواری‌ها (ی) چندان جدی‌ای مواجه نشده است.

ولی به طور مثال برخی فعالیت‌های کم‌خطر دیگر همچنان برخی خطرات وجود دارد.

خودارضایی مکرر و یا خشونت‌آمیز میتواند منجر به تحریک پوست بدن شده و یا بخش‌های مرتبط به خون‌رسانی را گرفتار انسداد کنند.

افزون بر این وضعیت نادر ولی وحشتناکی چون شکستگی آلت نیز وجود دارد.

اغلب مردانی که اینکار را به دفعات انجام میدهند محتمل است با مشکلات جدی‌ای در ناحیه‌ی آلت خود مواجه شوند.

۳ خودارضایی امکان دارد طبیعی و معمولی نباشد!

خودارضائی آقایان بطور معمول وقتیکه از یک حدی فراتر می‌رود و دفعات آن بیشتر میشود، سبب دلواپسی آن‌ها میشود.

آن‌ها حس میکنند که افزایش دفعات خودارضایی امکان دارد اثرگذاری (تاثیر) منفی‌ای بر روی سلامتی بدنی و روحی‌شان داشته باشد، در وضعی که بررسی‌های مشخص کرده اند که اینگونه نیست.

در حقیقت خودارضایی محتمل است به واسطه‌ی بازتاب به اضطراب و نگرانی و ترس‌های آشکار و پنهان ذهنی بروز کنند.

بخش زیادی از کسانی که خودارضایی میکنند حس گناه و عذاب وجدان بسیاری را متحمل می‌شوند.

آن‌ها سعی میکنند یکباره مبادرت (اقدام) به ترک خودارضایی کنند تا شاید از این احساس‌های گناه و شرم رهایی بیابند..

ولی بیشتر این گزاره صادق است که: رویکردهای رادیکال محتمل است به شکست‌های دشوار منتهی شوند.

بنابراین زمانی که این اشخاص در ترک خودارضایی با شکست مواجه می‌شوند٬ حالا علاوه بر احساس شرم و گناهی که داشتند٬ اعتماد بنفس و احترام به خود شان نیز خدشه‌دار شده است.

حس میکنند ناتوان هستند و در برابر تمایلات به گمان آن‌ها نامتعارف درونی‌شان٬ شکست خورده‌اند (پیشنهاد می‌کنیم مقاله آپولو هوا کردن با فراگیری توانایی در رابطه‌ی جنسی! را نیز مطالعه بفرمایید)

چهار : اثرگذاری (تاثیر) خودارضایی بر زندگی مهم‌تر از نفس انجام آن است.

در روزگار کنونی اغلب متخصصان غربی و اروپایی توافق نظر دارند که خودارضایی امری طبیعیست که بواسطه‌ی نیاز طبیعی اشخاص انجام میشود ولی همه‌ی آن‌ها هم توافق نظر دارند که چنانچه میزان وقتی که شما صرف خودارضایی می‌کنید بیشتر از حدود پنج ساعت در هفته و هم چنین شمار دفعات خودارضایی بطور میانگین بیشتر از سه بار در هفته است٬ امکان دارد تشخیص خوگیری (اعتیاد) جنسی به شما تعلق بگیرد.

چنانچه شما بارها طی روز خودارضایی می‌کنید و یک زندگی طبیعی و تندرست و سالم از نظر بدنی و روانی دارید، حقیقتأ این رویداد جهت شما یک اتفاق بسیار نادر و تقریبا غیرممکن است! ولی چنانچه به دفعات زیاد خودارضایی می‌کنید و به خاطر این از امورات خود باز می‌مانید و یا ارتباط جنسی طبیعی با شریک زندگی خود را از دست می‌دهید بهترست که با یک روانشناس در اینمورد صحبت کرده و از او مشاوره بگیرید.

چنانچه در حقیقت این کار نیز همچون هر کار دیگری است که میتوانند زندگی تان را مختل کنند و مهلت یک زندگی تندرست و طبیعی را از شما بگیرند.

احتمال وابستگی به خودارضائی آقایان بالاست.

پنج : خودارضایی خود را در ظاهر شما منعکس میکند.

یکی از جالب‌ترین چیزها درباره‌ی خودارضائی آقایان این است که نشون میدهد چیزی در رابطه‌ی شما غلط است.

حقیقت اینست که اغلب مردان با هر رابطه‌ای که دارند این عمل را انجام می‌دهند و بیشتر این کار را نه صرفا برای لذت بلکه جهت دور کردن اضطراب و نگرانی از خود، پاک کرد ذهن و رسیدن بنوعی آسودگی (آرامش) انجام میدهند.

این عقیده اشتباه به مرور تبدیل به یک عادت در آنها شده و همچون کشیدن سیگار به آن خوگیری (اعتیاد) پیدا میکنند، به شیوه‌ای که خیال میکنند پریشانی (اضطراب) و اضطراب و نگرانی و دلمردگی (افسردگی) خود را جز با این راه قادر نیستند از بین ببرند.

(پیشنهاد می‌کنیم مقاله رابطه دلمردگی (افسردگی) با ارتباط جنسی را نیز مطالعه بفرمایید)

در این وضعیت صحبت با یک روانشناس به آنها کمک خواهد کرد که علل و دلایل اساسی این کار را در خود بیابند. و با مهارت‌های کنترل پریشانی (اضطراب) که روانشناس به آنها خواهد آموخت سعی خواهند داشت که دیگر جهت فرار از درگیری‌های ذهنی به اینکار پناه نیاورند.

شش: برخی مردان پس از وصلت نیز خودارضایی میکنند.

شاید برخی یا بیشتر اشخاص اجتماع دیدگاه همدلانه‌ای نسبت به خودارضایی پیش از وصلت داشته باشند٬ ولی اکثرا دیدگاه مثبتی نسبت به خودارضایی بعد از وصلت ندارند.

بررسیها نشان داده است که خیلی از مردان پس از وصلت نیز خودارضایی میکنند و همین موضوع سبب شد تا متخصصان فارغ از هرگونه پیش داوری میزان تندرستی (سلامت) این رفتار را وارسی کنند.

برآیند پژوهش‌ها نمایانگر آن بود که به به طور مثال خودارضایی قبل از ازدواج٬ خودارضایی پس از وصلت نیز امری طبیعی و تندرست و سالم است.

در روزگار کنونی پژوهندگان حوزه‌ی رفتار جنسی بر این عقیده هستند که خودارضائی آقایان بعد از ازدواج٬ به معنی رضایت بخش نبودن ارتباط نیست همانگونه که خوداراضایی مردان زمانی که در رابطه عاطفی پیش از وصلت هستند. نیز رفتاری عادی است..

ولی هم در ایران و هم در دیگر کشورها٬ زنان زمانی که متوجه می‌شوند مردی که با او در ارتباط عاطفی و یا ازدواج هستند. خودارضایی میکند٬ عموما ۲ نوع احساس یکسان را از خود بروز می‌دهند.

عده‌ی بسیاری از اونها گمان می‌برند که در زندگی زناشویی‌شان چیزی نقص دارد و قطعا این نقص بر گردن آنهاست چرا که چنانچه مرد زندگی آن‌ها چیزی اندک و کسر نداشت٬ به خودارضایی گرایش پیدا نمی‌کرد.

بعضی دیگر نیز گمان می‌برند که قطعا مردی که خودارضایی می‌کند٬ گرفتار مشکل یا بیماری است.

اینجا هم تحقیقات علمی زیاد به یاری ما می‌آیند تا قضاوت روشن‌تری از چگونگی اتفاق‌ها داشته باشیم.

تحقیق‌ها مشخص کرده اند که نه آقایانی که خودارضایی میکنند از دید تندرستی (سلامت) جسمی٬ جنسی و روانی گرفتار بیماری و اختلال هستند و نه زن‌هایی که مردهایشان خودارضایی می‌کنند٬ جایی از گذرگاه ارتباط را اشتباه رفته اند.

خودارضایی برای آقایان امکانی‌ست که آن‌ها میتوانند در محیط آزاد ذهنی خود٬ به فانتزی‌های ابراز نشده و یا خیالی خود نزدیک‌تر شوند و با خود خلوت کنند.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «آنچه باید درباره خود ارضایی بدانیم»

  1. سلام
    متاسفانه از پاییز سال 74، یعنی 21 سال است که گرفتار خود ارضایی هستم.
    با این که فردی تحصیلکرده هستم و تا چند ماه آینده از رساله دکترا در رشته ای در مورد تغذیه و فیزیولوژی دفاع خواهم نمود، شاید صدها بار تصمیم بر ترک این رفتار گرفته ام، اما هرگز موفق نشدم.
    لطفا کمکم کنید.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      با سلام. آقای دکتر سینا قاسمی در این زمینه به شما کمک می کنند.

  2. میشه لطفا دقیق بگویید که خودارضایی شامل چه کارهایی میشه؟
    همه جا فقط از بد بودن و … این عمل صحبت شده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *