آموزش های جنسی به کودکان

در این مقاله مصاحبه ای با خانم دکتر ندا فرزانه از روانپزشکان مجموعه پزشکان جایروس در مورد پاسخ به سوالات جنسی کودکان خواهیم داشت.

[divider]

نوجوان

در مواجهه با سوالات سخت کودکمان چه کنیم؟

بارها در تجربه ویزیت مراجعه کنندگان به کلینیک های روانپزشکی ، با والدینی آشفته روبرو شده ام که با اضطراب ، سوالی رایج را از من میپرسند:” مدتی است که کودک یا نوجوانمان از ما سوالاتی در مورد نحوه خواهر و برادر دار شدن و هویت جنسی خود میپرسد و هرچقدر هم که به او پاسخ میدهیم، قانع نمی شود.چه باید کرد؟”
سوالی که من به عنوان روانپزشک و رواندرمانگر بعد از گنجاندن این سوال در غالب فرهنگ و عرف جامعه از والدین مطرح میکنم این است:”میزان اطلاعات شما که بر پایه شواهد علمی ثابت شده است در مورد تربیت جنسی فرزندان به چه میزان است؟”
با کمال تعجب متوجه شدم که حتی والدین تحصیلکرده نیز پاسخهایی غیر علمی و ابتدائی بیان میکنند که به نظر میرسد این مورد ، ریشه در مورد نحوه آموزش نامناسب والدین دارد.
بنابراین هدف از این نوشتار، ارائه آموزش روانی به والدین در مورد نحوه پاسخگوئی به منظور بهبود بهداشت روانی و شکل گیری وانسجام شخصیت کودکان و نوجوانان که همانا والدین نسل آینده اند، برپایه شواهد علمی ثابت شده میباشد.

قابل ذکر است که بیان جنسی در مورد مهارتهای جنسی ، مورد نظر این مقاله نیست چون در سنین پائین و نوجوانی، اصولا نیازی به آموزش مستقیم جنسی نیست و هدف از این نوشتار، ایجاد نگرش صحیح فردی در مورد تربیت فرزندان بر مبنای ساختارهای هنجار وعرف جامعه میباشد که صد البته به علت تابو بودن مسائل جنسی و پیش فرض های ریشه دار در جوامع مختلف و دورانهای مختلف تاریخی، بررسی و راهنمائی در این مورد آسان نیست.
بنابراین در پاسخ به سوالهای مراجعه کنندگان محترم، مختصری از شواهد علمی ثابت شده را بیان میدارم .

نحوه پاسخ

نکته قابل تامل این است که در مواجهه با این گونه سوالات، نباید با کودک و نوجوان به تندی برخورد کرد.به این ترتیب، این امکان برای فرزند فراهم میگردد که این گونه سوالها را در فضای امن روانی ناخودآگاه و خوداگاه با والدین خود مطرح کند. البته باید به کودک و نوجوان یاد داد که صحبت کردن در مورد مسائل جنسی باید فقط با والدین و بدون حضور فرد دیگر صورت گیرد.به این ترتیب، این پیام به فرزندان منتقل میگردد که والدینشان پاسخگوی سوالات آنها میباشند که البته این مسئله، مستلزم حل تعارض و اضطراب ناخودآگاه والدین در مورد نحوه پاسخ گوئی صحیح به این مقوله مهم میباشد.

بنابراین در مواردی که والدین ، اطلاعات دقیق در مورد نحوه پاسخ گوئی ندارند، توصیه می شود که اطلاعات غلط و یا فرضیه های نادرست به کودکان منتقل نگردد و در اسرع وقت بامتخصصین محترم روانپزشک و روانشناس کارآزموده در مورد نحوه پاسخ گوئی به کودک و نوجوان با در نظر گرفتن سن فرزند، بایدها و نبایدهای دینی، ابعاد شخصیتی فرزند و بسترفرهنگی جامعه مشورت صورت گیرد.
در پایان به ذکر این مورد بسنده میکنم که در باره تربیت جنسی باید دقت شود تا بستری نامناسب برای دریافت اطلاعات غیرعلمی و نادرست که مغایر با مسائل عرفی، اخلاقی و تربیتی توسط فرزندان کنجکاو که در مرحله رشد روانی – جنسی قرار دارند ،توسط برخی رسانه ها ، کتب غیرموثق و افراد غیر کارشناس فراهم نگردد.

[divider]

دکتر ندا فرزانه

روانپزشک و رواندرمانگر

فارغ التحصیل دوره تخصصی روانپزشکی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

 دارای بورد تخصصی اعصاب و روان از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

عضو انجمن روانپزشكان ايران از سال 1391

عضو انجمن رواندرمانی ایران

دکتر ندا فرزانه

برای کسب نوبت ویزیت دکتر فرزانه و ورود به صفحه تماس با ما اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *