آموزش موسیقی و ایجاد اتصالات مغزی جدید در کودکان

آموزش موسیقی و ایجاد اتصالات مغزی جدید در کودکان
آموزش موسیقی و ایجاد اتصالات مغزی جدید در کودکان

طبق مطالعات انجام شده توسط نشست انجمن رادیولوژی در شمال امریکا (RSNA) آموزش موسیقی اتصالات فیبر مغزی را در کودکان افزایش می دهد و ممکن است برای درمان اوتیسم و اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) مفید باشد.

پیلار سوارز، رادیولوژیست ارشد در بیمارستان کودکان در مکزیک می گوید: موسیقی یکی از روش های درمان برای کودکان مبتلا به این اختلالات محسوب می شود، اما این تحقیق درک بهتری از چگونگی تغییرات مغز و مکان بروز این اتصالات فیبر مغزی به ما می دهد.

محققان 23 کودک سالم را بین سنین 5 و 6 سال مورد مطالعه قرار دادند. تمام این کودکان راست دست بودند و هیچ سابقه ای از اختلالات حسی، عصبی یا ادراک نداشتند. هیچ یک از کودکان نیز قبلا در زمینه هنر مورد آموزش قرار نگرفته بودند.

شرکت کنندگان با تصویر برداری DTI از مغز، قبل و بعد از آموزش موسیقی مورد ارزیابی قرار گرفتند. DTI یک تکنیک پیشرفته MRI می باشد که به شناسایی تغییرات ریز ساختاری در ماده سفید مغز می پردازد.

آموزش موسیقی در سن پایین باعث رشد بهتر مغز می شود، از ایجاد و توسعه شبکه های عصبی به طور بهینه استفاده می شود و دستگاه مغز را تحریک می کند.

ماده سفید مغز تشکیل شده از میلیون ها فیبر عصبی به نام آکسون که مانند کابل های ارتباطی بخش های مختلفی از مغز را به یکدیگر متصل می کنند. تصویربرداری DTI نوعی اندازه گیری تولید می کند که همسانگردی کسری یا FA نامیده می شود. FA جنبش مولکول های آب خارج سلولی را اندازه گیری می کند. در حالتی که ماده مغزی سالم باشد، جهت آب خارج سلولی نسبتا یکنواخت است و اندازه گیری ها در FA بالاست. زمانی که جنبش آب تصادفی است، میزان FA کاهش می یابد و نشان دهنده موجود اختلال می باشد.

در طول زندگی بلوغ مغز و ارتباط بین بخش حرکتی، شنوایی و دیگر بخش ها باعث رشد توانایی های شناختی متعدد از جمله مهارت موسیقی می شود. بررسی های قبل نشان داده اند که نوعی ارتباط بین بروز بیش فعالی و کاهش حجم فیبرهای ارتباطی و FA در قشر جلوی مغز وجود دارد. این امر نشان می دهد که اتصالات کم در جلوی قشر پیشانی، بخشی از مغز که فرایندهای شناختی پیچیده نقش مهمی دارد، نشانگر این اختلالات است.

پس از اینکه کودکان در این تحقیق 9 ماه مورد آموزش موسیقی قرار گرفتند، نتایج مربوط به DTI نوعی افزایش در FA و طول فیبر آکسون در بخش های مختلف مغز نشان داد.

دکتر سوارز می گوید: زمانی که کودک مورد آموزش موسیقی قرار می گیرد، مغز آنها فعالیت های خاصی را تکمیل می کند. این فعالیت ها عبارتند از شنوایی، فعالیت های حرکتی، شناختی و مهارت های عاطفی و اجتماعی که در نتیجه بخش های مختلف مغز فعال می شوند. این نتایج ممکن است به دلیل نیاز به ایجاد نوعی ارتباط بین دو نیمکره مغز رخ می دهد.

محققان معتقدند که نتایج این تحقیق برای درمان اختلالاتی مانند اوتیسم و ADHD و ایجاد استراتژی های هدف دار در این مسیر مفید هستند.

لینک منبع: اینجا کلیک کنید.

نگارنده: سمیه محمدی 

گروه پزشکان جایروس

ارائه خدمات دارویی و غیردارویی در مرکز سلامت روان رستا – آلومینا در کرج


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *